کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وعده‌های مسکنی دولت سیزدهم، تبلیغاتی و شعاری بود

استقبال کمرنگ از مسکن دولتی

21 مهر 1401 ساعت 12:34


گروه اقتصادی: یك عضو اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: اخیرا وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که مردم زمین برای ساخت‌ واحد‌های یک طبقه داده می‌شود. این ادعای وزیر در حالی است که هیچ یک از وعده‌های مرتبط با بخش مسکن محقق نشده و تمام وعده‌های دولت جنبه تبلیغاتی و شعاری داشتند و هیچ یک به اجرا نرسیدند.
عبدالله اوتادی در گفت و‌گو با ایلنا، درباره وضعیت بازار مسکن در ۶ ماه اول امسال اظهار داشت: عوامل مختلفی باعث بلاتکلیفی بازار مسکن و در نتیجه افزایش‌ها شد. شاهد این بودیم که نرخ دلار به ٣٣ هزار تومان هم رسید و ارز هم عامل تعیین کننده در انواع بازارها از جمله بازار مسکن است.
وی افزود: مردم، مالکان مسکن، سازندگان در دوره بلاتکلیفی اقتصادی به سر می‌برند که همین پیش‌بینی ناپذیر بودن آینده هر چند نزدیک اقتصاد منجر به رشد قیمت‌ها می‌شود.  در این شرایط هر چه تقاضا در بازار مسکن اضافه شود، عرضه کمتر می‌شود. با توجه به آمار ازدواج و طلاق و افرادی به دنبال زندگی مستقل هستند، تقاضا جدیدی وارد بازار مسکن می‌شود اما به اندازه این تقاضا، عرضه‌ای وجود ندارد چراکه تولید مسکن در طول چند سال گذشته روند نزولی داشته‌است.
اوتادی با بیان اینکه بازار مسکن در حال حاضر در شرایط رکود و افزایش قیمت‌ها است، گفت: اخیرا وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که مردم زمین برای ساخت‌ واحد‌های یک طبقه داده می‌شود. این ادعای وزیر در حالی است که هیچ یک از وعده‌های مرتبط با بخش مسکن محقق نشده و تمام وعده‌های دولت جنبه تبلیغاتی و شعاری داشتند و هیچ یک به اجرا نرسیدند.
وی با اشاره به وضعیت بازار در ۶ ماهه امسال گفت: باید توجه داشته باشیم که در ماه‌های محرم و صفر معمولا حجم معاملات کاهش می‌یابد و شرایط بلاتکلیفی از نتیجه برجام و بازار ارز به این وضعیت رکوردی مضاعف شد و معاملاتی که هم انجام شدند معاملات مصرفی نبودند بلکه معاملات سفته بازانه در حال انجام بود که این خود منجر به افزایش قیمت‌ها شد.
عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: تنها راهکار جلوگیری از این معاملات سفته‌بازانه اجرای مالیات بر عایدی است. اما از آنجایی که این معاملات از سوی سازمان‌ها، ارگان‌ها و بانک‌ها انجام می‌شود و حضور فعال در بازار مسکن دارند و اعمال این مالیات به نفع آنها نیست، این قانون به اجرا نمی رسد.
در همین حال جزئیات تازه‌ترین گزارشی که در خصوص وضعیت طرح ساخت یک‌میلیون مسکن در سال توسط سازمان ملی زمین و مسکن وابسته به وزارت راه وشهرسازی منتشر شده، حاکی است، از بین یک‌میلیون و ۵۱۲‌هزار نفر حائز شرایط فعال در این طرح تنها ۳۳۳‌هزار نفر اقدام به واریز آورده اولیه ۴۰‌میلیون تومانی کرده‌اند.
به گزارش روزنامه  دنیای‌اقتصاد، این موضوع نشان می‌دهد از میان متقاضیانی که بعد از واجد شرایط شناخته شدن و ارسال پیامک، اقدام به تکمیل مدارک خود کرده‌اند (متقاضیان فعال)، یک‌میلیون و۱۷۹‌هزار نفر، هنوز نسبت به واریز آورده اولیه اقدام نکرده‌اند. این در حالی است که دولت اعلام کرده است، بعد از ارسال سومین پیامک به این افراد، فقط یک ماه ونیم فرصت دارند که نسبت به واریز آورده اولیه در شبکه بانکی اقدام کنند.
این آمار یک‌میلیون و۱۷۹‌هزار نفری، البته، حداقل تعداد تماشاچی‌ها در مسکن دولتی را نشان می‌دهد. چرا که بر اساس تعداد متقاضیان فعال یعنی افرادی که بعد از واجد شرایط شناخته شدن وارسال پیامک به آن‌ها برای تکمیل مدارک، مراجعه کرده و ثبت‌نام خود را کامل کرده‌اند، محاسبه شده است.
این در حالی است که بیش از ۳‌میلیون نفر از ثبت‌نام‌کننده‌ها در مرحله اول پالایش، واجد شرایط شناخته شده، اما آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از آن‌ها برای تکمیل ثبت‌نام خود، مراجعه نکرده‌اند. با این حال، از آنجا که شرط نهایی برای قرارگرفتن متقاضیان در لیست نهایی افراد واجد شرایط مسکن دولتی، افتتاح حساب و واریز سهم آورده متقاضی است عملا هم‌اکنون تنها ۳۳۳‌هزار متقاضی، از مجموع بیش از ۳‌میلیون نفر متقاضی واجد شرایط و بیش از یک و نیم‌میلیون نفر متقاضی فعال که اقدام به تکمیل مدارک خود کرده‌اند، متقاضی پای کار در این طرح هستند.
گزارش سازمان ملی زمین و مسکن درباره آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن حاکی از آن است که بیش از ۵‌میلیون و ۵۵۱‌هزار نفر تاکنون در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان حدود ۳‌میلیون و ۸۲۷‌هزار نفر حائز شرایط، یک‌میلیون و ۵۱۲‌هزار نفر حائز شرایط فعال و بیش از یک‌میلیون و ۲۹۴‌هزار نفر نیز مورد تایید نهایی تجمعی قرار گرفته‌اند. تاکنون (دهه اول مهرماه سال‌جاری) حدود ۵۰۰‌هزار نفر از ۵‌میلیون نفر ثبت‌نام‌کننده به افتتاح حساب اقدام کرده‌اند و تخصیص پروژه نیز برای آن‌ها انجام شده است. بر این اساس حدود ۲۹۸‌هزار نفر متقاضی تخصیص پروژه بوده و حدود ۳۳۳‌هزار نفر، آورده اولیه ۴۰‌میلیون تومانی خود را واریز کرده‌اند.
مطابق قانون، چنانچه متقاضیان پس از ارسال سه دوره پیامک تا یک ماه و نیم اقدام به افتتاح حساب و واریز وجه نکنند از سامانه ثمن (سامانه طرح نهضت ملی مسکن) حذف خواهند شد.


کد مطلب: 363372

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/363372/استقبال-کمرنگ-مسکن-دولتی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir