به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۳۶۳۶۶۸

وزنه سنگین برجام بر قیمت دلار

وزنه سنگین برجام بر قیمت دلار
گروه اقتصادی: قیمت دلار در هفته گذشته در محدوده ۳۲ هزار تومان در نوسان بود و پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ با قیمت ۳۲ هزار و ۹۴۶ تومان به بالاترین قیمت در هفته سوم مهر ماه رسید. اما بازار دلار در هفته پیش رو چه روندی را طی می‌کند؟سقف مقاومتی ۳۳ هزار تومان برای قیمت دلار این هفته محدوده مهمی بود که نوسانات بازار ارز در هفته‌ سوم مهر ماه نتوانست آن را بشکند.

در هفته سوم مهر ۱۴۰۱ قیمت دلار در نخستین روز هفته با عدد ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان بسته شد و در روز چهارشنبه نیز قیمت به ۳۲ هزار و ۶۶۰ تومان رسید. نرخ ۳۲ هزار و ۲۷۰ تومان مربوط به روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته بود که کمترین قیمت‌ها در نوسان اندک دلار را به خود دید. اما روز پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱  بازار ارز، بیشترین قیمت در هفته‌ای که گذشت را تجربه کرد و هر دلار به قیمت ۳۲ هزار و ۹۴۶ تومان معامله شد.

در روزهای پایان هفته نیز معامله‌گران معتقد به نقش‌دوباره بازارساز در ثبات و پایین نگه داشتن قیمت‌ها بودند و کم شدن تقاضا در بازار نیز عامل دیگری در ثبات قیمت دلار عنوان شد. به نظر می‌رسد اختلال اینترنت طی هفته‌ای که گذشت را می‌توان عاملی برای کم فروغ شدن بازار ارز طی هفته سوم مهر دانست. به اعتقاد فعالان بازار تصمیم بازارساز حفظ محدوده ۳۲ هزار تومانی برای قیمت دلار در روزهای اخیر است تا شاید التهاب جدید وارد بازار نشود. باید دید در آخرین هفته از مهر ۱۴۰۱ قدرت بازارساز به بازار پرنوسان دلار می‌چربد یا قدرت تورم بر قیمت دلار!علی طباطبایی کارشناس بازار سرمایه درباره قیمت دلار در هفته پیش‌رو گفت: معتقدم دلار در همین محدوده با همین نوسان اندک باقی خواهد ماند و تا پایان انتخابات آمریکا بازار باثباتی خواهیم داشت.

وزنه سنگین برجام بر قیمت دلار
او در ادمه با اشاره به ناآرامی‌های اجتماعی اخیر ابراز عقیده کرد: موضوع برجام وزنه سنگینی برای تعیین قیمت دلار است و تا دی ماه و مستقر شدن کنگره جدید آمریکا و تعیین و تکلیف موضوع برجام دلار، بازار باثباتی خواهد داشت.همچنین علی‌اصغر سمیعی رئیس کانون صرافان تهران با اشاره به نقش تورم بر قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: قیمت واقعی دلار کمی با آنچه در بازار می‌بینیم متفاوت است اما بازارساز به هر قیمتی که شده دلار را مهار کرده است.

قیمت دلار ثابت می‌ماند
او اقدام دولت برای مهار قیمت دلار را حرکتی خارج از قواعد اقتصاد خواند و افزود: ۸۰درصد عرضه ارز کشور دست بانک مرکزی است بنابراین قیمت‌سازی و تعیین قیمت غیرواقعی دلار از اقدامات دولت است و  در نتیجه، به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی در هفته آینده نیز، از افزایش قیمت دلار در بازار جلوگیری کند و بازار با نوسان کمی همراه باشد.

در همین راستا فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی با این عنوان که در حال حاضر تولید ناخالص ملی در شرایط مناسبی قرار ندارد به تجارت‌نیوز گفت: رشد تولید ناخالص ملی و مقایسه آن با رشد حجم نقدینگی یکی از شاخص‌هایی است که در نوسان قیمت دلار تاثیر می‌گذارد و حجم نقدینگی نیز نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب در بازار ارز است.
این کارشناس بازارهای مالی عنوان کرد: از ابتدای سال تورم ۵۰ درصدی در کشور داشتیم و این تورم رشد قیمت دلار در ادامه سال را تقویت می‌کند. برای مثال، اگر سامانه نیما، قیمت دلار در ابتدای سال را ۲۸ هزار تومان اعلام کرده باشد، با روند تورمی که در کشور وجود دارد، دلار باید خود را تطبیق دهد تا فنر قیمت دلار فشرده‌تر نشود. درصورت فشرده‌تر شدن فنر دلار، در ادامه قیمت‌ها به صورت جهشی افزایش پیدا می‌کند .

به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه قیمت دلار با توجه به عامل پراثر تورم در نیمه دوم امسال باید روند صعودی داشته باشد مگر خبرهای مساعدی از توافقات و برجام داشته باشیم تا روند بازار ارز به صورت طبیعی سیر نزولی را طی کند در غیر این صورت هر ثبات و کاهشی دستوری است!
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها