به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۴ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۳۶۳۷۸۱

انتقاد رئیس جمهور تاجیکستان از پوتین

انتقاد رئیس جمهور تاجیکستان از پوتین
گروه بین الملل: رئیس جمهور تاجیکستان از روسیه انتقاد کرد که نباید مانند شوروی سابق، منافع کشورهای کوچک‌تر را نادیده بگیرد. آگاهان این انتقاد امامعلی رحمان را نشانه‌ای از "کم شدن تدریجی قدرت پوتین" به دلیل جنگ در اوکراین می‌دانند.
امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در جریان نشست سران پنج جمهوری سابق شوروی در آسیای مرکزی و روسیه، از ولادیمیر پوتین همتای روسی خود انتقاد کرد.رحمان این انتقادها را  در اجلاس آستانه، پایتخت قزاقستان مطرح کرد. رحمان گفت: «در آن زمان و ببخشید، امروز هم جمهوری‌های کوچک‌تر نادیده گرفته می‌شوند.»رئیس جمهور تاجیکستان افزود که "به فرهنگ و سنت آسیای میانه احترام گذاشته نمی‌شود و هیچ کمک و حمایتی وجود ندارد."
در اجلاس سران روسیه و پنج جمهوری شوروی سابق در آسیای مرکزی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مجبور شد به انتقاد از "اولویت مسکو" گوش دهد که او آن را "بدیهی" می‌دانست.
امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان برای اولین‌بار به صراحت انتقاد کرد و گفت: «مجامع اقتصادی بین‌المللی تنها در شهرهای مسکو در روسیه، مینسک در بلاروس، کی‌یف در اوکرایین یا آلماتی در قزاقستان برگزار می‌شوند. از جمهوری‌های دیگر خواسته می‌شود که "شیر بفرستید، پنبه بفرستید این و آن بفرستید!»روسیه خود را همچنان قدرتی برای تامین ثبات در آسیای مرکزی می‌داند. این کشورها از نظر اقتصادی و در برخی موارد از نظر نظامی نیز به مسکو وابسته هستند وحیات خلوت روسیه شناخته می‌شوند.
در عین حال، ناظران منطقه انتقاد رئیس جمهور تاجیکستان را نشانه از دست دادن تدریجی قدرت پوتین و روسیه به دلیل لشکرکشی این کشور علیه اوکراین  تحلیل می‌کنند.
تحریم‌های غرب علیه روسیه بر کشورهای آسیای مرکزی نیز تأثیر گذاشته و نارضایتی از پوتین را در این منطقه بیشتر کرده است.
علاوه بر تاجیکستان، جمهوری‌های آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل در مورد غیرقانونی اعلان کردن الحاق اراضی اوکراین به خاک روسیه رای ممتنع دادند. ترکمنستان در رای‌گیری شرکت نکرد.تا کنون هیچ یک از جمهوری‌های آسیای مرکزی با الحاق سرزمین‌های اوکراین به روسیه موافقت نکرده‌اند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها