به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۳۶۴۱۳۴

صعود جهانی قیمت دلار با مواد غذایی چه می‌کند؟

صعود جهانی قیمت دلار با مواد غذایی چه می‌کند؟
گروه اقتصادی: افزایش شدید قیمت دلار باعث می‌شود که مواد غذایی در بنادر کشورها انباشته شوند.به گزارش ایسنا، واردکنندگان مواد غذایی از آفریقا به آسیا به دنبال دلار آمریکا هستند تا صورتحساب‌های خود را بپردازند زیرا افزایش ارزش پول ایالات‌متحده قیمت‌ها را برای کشورهایی که در حال حاضر با بحران تاریخی غذایی جهانی مواجه هستند، حتی بالاتر می‌برد.

واردکنندگان در غنا، در مورد کمبود در آستانه کریسمس هشدار می‌دهند. هزاران کانتینر مملو از موادغذایی اخیراً در بنادر پاکستان انباشته شدند، در حالی که نانوایان آزاد در مصر قیمت نان را پس از اتمام گندم برخی کارخانه‌های آرد، افزایش دادند.در سراسر جهان، کشورهایی که به واردات مواد غذایی متکی هستند، با ترکیب مخربی از نرخ‌های بهره بالا، دلار آمریکا و افزایش قیمت کالاها مقابله می‌کنند و قدرت آنها را برای پرداخت کالاهایی که معمولاً به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شوند، از بین می‌برند. کاهش ذخایر ارزی در بسیاری از موارد دسترسی به دلار آمریکا را کاهش داده است و بانک‌ها در آزادسازی پرداخت‌ها کند هستند.

کاهش قدرت خرید و کمبود دلار آمریکا، فشارهای گسترده‌تری را در سیستم‌های غذایی جهانی به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین ایجاد می‌کند. صندوق بین‌المللی پول در مورد فاجعه‌ای حداقل به شدت اضطراری غذایی در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ هشدار داده است.

بسیاری از واردکنندگان با افزایش هزینه‌ها، کاهش سرمایه و مشکل در دستیابی به دلار آمریکا مقابله می‌کنند تا مطمئن شوند محموله‌های خود به موقع از گمرک خارج می‌شوند. این بدان معناست که محموله‌ها در بنادر گیر می‌کنند یا حتی ممکن است به مقاصد دیگر هدایت شوند. تد جورج، مشاور متخصص در آفریقا و بازارهای کالا گفت: همیشه فشار تاریخی برای انجام این پرداخت‌ها وجود داشت اما در حال حاضر فشار غیرقابل تحملی است.

وضعیت هنوز شکننده است و با تشدید جنگ در اوکراین و پرسش‌هایی در مورد آینده قرارداد حمل غلات به خارج از بنادر اوکراین، نگرانی‌ها در مورد عرضه از منطقه دریای سیاه دوباره افزایش یافته است. شوک‌های آب‌وهوایی باعث نوسانات در ماه‌های اخیر شده است، ذخایر پایین است و افزایش قیمت کود و انرژی هزینه‌های تولید مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

مزمل رئوف چاپال، رئیس انجمن غلات پاکستان گفت که در پاکستان سیل‌زده، اقدامات دولت برای جلوگیری از خروج ارز به این معنی است که کانتینرهای حاوی موادغذایی مانند نخود و سایر حبوبات ماه گذشته در بنادر انباشته شدند و قیمت‌ها افزایش یافت. چاپال که شرکتش بزرگ‌ترین واردکننده گندم در بخش خصوصی کشور است، گفت: وضعیت بسیار خطرناک بود و ما انتظار داشتیم کشور با یک بحران جدی غلات مواجه شود.بر اساس گزارش بلومبرگ، کارشناسان اظهار کردند که انتظار دارند جریان تجارت جهانی گندم در ماه‌های آینده به میزان ۶ درصد کاهش یابد و جریان ذرت و سویا تا سه درصد کاهش یابد زیرا کشورهای در حال توسعه برای پرداخت هزینه غذا و خوراک دام تلاش می‌کنند.
برچسب ها: قیمت مواد غذایی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها