به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۳۶۳۶۰۸

عوارض متعدد جلوگیری از عطسه چیست؟

عوارض متعدد جلوگیری از عطسه چیست؟
گروه علمی:  مطالعات پژوهشگران نشان می دهد مسدود کردن دهان و بینی در هنگام عطسه می تواند موجب آسیب دیدگی شدید در بخش های گلو، پرده گوش و یا مغز شود بنابراین در هنگام عطسه، دهان و بینی خود را نبندید.پزشکان توصیه می کنند که در هنگام عطسه سعی نکنید با بستن دهان و بینی جلو آن را بگیرید زیرا این عمل می تواند باعث صدمه رسیدن به گلو، پاره شدن پرده گوش و یا قطع شدن مویرگی در مغز شود. با جلوگیری از عطسه عوارض متعددی می تواند ایجاد شود که مهمترین آن ها عبارتند از سوراخ شدن بخشی از ریه، سوراخ یا پاره شدن پرده گوش یا حتی پارگی آنوریسم مغزی و ایجاد بالون خونی در رگ های مغز.
 
با جلوگیری از عطسه عوارض متعددی می تواند ایجاد شود که به صورت علمی اینگونه شرح داده می شود:
pseudomediastinum ، هوای عطسه در قفسه سینه بین هر دو ریه گیر کرده و باعث سوراخ شدن غشای تمپانیک (tympanic membrane) شود.

سوراخ یا پاره شدن پرده گوش یا حتی پارگی آنوریسم مغزی
ایجاد بالون خونی در رگ های مغز
پژوهشگران با یک مورد مهم در رابطه با جلوگیری از عطسه و صدمه وارده به فرد مواجه شدند که بسیار قابل تعمل بوده است. یک مرد جوان ۳۴ ساله در هنگام مانور نظامی، از آمدن عطسه خود جلوگیری می کند و هوای عطسه در گلویش می شکند. در همان هنگام به طوری دچار درد شدید می شود که قادر به صبحت کردن و فرو بردن آب دهان خود نبوده است.

پارگی خودبخودی ناحیه پشت گلو به ندرت ایجاد می شود. این مساله معمولا به علت تروما یا آسیب شدید، استفراغ و سرفه سنگین ایجاد می شود. بنابراین مشکل و آسیبی که برای این مرد جوان ایجاد شد، پزشکان اورژانس را شگفت زده کرد. در واقع تلاش برای جلوگیری از عطسه با بستن بینی و نگه داشتن دهان به طور هم زمان باعث انفجار هوا در گلو این فرد شده است. به سرعت پس از این عمل، درد شدیدی در این ناحیه به وجود آمد که باعث از بین رفتن صدایش شد.

پزشکان با بررسی گلوی این فرد دریافتند که انفجار هوا و خراشیدن گلو تا انتهای قفسه سینه نیز ادامه پیدا کرده و نشانه های عمیقی بر بافت ها و عضلات این ناحیه وارد کرده است. بعدا این نشانه ها با اسکن و پرتونگاری کامپیوتری ثبت شد.قابل توجه است که آسیب وارد به ناحیه گلو و قفسه سینه این فرد به حدی بوده که در یک بیمارستان بستری شده تا با کمک لوله مورد تغذیه قرار گیرد و با تزریق داروهای لازم به فروکش کردن تورم و درد کمک شود. این فرد پس از ۷ روز سلامت خود را به دست آورد و پزشکان به او توصیه کردند که هرگز دهان و بینی خود را در هنگام عطسه مسدود نکند.شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در مجله BMJ Case به چاپ رسیده است.
برچسب ها: عطسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها