به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۶ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۳۶۴۲۲۳

سپاه عبور از رود ارس را تمرین می‌کند

سپاه عبور از رود ارس را تمرین می‌کند
گروه سیاسی: سپاه پاسداران  رزمایش سه روزه‌ای را در منطقه رودخانه مرزی ارس و در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی آغاز کرد.
به گزارش  تسنیم این رزمایش زیر عنوان "ایران مقتدر" برگزار می‌شود و در آن یگان‌ها و رسته‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه "سناریوهای امنیتی و دفاعی را به‌صورت ترکیبی" تمرین می‌کنند.
رود ارس مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان و دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تشکیل می‌دهد. از زمان جنگ قره‌باغ، جمهوری اسلامی سه رزمایش در مناطق مرزی با این کشورها برگزار کرده است.
رزمایش قبلی مهرماه سال گذشته با مشارکت نیروی زمینی ارتش و سپاه برگزار شد و هدف آن واکنش به "حضور پیدا و پنهان عناصری از اسرائیل در کشورهای منطقه" و احتمال تغییر مرزها عنوان شده بود.
رزمایش "اقتدار ایران" به لحاظ حجم نیرو و تجهیزات گسترده‌تر از رزمایش قبلی است و در آن برای اولین بار "نصب پل شناور به‌روی ارس برای انتقال تجهیزات و نیرو" تمرین می‌شود.
ارمنستان پس از شکست در جنگ قره‌باغ در توافق آتش‌بس پذیرفت که آذربایجان از طریق کریدوری در جنوب این کشور و نزدیک مرز ایران ارتباط میان جمهوری آذربایجان و منطقه خودمختار نخجوان را برقرار کند.جمهوری اسلامی نگران است این کریدور ارتباط زمینی ایران و منطقه قفقاز را مختل کند و برای ارتباط با اروپا بیشتر به ترکیه وابسته شود.
ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم هفته گذشته در حاشیه اجلاس "سیکا" در قزاقستان در دیدار با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان گفت: «از نظر جمهوری اسلامی ایران هرگونه تغییر در مرزهای تاریخی و ژئوپلیتیک منطقه و تغییر در وضعیت ترانزیتی ایران و ارمنستان مردود است.»علی‌اف در این دیدار اطمینان داده که جمهوری آذربایجان به مرزهای بین‌المللی جمهوری اسلامی احترام می‌گذارد.به‌رغم سخنان علی‌اف، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم گشایش رزمایش "اقتدار ایران" بار دیگر تکرار کرد: «خط قرمز ما آن است که هیچ چیز در جغرافیای منطقه تغییر نکند.»فرمانده کل سپاه از دو همسایه شمالی خواست اختلاف‌هایشان را از طریق غیرنظامی حل کنند و هشدار داد اگر به خاطر درگیری‌ها منافع ایران به خطر بیفتد "آن‌وقت ما بی‌طرف نیستیم و از منافع خودمان دفاع می‌کنیم".
رئیس جمهوری آذربایجان سال گذشته با رزمایش مشترک سپاه و ارتش نزدیک مرز این کشور انتقادی برخورد کرد اما تا کنون به رزمایش "اقتدار ایران" واکنشی نشان نداده است.
برچسب ها: سپاه پاسداران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها