به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۶ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۳۶۴۲۳۱

حتی مصرف اندک الکل نیز برای مغز مخرب است

حتی مصرف اندک الکل نیز برای مغز مخرب است
گروه علمی: متاسفانه بسیاری از مردم جهان به طور روزانه از نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند و این موضوع می تواند تبعاتی جدی برای سلامت ان ها داشته باشد. مطالعات جدید محققان نشان می دهد حتی مصرف اندک الکل نیز برای مغز مخرب است. اضطراب و شادی دو تاثیر اصلی مصرف الکل محسوب می شوند که ممکن است نقش مهمی در ایجاد و حفظ اختلال مصرف الکل داشته باشند. با این حال، مکانیسم هایی که منجر به بروز مشکلات سلامتی پس از قرار گرفتن در معرض حاد اتانول می شود، همچنان ناشناخته باقی مانده است.
 
نتایج یک مطالعه جدید توسط پژوهشگران دانشگاه ایلینویز شیکاگو نشان می دهد که مسیرهای درگیر در آماده سازی مغز برای اعتیاد همان مسیرهایی هستند که با مصرف الکل مرتبط است.مطالعه انجام شده روی مدل ‌های جوندگان نشان می ‌دهد: حتی مقادیر کمی الکل می ‌تواند باعث ایجاد تغییرات زنتیکی و اپی ژنومیک در مدارهای مغز شود که منجر به ظهور اعتیاد می شوند. این یافته ها نشان می دهد که وقتی مغز اثرات ضد اضطراب الکل و بهبود خلق و خوی را تجربه می کند، برای مصرف مجدد الکل تحریک می شود.

دکتر سوباش پاندی (Subhash Pandey) سرپرست این تیم مطالعاتی و استاد روانپزشکی و مدیر مرکز تحقیقات الکل در کالج پزشکی دانشگاه ایلینویز، در این رابطه گفت: مطالعات انجام شده نشان نمی دهد که برای مثال، مصرف یک لیوان نوشیدنی الکلی منجر به اعتیاد می شود اما این یافته ها سرنخ هایی را ارائه می ‌کند که بر اساس آن می توانیم درک کنیم چرا برخی افراد در برابر اختلال مصرف الکل آسیب ‌پذیرتر هستند.

ما می بینیم که رفتارهای وابسته ممکن است همیشه ناشی از عادات طولانی مدت و مصرف مقدار زیاد الکل نباشد، بلکه این فرایند نتیجه تغییرات سریع اپی ژنتیکی در مغز است که در این مطالعه نشان دادیم که ممکن است حتی در دوزهای پایین نیز به وقوع بپیوندد.

برای این مطالعه، دانشمندان موش ‌ها را تحت شرایط کنترل و قرار گرفتن در معرض الکل مورد مطالعه قرار دادند. در طول آزمایش‌ ها، این جانوران در معرض غلظت‌ های پایین الکل قرار گرفتند و رفتارهای آنها در حین کاوش در یک پیچ و خم مشاهده شد. پس از آن، دانشمندان از توالی یابی آر ان ای برای بررسی نمونه های بافت مغزی به دست آمده پس از مرگ بی درد آن ها و جستجوی الگوهای بیان ژن استفاده کردند.

تجزیه و تحلیل نمونه‌ ها نشان داد: ژنی به نام Hif3a، با تغییراتی در مغز پس از قرار گرفتن در معرض الکل و مدت زمان ماندن موش‌ ها در حالت ناپایداری مرتبط است. علاوه بر این موضوع مشخص شد حتی پس از مصرف میزان الکل کم، بیان Hif3a در این موجودات تقویت شده و اضطراب آن ها کاهش یافت. اگرچه در بسیاری از اثرات الکل بین مردان و زنان تفاوت وجود دارد، اما در این مطالعه تفاوتی بین موش های نر و ماده وجود نداشت.دکتر پاندی در این رابطه گفت: ما مشاهده کردیم که حتی مصرف دوزهای کم الکل، بیان ژن را در آمیگدال، منطقه ای از مغز که اضطراب را تنظیم می کند، تغییر می دهد. به عبارت دیگر نوشیدن الکل حتی به میزان اندک می تواند یک مسیر اپی ژنتیک برای اعتیاد ایجاد کند.
برچسب ها: الکل مغز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها