به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۴
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب : ۳۶۳۵۸۸
مولوی عبدالحمید با اشاره به خشونت‌ها علیه معترضان:

آنان که در رأس قدرتند، صدای ملت را بشنوند؛ آه مظلومان نابودگر است

برای هیچ دولتی در دنیا شایسته نیست که ملتش را بزند و بکُشد
گروه سیاسی: مولوی عبدالحمید، در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۲۲ مهر ۱۴۰۱، با اشاره به اعتراضات سراسری در کشور، «ناکارآمدی سیاست‌های داخلی و خارجی» را از عوامل بروز نارضایتی‌ها در کشور برشمرد و از مسئولان ارشد کشور خواست اقشار مختلف مردم را ببینند و صدای همۀ ملت را بشنوند.
آنان که در رأس قدرتند، صدای ملت را بشنوند؛ آه مظلومان نابودگر است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید گفت: «در روزهای اخیر تحولاتی در کشور رخ داده و مردم ایران بیش از بیست روز است که مشغول اعتراضات هستند و توصیه ما آن است که همه ما به این توجه کنیم که چرا این اعتراضات اتفاق می‌افتد. اگر واقعیت را ببینیم، سیاست‌های داخلی و خارجی کشور را ناکارآمد می‌بینیم. وقتی سیاست در مملکتی ناکارآمد باشد و مشکلاتی به وجود بیاورد، حتما شاهد اعتراضات خواهیم بود.»
🔹 آه مظلومان نابودگر است
ایشان با اشاره به حادثه جمعه خونین زاهدان افزود: «در جمعه اسبق ظلم بسیار بزرگی در اینجا شد. من یقین دارم و سوگند یاد می‌کنم که الله از این ظلم ناراض شد؛ چراکه همه ما اینجا بودیم و دیدیم چه شد. کشتن این انسان‌های بی‌گناه نزد خداوند تبعات دارد. ما به مردم توصیه کردیم امنیت را حفظ کنند و از آن‌ها ممنونیم که این توصیه را رعایت کردند. ما همچنان صحبت می‌کنیم و این صحبت‌ها خیرخواهانه است ولی ما دیده‌ایم که آه مظلومان نابودگر است. بر این مردم ظلم شد و خدا شاهد است که به ناحق کشته شدند.» امام جمعه اهل سنت زاهدان تصریح کرد: «درخواست ما این است که مسئولان موضوع را بررسی کنند. تا وقتی کسانی که مردم را کشتند، محکوم نشوند و مجازات نشوند، مردم راضی نمی‌شوند.»
عبدالحمید از مردم نیز خواست اسامی کشته‌شدگان و زخمی‌های این حادثه را اعلام کنند تا در فرآیند شکایت حقوقی، اطلاعات دقیق‌تری ارائه شود. ایشان از رسانه‌ها هم خواستند به زخم مردم حادثه‌دیده نمک نپاشند و واقعیت‌ها را بیان کنند. 
🔹 این مردم غلامِ نان و پول نیستند
عبدالحمید، محدود دانستن اعتراضات به مسائل اقتصادی را هم مردود برشمرد و گفت: «درست است که کشور دشمنان و بدخواهانی دارد که می‌خواهند بین ملت و دولت فاصله بیفتد و برای این کار مردم را تحریک می‌کنند اما در واقع، مردم هم مشکلات زیادی دارند و این مشکلات تنها اقتصادی نیستند. کسانی که تنها اقتصاد را مطرح می‌کنند، سخت در اشتباهند. مردم آزادی و احترام می‌خواهند. این مردم غلام نان و پول نیستند بلکه عزت و آزادی خود را طلب می‌کنند.»
وی افزود: «اقتصاد مهم است اما اخیرا سیاست بر آن گذاشته شده که همه مشکلات را اقتصادی بدانند و بگویند مردم مشکل دیگری ندارند؛ این اشتباه بزرگی است. در کشور مشکلات دیگری هم وجود دارد که تنها مشکلات خارجی هم نیستند. مشکلات خارجی را نفی نمی‌کنیم اما مشکلات داخلی جدی‌تر هستند. فیلترهایی درست کرده‌اند و نمی‌گذارند بسیاری از افراد وارد نظام سیاسی شوند و همین باعث شده که امروز چنین مشکلاتی پیش بیاید. اگر در مجلس و دولت تنوع داشته باشیم، مشکلاتی مانند این ایجاد نمی‌شود.»
🔹 ای کاش مسئولان همۀ ملت ایران را می‌دیدند
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشت: «در کشور ما تنوع قومی و مذهبی زیادی وجود دارد و آدم‌هایی با گرایش‌های مختلف در اینجا زندگی می‌کنند. این تنوع را خداوند آفریده و آن را می‌پسندد. این تنوع را باید پذیرفت. همه ادیان، مذاهب و اقوام باید مورد احترام باشند و این حاکمیت‌ است که باید این تنوع‌ها را در نظر داشته باشد و به همه آن‌ها آزادی بدهد. نگویند فلانی درویش است و نباید آزادی داشته باشد. در کشورمان دیده‌ایم که چه بر سر دراویش آمد. حتی اگر عقیده دراویش غلط باشد، خودشان باید جواب خدا را بدهند. ما چکار به آن‌ها داریم؟ اینطور نباشد که آزادی بیان را بگیرند و تا کسی حرفی زد، تماس بگیرند و تهدید کنند.»
او خطاب به مسئولان تأکید کرد: «بگذارید سلایق و عقاید مختلف صحبت کنند. در طول این مدت حرف دلسوزان ملت و دولت این بوده که اهل‌سنت و طیف‌های دیگر را در تمام سطوح به کار بگیرید. خود بنده در زمانی که محمد مرسی در مصر به پیروزی رسید، نامه‌ای به او نوشتم و گفتم که در حکومت‌تان شیعیان و مسیحیان و حتی لائیک‌ها را به کار بگیرید و در افغانستان به طالبان هم همین را توصیه کردم. در کشور ما هم دین‌دار و بی‌دین، همه ملت ایران هستند. ای کاش مسئولان ما افرادی بی‌غرض بودند و حرف‌های طیف‌های مختلف را می‌شنیدند و همۀ ملت را می‌دیدند. این نکته بسیار مهم است که صحبت تمام معترضان شنیده شود.»
🔹 آنان که رأس قدرتند، صدای ملت را بشنوند
عبدالحمید با اشاره به خشونت‌ها علیه معترضان گفت: «اعتقاد من بر این است که نباید با معترضان با خشونت برخورد شود. نباید کسی را که اعتراض می‌کند، دشمن دانست. برای هیچ دولتی در دنیا شایسته نیست که ملتش را کتک بزند و بکشد. شما در تمام دنیا با هرکس دشمن باشید، حامی شما همین ملت هستند. اگر حکومتی مردم را از دست داد، چه کسی حامی‌اش می‌شود؟ اگر قدرتی در دست بنده بود، حتما با مردم کنار می‌آمدم.»
او در پایان اظهار داشت:‌ «ما امیدواریم آنچه در کشور ما پیش آمده، مایه خیر برای کشور باشد و خداوند در این مسئله ما را کمک کند. عموم مردم خواهان تغییرات در کشور هستند و مسئولان این را باید بدانند. آنان که در رأس قدرت هستند، صدای ملت را بشنوند و به خواسته آن‌ها تن دهند. تعدادی از زندانیان حادثۀ اخیر در زاهدان آزاد شده‌اند و امیدواریم باقی زندانیان هم آزاد شوند. خداوند درجات شهدای عزیزمان را عالی بگرداند و آن‌ها را با شهدای صدر اسلام و شهدای کربلا محشور بدارد و مجروحان را شفا دهد.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها