به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۳۶۴۱۴۷

توافق ایران برای ارسال موشک‌ به روسیه

توافق ایران برای ارسال موشک‌ به روسیه
 گروه بین الملل:روزنامه واشینگتن‌پست از قول مقامات آمریکایی و نهادهای امنیتی متحد آمریکا گزارش داده که ایران در حال آماده شدن برای ارسال دو نوع موشک بالستیک زمین به زمین همراه با پهپادهای بیشتر به روسیه است.
در این گزارش آمده است: ارسال تسلیحات از سوی ایران به روسیه می‌تواند آنچه را که دولت جو بایدن تلفات سنگین تجهیزات نظامی روسیه در ضدحملات اخیر اوکراین عنوان کرده است، خنثی کند.بر اساس منابع اطلاعاتی غربی، روسیه از زمان تهاجم به روسیه شش هزار ادوات سنگین جنگی خود را از دست داده است.طی هفته‌های گذشته برخی رسانه‌های مستقل غربی تصاویری از پهپادهای شاهد ۱۳۶ ساخت ایران و ساقط شده توسط نیروهای هوایی اوکراین را منتشر کرده‌اند؛ موضوعی که ایران کماکان بر رد آن اصرار دارد.
مقامات پنتاگون و کی‌یف نیز استفاده روسیه از پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ را تایید کرده‌اند.این گزارش از قول مقامات آمریکایی و نهادهای امنیتی کشورهای متحد آمریکا که نامی از آن‌ها برده نشده، نوشته که ایران، به عنوان نشانه‌ای آشکار از گسترش نقش آن برای تامین تسلیحاتی مسکو، روز ۱۸ سپتامبر هیاتی به روسیه فرستاد تا شرایط ارسال تجهیزات جدید از جمله دو نوع موشک زمین به زمین فاتح- ۱۱۰ و ذوالفقار را نهایی کند.این موشک‌ها به ترتیب ۳۰۰ کیلومتر و ۷۰۰ کیلومتر برد دارند.
این مقامات که به‌خاطر حساسیت موضوع نخواستند نام‌شان فاش شود، در ماه اوت هم از توافق ایران برای ارسال پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ و «مهاجر» خبر داده بودند.
طی هفته‌های گذشته بقایای پهپادهای استفاده شده توسط روسیه در جنگ اوکراین نشان می‌دهد که این تجهیزات ساخت ایران هستند.
این گزارش می‌افزاید به نظر می‌رسد روسیه رنگ پهپادهای ایرانی رو عوض کرده و نام روسی بر آن‌ها گذاشته است.
روسیه نیز دریافت پهپاد از ایران را رد کرده است، اما مقامات اروپایی نیز می‌گویند این پهپادها که طی هفته‌های گذشته زیرساخت‌های غیرنظامی و مردم اوکراین را به‌صورت گسترده‌ای مورد هدف قرار داده، ساخت ایران بوده و وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است توافق سیاسی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بر سر این موضوع را در روز دوشنبه مورد بررسی قرار دهد.
واشینگتن‌پست از قول مقامات آمریکایی همچنین گزارش داده که ایران برای ارسال ده‌ها پهپاد جدید شاهد ۱۳۶ و مهاجر به روسیه آماده می‌شود: پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ قادر به حمله به اهدافی در ۱۵۰۰ مایلی است و کادرهای ایرانی طی هفته‌های گذشته به مناطق تحت اشغال اوکراین توسط روسیه اعزام شده‌اند تا نظامیان روسیه را برای استفاده از این پهپادها تعلیم دهند.
مقامات اوکراینی نیز به این رسانه گفته‌اند که بخش اعظمی از حملات پهپادی اخیر روسیه به اوکراین توسط پهپادهای ساخت ایران انجام شده است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها