به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۳۶۴۳۶
خطرات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

دولت روحانی در حوزه اقتصاد آچمز است

گروه اقتصادي: يك استاد اقتصاد، در تحلیل مفصلی از شرایط کنونی اقتصاد ایران می‌گوید طبقه متوسط با هدفمندی به فقرا پیوسته و فاز دوم این قانون موج تورمی دیگری با تشدید شکاف اجتماعی ایجاد می‌کند. به اعتقاد او، دولت روحانی به‌تنهائی قادر به توجیه مردم در این‌مورد نیست.
دولت روحانی در حوزه اقتصاد آچمز است
محسن رنانی، مي‌گويد: اگر نشانه‌های اقتصادی اواخر دولت دهم ادامه می‌یافت، پایان کار چیزی جز فروپاشی و تورم "چهارنعل" و ورشکستگی‌های گسترده در اقتصاد و امواج بیکاری و شورش کارگران و فرار مدیران و نظایر این‌ها نبود. وي توضیح داده که انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، معادله "یاس از وضع موجود و ترس از آینده‌ای وحشتناک" در افکار عمومی را بر هم زد و نوعی نشاط ایجاد کرد و مردم پس از آن وارد فاز نظاره و ارزیابی شدند.

او پیش‌بینی کرده که به زودی این فاز تغییر می‌کند و مردم وارد فاز کنش می‌شوند: «این‌که کنش مردم مثبت باشد یا منفی، بستگی به تحولاتی دارد که رخ خواهد داد. اگر از اصلاح اوضاع ناامید شوند، انتظار و ثبات کنونی را رها می‌کنند و ما وارد فاز بی‌ثباتی اقتصادی همراه با تورم شتابان خواهیم شد.» رنانی تاکید کرده که تحولات بعدی و واکنش مردم، بستگی به رفتار دولت و رفتار سایر بخش‌های نظام با دولت دارد.

به اعتقاد او رونق و رکود در اقتصاد ایران اقتصادی نیست؛ بلکه عامل رکود، سیاسی و اجتماعی است. استاد دانشگاه اصفهان یادآوری کرده امکان تحرک اقتصادی ایران با سیاست‌های مرسوم اقتصادی وجود ندارد. او می‌گوید: سیاست‌های مرسوم، درشرایط سیاسی و اجتماعی طبیعی جواب می‌دهند و مال زمانی هستند که رفتارهای اجتماعی عقلانی هستند نه احساسی و عصبی و اعتماد هم در حد عادی وجود دارد: «نمی‌دانم چرا همچنان مشاوران اقتصادی دولت روحانی تلاش دارند که از طریق ابزارهای مرسوم وضعیت رکود کنونی را مدیریت کنند.»

به تاکید رنانی، در شرایط عادی می‌توان با جمع کردن نقدینگی، تورم را کنترل کرد اما وقتی نقدینگی هفت برابر شده و از ۷۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و تولید هم هفت برابر نشده بلکه رشدش منفی بوده، باید تورمی به همین میزان ایجاد شود: «اما تورم ۷۰۰ – ۶۰۰ درصدی ایجاد نشده، یعنی انرژی آن هیمه نقدینگی که زیر دیگ اقتصاد ایران گذاشته شده هنوز آزاد نشده و باید مراقب بود که موتور این تورم روشن نشود.»

چهل سال تورم دو رقمی در ایران

رنانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید می‌کند که ایران با عمیق‌ترین دوران تورم رکودی تاریخ خود روبروست: «جز یک سال در دولت مهندس موسوی، چهل سال است در ایران تورم دو رقمی داریم. در زمان خاتمی هم یک سال حدود ۵/ ۹ بود که ۱۰ محسوب می‌شد. ایران تنها کشور دنیاست که چهل سال است تورم دو رقمی دارد.»

او می‌گوید: دولت روحانی به نوعی در حوزه اقتصاد آچمز است. با کسری بودجه روبروست، نقدینگی قابل جمع کردن نیست؛ اگر بخواهد پول قرض کند یا منتشر کند، تورم را شعله‌ور می‌کند. نظام بانکی، موجودی ندارد که کمکش کند و خودش ورشکسته است. وام خارجی نمی‌تواند بگیرد، سرمایه خارجی نمی‌آید: « در عین حال، انتظارات اجتماعی بالاست. از آن طرف، اگر فاز دوم هدفمندسازی اجرا شود آن هیمۀ نقدینگی که زیر اقتصاد ایران است و فعلا انرژی آن خارج نشده، موتورش روشن مي‌شود.»

هدفمندی یک پروژه
مردم اگر از اصلاح اوضاع ناامید شوند، انتظار و ثبات کنونی را رها می‌کنند و ما وارد فاز بی‌ثباتی اقتصادی همراه با تورم شتابان خواهیم شد
حاکمیتی است نه دولتی

رنانی می‌گوید: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با اجماع کلیه قوا شروع شده و حالا هم در نقطه ناتوانی، باید کل قوا همت کنند تا یارانه‌ها پرداخت شوند: «دولت باید برای تامین کسری یارانه‌ها وارد تعامل با حکومت بشود. بالاخره نهادهایی که توانایی آن را دارند، رانت هایی برده‌اند، یارانه‌ها را یکی دوسال برعهده بگیرند تا ارزش اسمی یارانه‌ها با تورم کم شود. با تورم موجود ارزش یارانه‌ها دو سال دیگر نصف خواهد شد.»

به تاکید او، دولت روحانی باید از پروژه یارانه‌ها که یک سیاست توزیعی است عبور کند. او می‌گوید، مسئله افزایش قیمت حامل‌ها، یک سیاست مستقل تخصیصی است. گره زدن یک سیاست توزیعی به یک سیاست تخصیصی که زمان‌بندی و شیوه‌های اجرایی متفاوتی لازم دارد یک خطای نابخشودنی است: «به نظر می‌رسد بخش‌هایی از قوا آماده هستند تا روحانی فاز دوم را شروع کند و به محض مشخص شدن پیامدهای منفی آن، حمله‌های تخریبی خود را آغاز کنند. طلیعه‌هایش از همین بحث سبد کالا شروع شده است که نشان می‌دهد اجماعی وجود ندارد. در حالی که در زمان احمدی‌نژاد تمام قوا همت کردند تا اجرا شود و کسی مخالفت نکند و پیامدهای منفی آن را مخفی کردند.»

خطرات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

رنانی می‌گوید تا زمانی که سه ابهام جامعه ایران در سطح سیاسی و اجتماعی حل نشود، ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خطایی استراتژیک خواهد بود. او ابهام اول را دولت روحانی می‌خواند که تکلیفش با سایر قوا و با جامعه روشن نیست: «دولت روحانی خیلی درسایه حرکت می‌کند. استراتژی روشنی نه در تعامل با جامعه و نه با نهادهای مدنی دارد.»

رنانی عنوان می‌کند که رای دولت روحانی، رای ایدئولوژیک نیست، رای حزبی هم نیست، بلکه رای سلبی است و دوام این رای کوتاه است: «رای دهندگان حزبی و ایدئولوژیک معمولا صبورند و تلاش می‌کنند ناتوانی‌ها و شکست‌های حزب‌شان را نبینند یا لاپوشانی کنند، اما رای دهندگان سلبی تا یکی دو خطا دیدند، تعلق خاطر به منتخب‌شان را از دست می‌دهند.»

به اعتقاد رنانی، معلوم نیست موتور هدایت و مدیریت اجتماعی دولت روحانی به چه قدرتی تکیه دارد: «در حالی‌که دولت هاشمی بر بوروکراسی و تکنوکرات‌ها و دولت خاتمی بر نخبگان اجتاعی و نهادهای مدنی و دولت احمدی‌نژاد به توده‌های محروم متکی بود.» او می‌گوید ابهام دیگر در سطح مردم است که از فاز ناامیدی پیش از انتخابات به نشاط بعد از آن و پس از نشاط به فاز نظاره و ارزیابی منتقل شده‌اند: «اگر این دو ابهام رفع نشود، به زودی هم در سطح حکومت و هم در سطح دولت مردم به فاز کنش منفی می‌روند.»

نتیجه‌گیری این کارشناس اقتصادی آن است که اقتصاد ایران در مرحله "عدم اطمینان" است و دولت روحانی به تنهایی نمی‌تواند کاری برای این عارضه بکند، بلکه کل نظام سیاسی باید دست به‌کار شود. او بی‌ثباتی قانونی را از عوامل اصلی "عدم اطمینان" خوانده و می‌گوید درشرایط عدم اطمینان سیستماتیک، مردم دیگر نمی‌توانند عقلانی تصمیم بگیرند: «همه چیز هر روز در تغییر است و پی در پی شوک‌های اجتماعی و سیاسی به آن‌ها وارد می‌شود. بنابراین تا زمانی که این شرایط بهبود نیابد، هیچ برنامه و سیاست اقتصادی به موفقیت نخواهد رسید.»

ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۰۹:۱۸
با تشكر از استاد بزرگوار مي خواستم بدانم راهكار عملي ايشان براي عبور از مرحله عدم اطمينان چيست (213873)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۳:۴۹
آقای ایرانی ایشان راهکار را هم داده اند.متن را به دقت بخوانید.یادم هست که یکی دوماه پیش از اجرای طرح خیانتبار هدفمندی در سال 89 هم ایشان یک گفتگوی مفصل با همشهری داشت که همه این اوضاع را پیش بینی کرده بود.کسی به حرف ایشان اهمیت نداد.دکتر محسن رنانی تحلیل گر اقتصادی فوق العاده هوشمندیست. تقریبا پیش بینی های تحلیلی ایشان 90 درصد محقق می شوند.دولت باید مساله را جدی بگیرد. (213924)
پاسخ ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۴:۵۵
رنانی می‌گوید تا زمانی که سه ابهام جامعه ایران در سطح سیاسی و اجتماعی حل نشود، ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خطایی استراتژیک خواهد بود. (213928)
سال نو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۰۹:۵۷
دقيقا درست مي فرماييد فقط كافي بود چند نظرسنجي انجام بدهند تا از اثرات سوء ندادن يارانه مطلع شوند از همين حالا طرفداران احمدي نژاد خود را آماده مي كنند تا از نارضايتي حاصله از حذف يارانه سوء استفاده كنند.
اما دولت علاوه بر راهكار شما دولت مي تواند در فرم ثبت نام خود در مورد دادن سبدكالا بجاي يارانه نقدي از مردم سوال كنند در صورت انجام اين طرح هزينه تمام شده براي دولت حداقل 20 درصد كاهش مي يابد (هزينه دلالي و تك خري مردم از واسطه ها)بدون اينكه كسي را حذف كند
بهار جان خواهش مي كنم با جمع كردن پيشنهادات ... (213878)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۰:۱۸
«دولت باید برای تامین کسری یارانه‌ها وارد تعامل با حکومت بشود. بالاخره نهادهایی که توانایی آن را دارند، رانت هایی برده‌اند، یارانه‌ها را یکی دوسال برعهده بگیرند تا ارزش اسمی یارانه‌ها با تورم کم شود.»
این قسمت رو خوب اومد. قابل توجه برادران محترم ناجا که برای خودشون نفت فروختند و پولشو به وزارت نفت ندادند و سایر عزیزانی که دولت در دولت تشکیل داده اند. (213882)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۰:۴۸
اين تحليل عين واقعيت است !!! ساده ، صادق ، و بي آلايش !!!! حال خواهي تو پند گير يا ملال !!! (213889)
علوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۰:۵۸
اگر روحانی نتواند(افراطیون یا ...نگذارند) مردم در فاز منفی خواهند رفت و آنگاه تمامی ارکان حکومت(روحانی، افراطیون، ...) ضرر خواهند کرد و . . . .!!!!! (213892)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۵:۰۴
جمهوری اسلامی تا حالا با این جور بحران برخورد نداشته و در نتیجه نه تجربه کافی برای حلش رو داره و نه آگاهی لازم از پیامدهای تصمیمات اشتباه و یا دست روی دست گذاشتنشو داره.توصیه من به آقای روحانی اینه که در مورد سیاست داخلیشون کمی تجدید نظر کنن و در جلب طبقه متوسط و نخبه جامعه بیشتر تلاش کنن و به کمک این طبقه به طبقه محروم جامعه هم برسن چون به تنهایی نمی تونن.در این صورته که افراطیون هم آچمز میشنو صبر و تحمل مردم رو هم اقزایش میدن و هم آگاهی بخشی به مردم و مدیریت انتظارات مردم رو بهتر انجام میدن (213929)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۱:۰۰
از اقاي روحاني تقا ضا مي كنم در أجرا واصلاح مرحله دوم اين طرح نا ميمون هدفمندي كه كشور ومردم را به اين روز سياه نشاند ه است خيلي عجله نكنند واز نظرات اقتصادانان ودانشكاهيان دلسوز وشايسته حداكثر استفاده را بنمايند زيرا مخالفان وشكست خوردكان در ٢٤خردادمنتظر كوجكترين اشتباه هستند تا از ان سوء استفاده كنند ودولت را تخريب كنند   (213893)
دانیال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۱:۴۳
خیلی خیلی نگاهش منفی بود مردم هم از روحانی حمایت نکنند قشر روشنفکر اینکار را انجام میدهند (213902)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۳:۴۶
دانیال عزیز تحلیل را باید جدی گرفت.محسن رنانی از مدافعان اصلاحات است.نگرانی اش از سر درد است دوست محترم. (213923)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۷:۱۵
اتفاقا منطقی ترین دیدگاهی بوده که من تا بحال از یک کارشناس اقتصادی بصورت واقع بینانه دیدم... (213946)
احمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۲:۵۱
«به نظر می‌رسد بخش‌هایی از قوا آماده هستند تا روحانی فاز دوم را شروع کند و به محض مشخص شدن پیامدهای منفی آن، حمله‌های تخریبی خود را آغاز کنند. طلیعه‌هایش از همین بحث سبد کالا شروع شده است که نشان می‌دهد اجماعی وجود ندارد. در حالی که در زمان احمدی‌نژاد تمام قوا همت کردند تا اجرا شود و کسی مخالفت نکند و پیامدهای منفی آن را مخفی کردند.» (213913)
قليزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۳:۴۰
مقاله تحليلي ارزشمندي است.دولت روحاني بايد از ابهام بكاهد تكليف خود را با مردم و حاكميت روشن نمايد.مستقيما و صادقانه با مردم مسائل را بيان كند. دولت در سايه مشكلي حل نمي كند و با فشارهاي برادران قاچافچي و رانت خواران كمر دولت راست نخواهدشد و اميد مردم به ياس تبديل خواهدشد. بهرحال اين آخرين فرصت تاريخي است. (213919)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۳:۴۵
دولت رواحني اگر جلوي فساد گسترده اقتصادي و رانت خواري را بگيرد و به تشكلهاي مردم نهاد ( در حوزه هايي كه به كمك دولت بيايند ) فرصت كار بدهد مشاركت تشكل يافته مردمي بالا مي رود قشارها كمتر ميشود و تحمل مردم بيشتر ميشود و شفافيت و صادفت با مردم هم بايد در پيش بگيرد تا از دولت در سايه بيرون بيايد و ابهامش با مردم و حاكميت كمتر شود (213922)
اشكان
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۵:۵۴
لطفا يك نظر خواهي در سايتتون در رابطه با حذف يارانه نقدي بگذاريد.به نظر بنده اكثريت ملت واجد شرايط دريافت يارانه نقدي هستند به جز عده اندكي ثروتمند و رانت خوار ويژه. (213935)
فروغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۷:۵۳
نا امید نشیم
فعلا اوضاع داره بهتر میشه (213947)
بوطيفار
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۸:۵۸
عالي بود و واقعيت. (213955)
خودم
United States
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۲۰:۴۹
خیلی فرق نمیکند چه بلایی سر مردم بیاید. مهم ارزشهاست که خوشبختانه حفظ شده. (213963)
معلم بیچاره شده در ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۲۲:۲۱
رفتم کولر بگیرم 32000 مدیا سه میلیون و پانصد هزار تومان معادل سه ماا ونیم هحقوق من کجای دنیا یه کولر سه ماه ونیم حقوق کارمند فوق لیسانس است خدا از احمدی نژاد نگرد سه سال پیش همین کولر یه میلیون بود من 700 تومان می گرفتم کمتدر از یه ماه و نیم این همان تورم و فقر است (213985)
فردوس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۲۳:۲۲
اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها پوست خربزه ايست كه از جانب اقتدار گرايان زير پاي دولت روحاني انداخته مي شود بانظر اين اقتصاددان كاملا موافقم (214001)