به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۶ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : ۳۶۴۳۹۱

فیفا تاریخ دربی تهران را مشخص می‌کند!

فیفا تاریخ دربی تهران را مشخص می‌کند!
گروه ورزشی: مسئول کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ تغییر زمان پنجره تابستانی نقل و انتقالات را غیرممکن خواند.
از روزی که کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی جدید تیم‌ملی فوتبال ایران و به‌جای دراگان اسکوچیچ انتخاب شد، با توجه به سابقه و کارنامه او در سال‌های حضورش در فوتبال ایران می‌شد این‌طور حدس زد که یک‌بار دیگر برنامه لیگ دستخوش تغییر و تحول شده و درخواست‌های مطابق با انتظار مربیان داخلی نباشد. خیلی هم دور از انتظار نبود که باز هم شاهد اختلافات جدی بین کی‌روش با مربیان تیم‌های لیگ برتری باشیم. چند وقت پیش برخی شایعات درباره ناراحتی و اعتراض ساپینتو از برنامه‌ریزی کی‌روش منتشر شد که در هر صورت به‌خاطر هموطن و همزبان بودن طرفین تا حدودی سرمربی پرتغالی استقلال از مواضع خود عقب‌نشینی کرد، هرچند وی نیز به‌طور خصوصی اعلام کرده که بهتر بود فقط دو روز بازیکنانش را در‌اختیار تیم‌ملی می‌گذاشت.
در ادامه نیز برخی اعتراض‌های علنی از سوی مربیانی مانند مهدی رحمتی نسبت به این برنامه‌ریزی شنیده شد و حالا هم در رسانه‌های مختلف می‌خوانیم که یحیی گل‌محمدی به برنامه‌های کی‌روش اعتراض و اعلام کرده است که نباید بازیکنانش را به‌بهانه ریکاوری، 4‌روز در‌اختیار نداشته باشد. 
با همه این تفاسیر حداقل تا امروز کارلوس کی‌روش نسبت به این انتقادات برخلاف گذشته صبور و آرام نشان داده و به‌تازگی در دو نوبت تعریف و تمجیدهایی را هم از تیم‌های لیگ برتر و کادرفنی آنها مطرح کرده است. کی‌روش که نشان داده همچنان برخی رفتارهای مستبدانه قبلی را در وجودش حفظ کرده، این‌بار بعد از انتقادات یحیی در ظاهر عقب‌نشینی کرده و روز آخر اردوی ریکاوری ملی‌پوشان داخلی را لغو کرد!
* کی‌روش همه برنامه‌ها تغییر داد
طبق برنامه قبلی سازمان لیگ و زمانی که قرار بود تیم‌ملی با اسکوچیچ راهی جام‌جهانی شود، مقرر شده بود رقابت‌های لیگ برتر در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول فشرده دنبال شود تا هفته چهاردهم این رقابت‌ها ادامه پیدا کرده و به این ترتیب تعطیلی رقابت‌های لیگ به‌بهانه برگزاری جام‌جهانی به تعطیلی نیم‌فصل این رقابت‌ها تعبیر شود که در همین زمان، تیم‌های لیگ برتری و کادرفنی آنها علاوه‌بر پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود در تعطیلات نیم‌فصل، از پنجره نقل‌وانتقالاتی نیز بهره برده و با جذب بازیکنان مدنظر یا موافقت با خروج بازیکنانی که در برنامه‌های تاکتیکی آنها جایی ندارند، نقاط ضعف و قوت خود را برطرف کنند. این در‌حالی است که حالا و با وجود کی‌روش، به‌صورت کلی این برنامه‌ریزی دستخوش تغییر و تحول شده و نه‌تنها تعطیلی حدود یک تا دو ماهه رقابت‌های لیگ برتر به‌معنای نیم‌فصل نیست، بلکه زمان از سرگیری و پیگیری این رقابت‌ها نیز مشخص نبوده و هنوز معلوم نیست تیم‌ها در چه تاریخی هفته دوازدهم را برگزار خواهند کرد.
* لیگ‌های حرفه‌ای طبق قانون باید تعطیل شوند
دیدار بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس حساس‌ترین رقابت داخلی در فوتبال ایران محسوب می‌شود. دیدار شماره 99 دو تیم قرار بود با اعلام قبلی در تاریخ 13‌آبان‌ماه برگزار شود. این در‌حالی است که بعد از اعلام نظر چند‌باره و متفاوت سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فدراسیون فوتبال سرانجام این دیدار لغو شد و با این حساب نیز هنوز مشخص نیست این دیدار در چه زمانی برگزار خواهد شد. 
اخیرا شایعه شد که قرار است به‌صورت قطعی دربی 99 در تاریخ 2‌دی‌ماه برگزار شود. دلیلش هم این است که فینال جام‌جهانی در تاریخ یکشنبه 27 آذرماه برگزار می‌شود، پس اولین جمعه بعد از فینال یعنی دوم دی‌ماه رقابت‌های لیگ برتر با برگزاری دیدارهای هفته دوازدهم از سر گرفته می‌شود که برمبنای آن هم دو تیم استقلال و پرسپولیس در این روز به‌مصاف یکدیگر خواهند رفت. 
البته برای اولین‌بار در تاریخ ادوار جام‌جهانی است که این رقابت‌ها در نیم‌فصل لیگ‌های حرفه‌ای در کشورهای مختلف برگزار می‌شود و همین موضوع رقابت‌های داخلی و لیگ‌های حرفه‌ای را با چالش مواجه کرده است که چه تصمیمی را درقبال این تعطیلی اجباری لحاظ کنند؛ هرچند بسیاری از کشورها از این فرصت برای تعطیلات نیم‌فصل رقابت‌های داخلی بهره برده و دوباره بعد از جام‌جهانی نیم‌فصل دوم را از سر خواهند گرفت، با این حال هنوز در کشورمان مشخص نیست در این خصوص چه‌طور تصمیم‌گیری می‌شود و چه بر سر ادامه رقابت‌ها خواهد آمد. 
با این حال گویا فیفا طبق قوانین این‌طور تصمیم‌گیری کرده است که لیگ‌های حرفه‌ای کشورهای مختلف باید در این زمان یعنی مدت‌زمان برگزاری جام‌جهانی تعطیل باشند و ادامه آنها از بعد از این رقابت‌ها از سر گرفته شود. بر همین اساس نیز فیفا مدت‌زمان تعطیلات را هم مشخص کرده است. البته در گذشته هم چنین قانونی وجود داشته و کشورهایی مانند کشورهای شرق‌آسیا یا بعضی از کشورهای آمریکای‌جنوبی که تقویم آنها با تاریخ جام‌جهانی بیش از این همزمان بوده، رقابت‌های خود را در این مدت‌زمان (برگزاری جام‌جهانی) تعطیل کرده‌اند. به‌طور مثال ژاپنی‌ها در‌ مدت‌زمان برگزاری جام‌جهانی 2018 روسیه و 3 روز بعد از فینال این رقابت‌ها لیگ برتر کشور خود موسوم به جی‌لیگ را از هفته شانزدهم پیگیری کردند.
* تاریخ دربی 99 چه زمانی است؟
برای اطلاع از آخرین اخبار مرتبط، سراغ رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ رفتیم. سهیل مهدی درخصوص اینکه آیا زمان برگزاری رقابت‌های هفته دوازدهم لیگ برتر و دیدار دوتیم استقلال و پرسپولیس مشخص شده است یا خیر و اینکه آیا دربی در تاریخ 2‌دی‌ماه برگزار می‌شود، به «فرهیختگان» گفت: «ما هنوز هیچ برنامه‌ای را اعلام نکردیم. قانون می‌گوید که بعد از جام‌جهانی باید رقابت‌ها پیگیری شود و اینکه اعلام کرده‌اند دربی در تاریخ دوم‌دی‌ماه برگزار می‌شود، احتمالا براساس همین حساب و کتاب دوستان بوده است. این در‌حالی است که هنوز برنامه رسمی از سوی سازمان لیگ درخصوص ادامه برگزاری رقابت‌ها اعلام نشده است.» 
وی ادامه داد: «اولین‌بار است که جام‌جهانی در‌حین رقابت‌های لیگ برتر برگزار می‌شود و این خودبه‌خود چالشی را ایجاد کرده است و به همین دلیل ادامه برگزاری رقابت‌های لیگ هنوز مشخص نیست، اما ما تا پایان جام‌جهانی احتمالا رقابت‌های لیگ برتر را طبق قانون برگزار نمی‌کنیم. در این بین اگر قصد برگزاری داشته باشیم باید استعلام‌های لازم را بگیریم تا ببینیم اصولا می‌توانیم رقابت‌های لیگ برتر را پیگیری کنیم یا خیر، اما احتمالا تا پایان جام‌جهانی 2022 لیگ را برگزار نخواهیم کرد مگر اینکه پاسخ استعلام‌ها مثبت باشد اما بعید می‌دانم پاسخ مثبت باشد.»
بنابراین اگر پاسخ استعلام‌ها منفی باشد به‌طور طبیعی احتمالا از اولین پنجشنبه و جمعه بعد از فینال جام‌جهانی (اول و دوم‌ دی‌ماه) رقابت‌های لیگ برتر پیگیری خواهد شد که این موضوع موید آن است که احتمالا دربی در یکی از این دو روز برگزار می‌شود.
* با درخواست فیروز کریمی موافقت می‌شود؟
هنوز مشخص نیست که تعطیلات نیم‌فصل چه‌زمانی خواهد بود. همان‌طور‌که در بالا ذکر کردیم قبلا قرار بود تعطیلات لیگ برتر همزمان با رقابت‌های جام‌جهانی به تعطیلات نیم‌فصل تعبیر شود، اما ظاهرا بعید است چنین امری محقق شود. 
فیروز کریمی، سرمربی جدید تیم فوتبال صنعت‌نفت‌آبادان چندی پیش با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود سازمان لیگ باید تعطیلات جام‌جهانی را به‌عنوان تعطیلات نیم‌فصل محسوب کند. وی در این خصوص گفته بود: «اگر قرار باشد که هفته‌های دوازدهم یا سیزدهم برگزار شود و سپس رقابت‌ها تعطیل شود این امکان که شاهد نیم‌فصل باشیم خیلی بالاست. فوتبال ما هم فقط جام‌جهانی نیست، جام‌جهانی برای ما خیلی زود به پایان می‌رسد؛ هرچند ان‌شاءالله به مرحله بعدی هم برویم. اما بقیه فوتبال چیست؟ باز روز از نو و روزی از نو. مردم این فوتبال را دوست دارند و نباید آنها را زیاد معطل نگه داشت.» کریمی که قبل از اعلام رسمی لغو برنامه هفته دوازدهم لیگ برتر این صحبت‌ها را مطرح می‌کرد در این خصوص گفته بود: «با مربیان ایرانی شاغل در لیگ برتر به توافق رسیدیم که این تعطیلات به‌عنوان تعطیلات نیم‌فصل محسوب شده و اتفاقا پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستانی نیز در همین بازه زمانی باشد.» 
حالا اینکه با این پیشنهاد موافقت شده یا قرار است موافقت شود یا خیر، سهیل مهدی در این خصوص گفت: «این موضوع امکان ندارد، یعنی امکانش نیست چنین موضوعی محقق شود. طبق قانون با پایان رقابت‌های هفته پانزدهم لیگ برتر و سوت پایان این رقابت‌ها، نیم‌فصل آغاز می‌شود، اما امکان دارد زمان آن به‌طور مثال کوتاه‌تر باشد و این‌طور نیست که حتما بازه زمانی طولانی را برای تعطیلات نیم‌فصل مجدد درنظر بگیریم.» 
وی درباره اینکه پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستانی جابه‌جا خواهد شد نیز افزود: «تحقق این موضوع هم نشدنی است و باید از هفته پانزدهم به بعد پنجره زمستانی باز شود. باید نیم‌فصل تمام شود که پنجره نقل‌وانتقالاتی باز شود.» 
با این حساب و با توضیحات سهیل مهدی مشخص می‌شود که در‌صورت صحت اظهارات فیروز کریمی درخصوص موافقت مربیان ایرانی با محسوب‌شدن تعطیلات لیگ برتر با نیم‌فصل و تغییر بازه زمانی نقل‌وانتقالاتی زمستانی، این امر نشدنی بوده و حداقل سازمان لیگ تا امروز زیر بار این موضوع نرفته است.
* چالش جدی‌تر در‌صورت تداوم همکاری با کی‌روش
روز گذشته زمان و مکان برگزاری جام ملت‌های آسیا در سال 2023 اعلام شد که براساس آن نیز قرار است این رقابت‌ها خرداد سال 1402 (سال آینده) به میزبانی قطر برگزار شود. این در‌حالی است که هنوز مشخص نیست کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ملی بعد از جام‌جهانی کار را با تیم‌ملی ادامه می‌دهد یا خیر. برخی کارشناسان فوتبال ایران معتقدند همه‌چیز به جام‌جهانی بستگی دارد و در‌صورتی‌که تیم‌ملی نتایج معقولی را در قطر بگیرد، بهتر است تا جام ملت‌ها نیز به سرمربی پرتغالی این فرصت داده شود تا سرانجام کار ناتمام خود را در فوتبال ایران با قهرمانی در این رقابت‌ها تمام کند. از سوی دیگر طبق سیاست‌های مدیران جدید فدراسیون فوتبال مقرر شده بود نکونام پس از دستیاری کی‌روش در جام‌جهانی، بعد از این رقابت‌ها به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتبال در جام ملت‌ها، ایران را هدایت کرده و کی‌روش نیز به‌عنوان مدیرفنی او را همراهی کند. این در‌حالی است که با دست رد نکونام به درخواست فدراسیون، فعلا این پروژه لغو شده و از حالا مشخص نیست چه‌کسی در قطر 2023 تیم‌ملی را در رقابت با همتایان آسیایی‌اش هدایت خواهد کرد. 
با همه این تفاسیر برخی نگرانی‌ها وجود دارد مبنی‌بر اینکه در‌صورت ماندگاری کی‌روش، همین روند و برنامه‌ریزی فعلی درارتباط با تیم‌های داخلی و روند نادیده گرفته شدن لیگ برتر ایران ادامه پیدا کرده و به بهانه‌های مختلف مثل روال فعلی، بازیکنان مدنظر داخلی برای آماده‌سازی تیم‌ملی برای حضور قدرتمند در جام ملت‌های آسیا 2023 گاه و بی‌گاه دراختیار کی‌روش قرار بگیرند. 
درباره اینکه چه ضمانتی وجود دارد که کی‌روش در‌صورت ماندگاری تا جام ملت‌ها، بعد از جام‌جهانی برخی رفتار خود را تکرار نکند، سهیل مهدی به «فرهیختگان» گفت: «در هر صورت کی‌روش سرمربی تیم‌ملی ایران است و باید تحت هر شرایطی با سرمربی تیم‌ملی تعامل کرد. تیم‌ملی همیشه خط قرمز ماست و باید برنامه‌های آماده‌سازی این تیم در اولویت و راس امور باشد. الان هم کی‌روش سرمربی تیم‌ملی است و مگر می‌شود او را کمک نکرد؟»
منبع: فرهیختگان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها