به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۶ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۳۶۴۳۰۰

سازمانِ پاسخگو باید مشخص باشد

سازمانِ پاسخگو باید مشخص باشد
گروه جامعه: سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری‌ تهران مبنی بر عدم استفاده پیمانکاران از کودکان برای جمع‌آوری زباله‌ از اختصاص اعتبار به برخی دستگاه‌ها در خصوص جمع‌آوری کودکان کار و خیابان گلایه کرد.
 
به گزارش ایلنا، «محمدرضا حیدری‌ها» سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی و سرپرست مرکز فوریت‌های اجتماعی ۱۲۳  در پاسخ به این سوال که دستگاه‌های مختلف مانند شهرداری تهران قرارگاه‌های مختلفی برای ساماندهی و جذب کودکان کار و خیابان راه‌اندازی کرده‌اند، این قرارگاه‌ها با هم همپوشانی دارند یا موازی کاری در بین دستگاه‌ها وجود دارد؟ گفت: بنابر آن چیزی که در برنامه ششم توسعه به سازمان بهزیستی تکلیف شده و آن چیزی که در پیش‌نویس برنامه هفتم ذکر شده، سازمان بهزیستی مکلف به ساماندهی کودکان کار و خیابان با همکاری سایر دستگاه‌ها است و حدود ۱۳ دستگاه در موضوع ساماندهی کودکان کار و خیابان همکار بهزیستی هستند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که بخشی از این اعتبارات که در زمینه ساماندهی کودکان کار و خیابان هزینه می‌شود به سمت سایر دستگاه‌ها سوق داده می‌شود. هم شهرداری تهران و هم سایر دستگاه‌ها که باید با بهزیستی همکاری کنند مبلغی را برای اعتبارات ساماندهی کودکان کار و خیابان دریافت می‌کنند پیشنهاد ما به عنوان سازمان بهزیستی این است که همه اعتبارات در یک سازمان متمرکز شود چراکه با این کار هم سازمان پاسخگو مشخص می‌شود و همچنین همسویی بین دستگاه‌ها ایجاد می‌شود و همچنین موازی کاری بین دستگاه‌ها کمتر شده و می‌توانیم نتیجه بهتری را در ساماندهی کودکان کار و خیابان داشته باشیم.

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی و سرپرست مرکز فوریت‌های اجتماعی ۱۲۳ همچنین درباره برخورد باندهای کار کودک گفت: آن چیزی که در برخی از سریال‌های ما نشان داده می‌شود که برخی از باندها در حوزه کار کودک مستقر هستند اینگونه نیست و ما به این شکل باند نداریم که کودکان را ساماندهی کرده و از آن‌ها سوءاستفاده کنند اگر هم باندی باشد قانون‌گذار آن را برعهده پلیس و وزارت اطلاعات گذاشته که این باندها را شناسایی و متلاشی کنند.

حیدری‌ها درباره کودکان زباله‌گرد و در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری به وظیفه خود که برخورد با پیمانکارانی است که از کودکان استفاده می‌کنند عمل می‌کند، گفت: آنچه که ما درباره کودکان زباله‌گرد انجام می‌دهیم از طریق همان مراکز آموزشی حمایتی‌مان صورت می‌گیرد. اما یک الی دو سال است که همکاری مناسبی بین ما و شهرداری تهران درباره کودکان زباله‌گرد در حال انجام است در همین اواخر هم یک تفاهم‌نامه با شهرداری تهران در این خصوص منعقد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: با انعقاد این تفاهم‌نامه تلاش می‌کنیم که ممنوعیت استفاده از کودکان در زباله‌گردی را به تصویب برسانیم تا پیمانکاران اجازه استفاده از کودکان را برای جمع‌آوری زباله نداشته باشند به محض اینکه این تفاهم‌نامه نیز نهایی شود در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد و براساس آن پیمانکاران در استفاده از کودکان برای زباله‌گردی منع می‌شوند.

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در پاسخ به این سوال که چند سال گذشته نیز چنین تفاهمی با شهرداری منعقد شده بود، اما عملا بی‌فایده بود و ما همچنان شاهد استفاده کودکان توسط پیمانکاران برای زباله‌گردی بودیم، گفت: در این دوره عزم سازمان بهزیستی و شهرداری تهران بر انجام این کار است و من امیدوارم این کار به نحو احسن انجام شود.

حیدری‌ها همچنین درباره کودکانی که در کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: وظیفه اصلی در این خصوص با وزارت کار است چراکه آن‌ها بازرسان و ناظرانی دارند که وضعیت کارگاه‌ها را رصد می‌کنند و همچنین متولی اصلی در این خصوص وزارت کار است اما چنانچه مواردی به ما از طریق خط ۱۲۳ یا سایر سامانه‌ها اطلاع‌داده شود که کودکی در این کارگاه‌ها در معرض آسیب قرار دارد ما حتما مداخله خواهیم کرد اما همانطور که عرض کردم متولی اصلی در این زمینه وزارت کار است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها