به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۳۶۴۱۳۹

توسعه ابزاری برای تشخیص آسم کودکان

توسعه ابزاری برای تشخیص آسم کودکان
گروه علمی: اخیرا گروهی از محققان بیمارستان کودکان تورنتو از توسعه ابزاری خبر داده‌اند که به آنها در شناسایی کودکان خردسال در معرض خطر بالای آسم کمک می‌کند.به گزارش ایسنا ، بر اساس مطالعه‌ای که  در مجله "JAMA Network Open" منتشر شد، محققان از توسعه ابزاری به نام "چارت"(CHART) خبر دادند که می‌تواند کودکان در معرض خطر بالای آسم را در سن سه سالگی شناسایی کند. واژه چارت مخفف عبارت "ابزار تشخیص خطر آسم دوران کودکی" است.
 
آسم(Asthme) یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که ویژگی‌های آن عبارتند از علائم متغیر و عودکننده، انسداد برگشت پذیر جریان هوا و اسپاسم برونش. نشانه‌های رایج آن عبارتند از خس خس، سرفه و تنگی نفس که به سه‌گانه آسم معروف است.

"میرتا ای ریانگ(Myrtha E. Reyna) از بیمارستان کودکان تورنتو و همکارانش این ابزار را توسعه دادند و در مرحله بعد این ابزار غربالگری را برای تشخیص کودکان در معرض خطر بالای آسم در سن ۳ سالگی ارزیابی کردند.ابزار تشخیص خطر آسم دوران کودکی(CHART) از زمان و تعداد دفعات خس خس یا سرفه، استفاده از داروهای آسم و ویزیت‌های اورژانس یا بستری شدن در بیمارستان در سن سه سالگی برای شناسایی کودکان در معرض خطر بالا، متوسط یا پایین برای آسم یا علائم پایدار استفاده می‌کند.

ریانگ گفت:پزشکان هیچ راه آسانی برای شناسایی کودکان در معرض خطر علائم مزمن در دوره پیش دبستانی ندارند، حتی اگر بیشتر بزرگسالان مبتلا به آسم گزارش دهند که علائم آنها در آن سن شروع شده است. ما می‌خواستیم روند شناسایی کودکان در معرض خطر را ساده کنیم تا پزشکان بتوانند این کودکان را ارزیابی کنند و درمان را زودتر شروع کنند.

وی افزود: پزشکان به رویکردهای ساده و استاندارد شده برای نشان دادن کودکان در معرض خطر بالای آسم نیاز دارند. ابزارهایی مانند CHART ایده آل هستند زیرا والدین می‌توانند مستقیماً علائم را هر شش ماه یک بار ثبت کنند و به پزشکان پرمشغله نیز این ابزار کمک می‌کند تا بتوانند بر پیگیری عمیق این گروه از بیماران تمرکز کنند. با شناسایی خوب و استفاده روتین از این ابزار، ارائه دهندگان می‌توانند روند آغاز درمان و بهبود کیفیت زندگی بیماران را ارتقا دهند به کاهش بار بالینی و اقتصادی آسم کمک کنند.محققان دریافتند که نمودار اعمال شده در مطالعه مذکور در سن سه سالگی بهتر از ارزیابی‌های پزشک و شاخص پیش‌بینی آسم عمل می‌کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها