کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزش باد و بارش باران شدید، جستجو برای هواپیمای ناپدید شده مالزی را متوقف کرد

5 فروردين 1393 ساعت 12:28

گروه حوادث: مقام‌های استرالیا می‌گویند که جستجو برای یافتن بقایای هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۷۷ هواپیمایی مالزی در اقیانوس هند به دلیل شرایط نامساعد جوی فعلا متوقف شده است.


به گزارش بي بي سي، به گفته اداره ایمنی دریایی استرالیا، وزش باد و بارش باران شدید امروز سه شنبه (۵ فروردین) مانع از پرواز هواپیماها در منطقه شده است. نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی دیروز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که تحلیل اطلاعات ماهواره ای نشان مي‌دهد که پرواز هواپیمای ناپدید شده در نقاط دور افتاده اقیانوس هند "به پایان رسیده" و تقریبا تردیدی وجود ندارد که همه سرنشینان هواپیما کشته شده اند.

جستجوهای گسترده با حضور ۲۶ کشور برای یافتن این هواپیما در دو هفته گذشته بی نتیجه بوده است، اما ماهواره‌هاي استرالیا، چین و فرانسه اشیاء شناوری را در منطقه ای در اقیانوس هند در غرب استرالیا ثبت کرده اند و سرنشینان دو هواپیمای چینی و استرالیایی هم از ارتفاع بالا اشیاء شناوری را در این منطقه دیده اند. با این حال هنوز کشتی ها یا هواپیماهای تجسسی که در ارتفاع پایین حرکت مي‌کنند موفق به یافتن و بررسی این اشیاء نشده اند و جستجوگران مطمئن نیستند که این اشیاء بقایای هواپیمای ناپدید شده باشد.

منطقه جستجو در اقیانوس هند در حدود ۲۵۰۰ کیلومتری جنوب غربی بندر پرت استرالیا واقع است. ارتباط هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی مالزی که بامداد روز ۸ مارس (۱۷ اسفند) با ۲۲۷ مسافر و ۱۲ خدمه از کوالالامپور به سوی پکن در حرکت بود، ساعتی پس ترک فرودگاه با برج مراقبت قطع شد. شرکت رولزرویس، سازنده موتورهای هواپیمای ناپدید شده اعلام کرد که سیگنال‌هایی که از فرستنده داخل این موتورها ارسال مي‌شد را تا ساعت‌ها پس از قطع ارتباط هواپیما دریافت کرده است.بر این اساس، این احتمال مطرح شد که این هواپیما هزاران کیلومتر از محلی که آخرین بار از آنجا با برج مراقبت تماس داشت، دور شده باشد.

سرانجام تحلیل داده‌هاي به دست آمده از ماهواره بریتانیایی اینمارست نشان داد که هواپیما به منطقه ای دور افتاده از اقیانوس هند رفته است. نخست وزیر مالزی گفت که در این منطقه امکان فرود سالم برای هواپیما وجود نداشته و باید نتیجه گرفت که هواپیما در اقیانوس افتاده است. با این حال هنوز سئوالات بی پاسخ فراوانی باقی مانده است، از جمله اینکه چرا ارتباط هواپیما با برج مراقبت قطع شد و چرا این هواپیما مسیر خود را به سوی پکن ترک کرد و به نقطه ای دور افتاده در اقیانوس هند رفت.

سوالات و سرنخ ها

تماس هواپیما با برج مخابرات و رادارها کمتر یک ساعت بعد از شروع پرواز بر فراز خلیج تایلند در مسیر پکن قطع شد. جستجوی طولانی برای یافتن لاشه هواپیما در خلیج تایلند نتیجه نداد. به تدریج روشن شد که هواپیما بعد از قطع تماس از مسیر اصلی، یعنی رو به شمال، برگشته و به سمت غرب یا جنوب حرکت کرده است. آن نتیجه گیری حاصل داده‌هاي بعضی رادارهای نظامی و همچنین اطلاعات ماهواره ای بود که گاه سیگنال هایی از بعضی قطعات هواپیما (مثلا موتور) دریافت مي‌کنند.

شرکت اینمارست مي‌گوید که ماهواره هایش سینگال‌هاي "اتوماتیک" از هواپیما دریافت کرده بود. منابع مطلع گفته اند که دریافت این سیگنال ها ساعت ها بعد از ترک آسمان مالزی ادامه داشته که احتمالا به معنی ادامه پرواز هواپیما بوده است اما ماهواره ها براساس این سیگنال ها نمی توانستند مختصات دقیق جغرافیایی هواپیما را مشخص کنند.

نخست وزیر مالزی ديروز دوشنبه گفت که کارشناسان اینمارست در نهایت توانستند با انجام محاسبات بیشتر سرنوشت پرواز را روشن تر کند. اینمارست گفت که این محاسبات بر یک شیوه کاملا بدیع مدل سازی استوار بود و برای همین وقت بیشتری گرفت.

این شرکت گفت که محاسبات تازه شامل تجزیه داده‌هاي خیلی بیشتری بود و مهندسان تمام شنبه و یکشنبه را صرف بررسی پروازهای سابق بوئینگ‌هاي ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی کردند. آنها این داده‌هاي ماهواره ای را با پرواز MH370 مقایسه و نتیجه گیری کردند که هواپیما به سمت جنوب رفته است. تا جایی که مهندسان قادر به محاسبه بوده اند، هواپیما در ارتفاع بیش از ۳۰ هزار پایی به پرواز ادامه داده بود اما موقعیت نهایی آنها به دقت قابل محاسبه نبود.

اینمارست داده‌هاي تازه را روز یکشنبه به "شعبه تحقیق حوادث هوایی بریتانیا" داد تا پس از تصدیق علنی شود. اینکه چرا تماس هواپیما قطع شد و تغییر مسیر داد موضوع تحقیقات است. هنوز معلوم نیست که این حادثه عمدی بوده است یا نه. آنچه که اکنون تقریبا روشن است این است که احتمالا هواپیما در جایی که سوختش به پایان رسیده به دریا افتاده است.


کد مطلب: 36375

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/36375/وزش-باد-بارش-باران-شدید-جستجو-هواپیمای-ناپدید-شده-مالزی-متوقف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir