به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۴ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۳۶۳۹۰۱

تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان آینده جامعه

تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان آینده جامعه
گروه جامعه:مسئول مرکز مشاوره صدرا، در مقاله ای به تأثیر کرونا بر سلامت روان آینده جامعه اشاره کرد.
 صدرا میرزاجانی، در مقاله‌ای به تأثیر کرونا بر سلامت روان آینده جامعه پرداخت.وی در بخشی از این مقاله عنوان داشت: یکی از راه حل‌ها مقابله با کرونا تمرین شفقت است که مغز ما را از آنچه که منفی یا تهدیدی تلقی می‌شود به سمت لذت سوق می‌دهد و صبر و توانایی ما را برای تحمل درد و ناراحتی و قدرت پاسخگویی ماهرانه در شرایط ناراحت کننده افزایش می‌دهد. شفقت به ما یاد می‌دهد که چگونه با مشکلات روحی و روانی مقابله کنیم.

هنگامی که احساس درد می‌کنیم یا در مسائل غرق می‌شویم به ما کمک می‌کند که تلقین کنیم که من می‌توانم از پس مشکلات جسمی و روحی خودم بر آیم. باید بدانیم شفقت خود به خود به ما کمک می‌کند تا وقتی که زندگی به ناچار نا امیدی و شگفتی‌های غیر منتظره‌ای برای ما به وجود می‌آورد آرام تر و پذیرا تر باشیم باید بدانیم شرایط بیرونی ما همه فرصتی برای صبر و بردباری و تحمل است و ما ظرفیت آنها را با تمرین گسترش می‌دهیم مخصوصاً وقتی که احساس می‌کنیم بی قرار و نا امید هستیم.

میرزاجانی در ادامه آورده است: تحقیقات علمی نشان داده است که تمرینات مراقبه مهربانی که از آن امواج خاموش شفقت حاصل می‌شود دارای فواید بسیاری برای سلامتی است.ذهن آگاهی به ما کمک می‌کند تا شادی و سپاسگزاری را از درون ایجاد کنیم منتظر نباشیم عوامل بیرونی ما را خوشحال کند خوشبختی که از طریق آگاهی به وجود می‌آید از رضایتی که از طریق عوامل بیرونی به دست می‌آید بسیار رضایت بخش تر و بلند مدت تر است.

تحقیقات نشان داده است کسانی که به طور منظم قدردانی آگاهانه را تمرین می‌کنند فشار خون و سطح کلسترول پایین‌تری دارند بهتر می‌خوابند و با احساس طراوت و انرژی بیدار می‌شوند و در روابط درگیری کمتری دارند و رضایت از زندگی بیشتری را تجربه می‌کنند. ذهن آگاهی یا خود آگاهی به ما کمک می‌کند تا کاملاً در لحظه حال باشیم و گرفتار گذشته یا آینده نشویم فقط زمانی می‌توانیم از زندگی و اعمالمان آگاه شویم که معنا و زیبایی زندگی را لمس کنیم.

تحلیل مضامین به دست آمده از تجارب زیستی شرکت کنندگان به این امر اشاره دارد که مضمون اصلی و بنیادی به دست آماده تجارب زیست زندگی در دوران شیوع کووید ۳۱ فاجعه روانی است. این مضمون تأکید دارد که بحران ویروس کرونا به شکل یک فاجعه در تجارب مردم جای گرفته است که می‌تواند با عواملی دیگری مانند استرس، اضطراب، افسردگی، وسواس، تعارض در ارتباط باشد. بررسی تجارب زیستی نشان می‌دهد مثبت نگری می‌تواند راهکاری مفید و ارزشمند در راستای پیشگیری و کنترل آسیب عمل نماید و تا حدی زیادی اثرات ناشی از ویروس کرونا و زندگی در قرنطینه را کاهش دهد.

تعطیلی مدارس و قرنطینه خانگی به دلیل شیوع بیماری عفونی و مسری کووید ۱۹ بر روی سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار است. یافته‌های تحقیقات نشان می‌دهند کودکان و نوجوانان زمانی که در تعطیلات آخر هفته یا تابستانی هستند کمتر فعالیت فیزیکی انجام داده، الگوی خواب آنها آسیب دیده و کمتر از رژیم غذایی مناسب پیروی می‌کنند این پدیده زمانی که بچه‌ها در خانه محدود شوند و فعالیت خارج از منزل نداشته باشند تشدید می‌یابد از طرفی به وجود آمدن محرک‌های استرس زا در منزل مانند ترس طولانی، افکار ناخوشایند و کسالت، کمبود ارتباط با همکلاسی‌ها، دوستان و معلمان، کمبود فضای مناسب در خانه و در مواردی مشکلات مالی و اقتصادی والدین می‌تواند اثرات ماندگار بر روی سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته باشد.

قابل تأمل اینکه بر اساس نتایج تحقیقی میانگین شاخص استرس پس از سانحه در کودکان قرنطینه شده چهار برابر کودکان غیر قرنطینه است. از این رو کودکانی که به دلیل شرایط بیماری فعلی ایزوله یا قرنطینه هستند قطعاً علائم روانشناختی شدیدتری مثل اختلال استرس حاد، اختلال سازگاری و سوگ را از خود نشان خواهند داد. به طوری که بر اساس گزارشات ۳۰ درصد از این کودکان علائم اختلال استرس پس از سانحه از خود نشان می‌دهند.
یافته‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از اعضای خانوارها سطحی از استرس، افسردگی و اضطراب ناشی از ویروس کرونا را تجربه کرده اند.

در بخش دیگری از مقاله عنوان شده است: با ظهور بیماری کرونا و گسترش سریع آن، سطح اضطراب را در جمعیت جهانی افزایش داده که منجر به اختلال در سلامت افراد جامعه می‌شود. نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد که افراد جامعه ممکن است سطحی از اختلالاتی از قبیل روان‌پریشی، اضطراب، استرس و افسردگی و حتی خودکشی را تجربه کنند. نتایج مطالعات نشان داده است که بیماری کرونا، سلامت روان (اضطراب، افسردگی و استرس پس از سانحه) افراد را تحت تأثیر قرار داده است.

همچنین نتایج مطالعات نشان داده است افرادی که اخبار مربوط به کرونا را دنبال می‌کنند معمولاً اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند. اخبار و شایعات در جامعه می‌تواند موجب تشدید علائم افسردگی در سطح جامعه شود. در همین راستا، متخصصان بهداشت روان، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اخبار منفی و استفاده از روش‌های جایگزین ارتباطی مانند شبکه‌های اجتماعی و بسترهای ارتباطی دیجیتال را برای جلوگیری از انزوای اجتماعی توصیه می‌کنند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض اختلالات روانشناختی هستند. نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک نیز نشان می‌دهد که زنان در معرض خطر بیشتری برای افسردگی قرار دارند. همچنین نتایج مطالعه‌ای نشان داد که شیوع اضطراب، افسردگی و استرس در طول بیماری کرونا در زنان بیشتر از مردان است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها