به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۳۶۳۶۴۴

چه کسانی از نبود خارجی‌ها در صنعت خودرو سود می‌برند؟

چه کسانی از نبود خارجی‌ها در صنعت خودرو سود می‌برند؟
گروه اقتصادی: بازار خودرو سال جاری را با رکودی سنگینی آغاز و این وضعیت تا پایان نیمه اول سال ادامه داشت. به‌رغم این رکود، علاوه براینکه در این مدت تب تورم نخوابید، روند صعودی قیمت‌ها بدون هیچ توقفی حفظ شد.
سرنوشت مبهم برجام، بلاتکلیفی واردات خودرو، اهمال خودروسازان در عرضه و نوسان قیمت دلار دلایلی است که رکود تورمی بازار خودرو را تشدید کرد. در این بین فعالان بازار معتقدند که جدای از بحث قیمت مشتریان در بازار منتظر نتیجه برجام و تعیین تکلیف واردات خودرو هستند.

 با اعمال تحریم‌های جدید کاخ سفید  و افزایش ناامیدی‌ها نسبت به احیای برجام، نرخ دلار بار دیگر وارد فاز صعودی شد و همراه با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو هم بالا رفت.در ادامه این وضعیت،کارشناسان نسبت به توقف عرضه خودرو در سامانه یکپارچه هم بدبین هستند. با توجه به شرایطی که به آن اشاره شد، تحلیلگران تداوم رکود تورمی را محتمل‌ترین سناریوی پیش روی بازار خودرو در نیمه دوم سال جاری می‌دانند.

آلبرت بغزیان عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت دلیل رکود و گرانی بی دلیل خودرو در بازار را چنین تشریح کرد؛ هنوز ابهامات در مورد نحوه فعالیت و سیاست گذاری خودروسازان وجود دارد؛ مواردی که تا کنون باعث ایجاد تنش و تشدید بحران در صنعت و بازار خودرو کشور شده است.وی ادامه داد: قیمت تمام شده و زیان انباشتی که منجر به کاهش تولید و عرضه آن به بازار شده در این صنعت شفاف نیست و تناقص در اعلام این آمار‌ها هیچ کمکی به وضعیت صنعت خودرو نمی‌کند.

عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت گفت: تعیین قیمت خودرو می‌تواند، خودرو ساز را حفظ کند و اینکه چقدر تولید می‌کند و چقدر شرایط تحریم بر وضعیت تولید تأثیر گذار بوده؛ اما هنوز آمار دقیقی از میزان تولید توسط خودروسازان در دسترس نیست.به گفته بغزیان؛ حالا همزمان با سیاست گذاری و ریخت و پاش‌هایی که در این صنعت صورت گرفته، خودروسازان بازهم نیاز به حمایت دولت دارند تا بتوانند تیراژ غیر واقعی را اعلام و بازار را با نحوه خودشان مدیریت کنند.

وی گفت: امروز خودرو با قیمت و کیفیت حداقلی برای مردم یک رویا شده است. حمایت از ممنوعیت واردات نتوانست به ادعای خودروسازان در خصوص افزایش تولید ملی جامه عمل بپوشاند.عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت گفت: در نیمه دوم سال شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو خواهیم بود و در ادامه همین رویه خودروسازان، موج جدید متقاضیان خودرو در نبود عرضه کافی محصولات به وجود خواهد آمد.

بغزیان با اشاره به افزایش تقاضا در بازار خودروگفت: دولت با سیاست‌هایی که در پیش گرفته نمی‌تواند عرضه مناسبی در بازارخودرو داشته باشد و قطعاً افزایش قیمت خودرو در همین یکی دوماه باعث تنش قیمت در بازار خواهد شد.این کارشناس حوزه خودرو با تأکید بر ضرورت انتخاب راهکار مناسب در راستای تنظیم قیمت و عرضه خودرو به بازار، گفت: خودروسازی کشور تا وارد بازار خارجی و اقدام به همکاری با شرکت‌های خارجی نکند، نمی‌تواند به تولید مورد نیاز بازار داخلی دستیابی داشته باشد.

وی تصریح داشت: به ناچار باید شرکت‌های خارجی وارد کشور شوند. دولت با دلار ۳۳ هزار تومانی چطور ادعای افزایش تولید خودرو دارد؟! پس باید برای ادامه فعالیت این صنعت مسیر برای بازگشت خودروسازان خارجی به کشور فراهم شود.بغزیان تأکید داشت: تا کنون به دلیل قرارداد‌های بچه گانه نتوانسته اند شرکت‌های خودروساز خارجی را حفظ کنند و این بهانه‌ها از سوی عده‌ای که از انزوای خودروسازی کشور و تنش در بازار خودرو متنفع می‌شوند، هر روز بیشتر می‌شود.

وی گفت: عدم تغییر در سیاست دولت باعث می‌شود بازار در شش ماه دوم سال هم به همین روند رکود تورمی ادامه دهد و اگر واردات به مرحله اجرایی نرسد، عرضه خودرو دوباره کم می‌شودوبازار با افزایش مجدد قیمت‌ها مواجه خواهدشد.به گفته بغزیان؛ عدم تغییر در سیاست دولت باعث می‌شود بازار در شش ماه دوم سال هم به همین روند رکود تورمی ادامه دهد و اگر واردات به مرحله اجرایی نرسد، عرضه خودرو دوباره کم می‌شود وبازار با افزایش مجدد قیمت‌ها مواجه خواهدشد.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها