به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۶ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۳۶۴۳۶۳
کرملین: از به‌کارگیری پهپادهای ایرانی علیه اوکراین بی‌اطلاعی‌ایم

اوکراین در آستانه قطع روابط دیپلماتیک با ایران

پارلمان اوکراین: روابط دیپلماتیک با ایران را قطع می‌کنیم
یکی از ساختمان‌های تخریب‌شده در کی‌یف پس از اصابت یک پهپاد انتحاری
یکی از ساختمان‌های تخریب‌شده در کی‌یف پس از اصابت یک پهپاد انتحاری
گروه سیاسی: وزیر خارجه اوکراین گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ارائه کرده است. «دیمیترو کولبا» با اعلام استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در نبرد علیه کی‌یف، خواستار تحریم ایران شد.
طبق اظهارات اولکسی هونچارنکو، نماینده شهر اودسا و از اعضای حزب همبستگی اروپا در پارلمان اوکراین، لایحه قطع روابط دیپلماتیک با ایران و به رسمیت شناختن این کشور به عنوان حامی تروریسم به ریاست پارلمان ارائه شده است. وی همچنین خواستار اتخاذ تدابیر لازم و اعمال تحریم بیشتر از سوی سازمان ملل، پارلمان اروپا، ناتو و دولت‌های دیگر جهان علیه ایران شد و با تاکید بر نقش پهپادهای ایرانی در جریان جنگ و همچنین ادعای ارسال موشک های بالستیک کوتاه برد (فاتح ۱۱۰ و ذوالفقار) به روسیه، خواستار بررسی سریع این لایحه توسط پارلمان اوکراین شد. در همین حال، جمعی از شهروندان اوکراینی در اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی در حمایت از روسیه، مقابل سفارت ایران در برلین تجمع کردند.
فرستاده اوکراین در سازمان ملل هم در نامه ای رسمی به شورای امنیت: تخمین می زنیم ایران برنامه هایی برای صادرات صدها پهپاد به روسیه دارد. انتقال پهپاد از ایران به روسیه باید نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت تلقی شود.

کرملین: از به‌کارگیری پهپادهای ایرانی علیه اوکراین بی‌اطلاعی‌ایم
در حالی که کشورهای غربی و کی‌یف، مسکو را به بکارگیری پهپادهای ساخت ایران در تهاجم علیه اوکراین متهم می‌کنند، دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرد در این زمینه «هیچ اطلاعاتی» ندارد.
پسکوف روز سه‌شنبه ۲۶ مهر در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا مسکو از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین استفاده می‌کند، گفت: «ما چنین اطلاعاتی نداریم. از فناوری روسی با نام روسی استفاده می‌شود.» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه خواستار مراجعه خبرنگاران به وزارت دفاع این کشور برای هرگونه سوال تکمیلی در این زمینه شد. این در حالی است که کی‌یف مسکو را متهم کرده که از پهپادهای ساخت ایران برای ضربه زدن به زیرساخت‌های تامین برق و آب در اوکراین استفاده می‌کند. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه گفت تنها طی یک هفته، روسیه ۳۰ درصد نیروگاه‌های برق اوکراین را از بین برده و در آستانه زمستان، این کشور را با قطعی‌های گسترده برق مواجه کرده است. چندین تصویر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد پهپادهایی با بال‌های دلتاشکل (سه گوش) مشابه نمونه شاهد- ۱۳۶ ایرانی، در حمله روز دوشنبه روسیه به پایتخت اوکراین مورد استفاده قرار گرفته است.
در حالی که جمهوری اسلامی هرگونه ارائه تسلیحات به روسیه برای بکارگیری در جنگ این کشور علیه اوکراین را رد کرده، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که بر اساس ارزیابی این وزارتخانه، پهپادهای ساخت ایران در حمله روز دوشنبه مورد استفاده قرار گرفته است. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور مانند بریتانیا و فرانسه اعتقاد دارد ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه ناقض قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل است که بر توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی صحه می‌گذاشت.
قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل که بر توافق میاان ایران با بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده صحه می‌گذاشت، فعالیت هسته‌ای ایران را محدود ساخت. مطابق این قطعنامه تحریم تسلیحات متعارف ایران تا سال ۲۰۲۰ باقی می‌ماند. علی‌رغم تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، برای تمدید این تحریم‌ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را رد کرد و در نتیجه راه برای صادرات اسلحه ایران هموار شد. با این حال دیپلمات‌های غربی می‌گویند که طبق این قطعنامه برخی محدودیت‌ها درباره موشک و فناوری‌های مرتبط با آن تا اکتبر سال ۲۰۲۳ باقی است و این شامل صادرات و واردات سامانه‌های نظامی پیشرفته نظیر پهپاد می‌شود. همچنین کارین ژان‌-پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، نیز شامگاه دوشنبه جمهوری اسلامی را به دروغ‌گویی دراین زمینه متهم کرد. اروپایی‌ها نیز حملات پهپادی روسیه به اوکراین را محکوم کرده‌اند، اما وزیر خارجه اوکراین به تازگی از اتحادیه اروپا خواست تحریم‌های بیشتری را در این رابطه، علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها