به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۳۶۳۴۲۸
فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موجب نارضایتی بیشتر می‌شود

پس لرزه مشکلات اقتصادی به اعتراضات کف خیابان رسید

پس لرزه مشکلات اقتصادی به اعتراضات کف خیابان رسید
گروه اقتصادی: پس از درگذشت مهسا امینی در جریان بازداشت در گشت ارشاد ابتدا شاهد موجی از اعتراضات بودیم که برخی فعالان اجتماعی معتقدند به اغتشاش منتج شد. یکی از سوالات اصلی این است که ریشه این اعتراضات چیست؟ اعتراضاتی که پیش از این در آبان سال ۹۸ با گرانی بنزین یک بار دیگر تجربه شده بود.
گویی جامعه انبار باروتی شده که با کوچک‌ترین جرقه‌ای منفجر می‌شود. اگر رضایت مردم در جامعه وجود داشت هرچند اعتراضاتی کوتاه از سوی عده‌ای قلیل رخ می‌داد، اما می‌شد آن را حل و فصل کرد؛ بنابراین سوال اصلی این است که چرا جامعه ایران با وجود توده‌ای از قشر تحصیل کرده در وضعیت ناپایداری است که هرازچندی عرصه بروز اعتراض می‌شود.
زنجیره نارضایتی

لطفعلی بخشی، اقتصاددان  می‌گوید: بخش بزرگی از نارضایتی مردم به مسائل اقتصادی برمی گردد.او معتقد است وقتی درآمد سرانه در کشور در ۱۰ سال گذشته دائما کاهش یافته و چشم انداز اشتغال روشن نیست، وقتی نرخ تورم دائما بالاتر می‌رود و دست خانوار‌ها از حداقل زندگی شان کوتاه‌تر می‌شود طبیعی است زمینه نارضایتی مردم را فراهم می‌کند.

دست خانوار‌ها از حداقل زندگی کوتاه شد
این اقتصاددان با بیان اینکه اعتراضات روز‌های نخست، نتیجه نادیده گرفتن مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته‌ها و مردم توسط دولتمردان، مسئولین، مدیران، مسئولان و نمایندگان مجلس بوده است، می‌گوید: اقتصاددانان بار‌ها با بیانیه‌های مختلفی همراه با ۵ امضا، ۱۰ امضا، ۱۰۰ امضا مشکلات اقتصادی را به دولتمردان گوشزد کرده اند.بخشی با بیان اینکه در سال‌های اخیر نیز مشکلات اقتصادی بیشتر شده است، ادامه داد: صدای مردم می‌بایست توسط دولتمردان شنیده شود.

ردپای اتفاقات کف جامعه در وضعیت رفاه خانوار‌ها
به گفته این اقتصاددان، این اعتراضات اگر خاموش بشود باز هم از یک جای دیگر شروع می‌شود و این داستان تداوم دارد، زیرا ریشه اقتصادی آن از بین نرفته و به قوت باقی است.بخشی با اشاره به فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ ادامه داد: قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتساپ هیچ کمکی به دولتمردان و مردم نمی‌کند، زیرا مشکلی را حل نمی‌کند. فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ علاوه بر اینکه اشتغال میلیون‌ها نفر و هزاران کسب و کار اینترنتی را تهدید می‌کند، خود موجب نارضایتی مردم نیز خواهد شد. از دولت انتظار می‌رود که با گفتمان و شنیدن سخنان بحق مردم، درصدد حل مشکلات اقتصادی و حرکت در مسیر درست اقتصاد بربیاید تا در دقایق اضافه بازی باخت – باخت اعتراضات، کمترین آسیب به مردم و اجتماع وارد آید.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها