کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جمهوری اسلامی ایران عملا به کره‌شمالی دوم تبدیل شد؛ «اینترانت» به جای «اینترنت»

با اجرای طرح صیانت؛ دسترسی به VPNها هم غیرممکن شد!

25 مهر 1401 ساعت 3:26


گروه سیاسی: از ساعت حدود ۲۰:۰۰ یکشنبه‌شب (۲۴ مهر) دسترسی به تقریبا تمام VPNها غیرممکن شده است. این اتفاق درست در روزی رخ می‌دهد که وزارت ارتباطات تاکید کرده بود تمام محدودیت‌های اینترنت به جز دو اپلیکیشن (واتس‌اپ و اینستاگرام) برداشته شده‌ است.
سایت دیجایتو نوشته است: مشخص نیست روند مسدود سازی VPNها تا کجا ادامه دارد. اما تصور تصمیم‌گیران مبنی بر اینکه «شبکه ملی اطلاعات» مشغول کار است و اپلیکیشن‌های ایرانی بدون اختلال کار می‌کنند، تصور غلطی است: ادامه فعالیت همین استارتاپ‌ها نیازمند خدمات و سرویس‌هایی است که یا فیلتر هستند یا تحریم.
خبرگزاری تسنیم (نزدیک به سپاه)، ظهر یکشنبه به نقل از وزارت ارتباطات مدعی شده بود، محدودیت‌هایی که به دستور مراجع ذی‌صلاح، در روزهای گذشته و در بعضی ساعات روز در سطح بین‌المللی ایجاد شده بود، هم‌اکنون برداشته شده است. وزارت ارتباطات اعلام کرده، تنها محدودیت موجود برای واتس‌اپ و اینستاگرام برقرار است و تصمیم‌گیری درباره آنها به دلیل نقشی که در ایجاد «آشوب» داشتند باید در مراجعی که ذی‌صلاح هستند، صورت گیرد.
این ادعای واهی، درحالی است که همچنان و پس از حدود یک ماه و به دلیل آغاز اعتراضات مردمی در کشور، دسترسی به اغلب سایت‌‌ها، اپلیکشن‌ها، شبکه‌های اجتماعی و حتی اپ‌استور و گوگل‌پلی در گوشی‌ها امکان پذیر نیست و اغلب وی پی ان ها و پروکسی‌ها نیز کار نمی‌کنند!
هفته گذشته، مدیر ارزشی روزنامه شهرداری تهران از مسوولان خواسته بود فیلترینگ را به گونه‌ای اجرا کنند که حتی وی پی ان ها نیز نتوانند سایت‌های فیلتر شده را باز کنند. آرزویی که حالا عملیاتی شده و شبکه نت جمهوری اسلامی عملا به کره شمالی دوم تبدیل شد. در این کشور منزوی از جهان، «اینترانت» که همان شبکه داخلی و منقطع با جهان است جایگزین اینترنت «شبکه نت بین‌المللی» شده است.
حالا جمهوری اسلامی ایران نیز عملا در همان مسیر و با عنوان پرطمطراق «طرح صیانت»، اینترانت را جایگزین اینترنت نموده و مراحل پایانی آن را اجرایی کرده است امری که تبعات ویرانگر و جبران‌ناپذیری بر وضعیت و اوضاع سیاسی، اقتصادی و ... خواهد نهاد و مردم ایران را افسرده‌تر، ایزوله‌تر و منزوی‌تر می‌کند. و خصوصا در حوزه اقتصادی، فضای کسب و کار اینترنتی را به تعطیلی کشانده و میلیون‌ها بیکار به ارمغان آورده و فقر و فلاکت را در سطح ایران گسترده‌تر می‌کند.


کد مطلب: 363998

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/363998/اجرای-طرح-صیانت-دسترسی-vpnها-هم-غیرممکن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir