به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۸ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۳۶۴۶۰۱

تمایزی میان اصولگرایان و اطلاح طلبان نیست

تمایزی میان اصولگرایان و اطلاح طلبان نیست
گروه سیاسی:یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به تهدید اتحادیه اروپا به تحریم ایران در حوزه حقوق بشر گفت: معتقدم اتحادیه اروپا به واسطه شکست در مذاکرات هسته‌ای دیگر چندان تمایلی به حفظ میراث خود در برجام و ادامه تعامل مثبت با ایران ندارد.
مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا درباره تحریم‌های اخیر کانادا در حوزه مسایل حقوق بشری که شامل افراد مسئول سابق و فعلی انتظامی و امنیتی و سیاسی کشورمان است، گفت: اگر قبلا بین جبهه اصلاح طلب و اصولگرا در نگاه به غرب تمایزی دیده می شد اکنون دیگر تمایزی وجود ندارد. یکی از نمادهای عینی این مساله، نشست دانشگاه تهران با حضور اساتید این دانشگاه است که محمد جواد ظریف و غلامعلی حداد عادل را در کنار هم به همراه افرادی چون ابراهیم متقی و صادق زیباکلام قرار می دهد. از این رو غرب هم دیگر تمایز قبلی میان اصولگرا و اطلاح طلب قائل نیست. پس باید توجه کرد که تحریم‌ها متوجه طیف وسیعی از فعالان صحنه سیاسی در سیاست داخلی و خارجی از سعید مرتضوی تا محمد جواد ظریف می‌شود.
این استاد دانشگاه درباره ترکیب افراد مورد تحریم از سوی کانادا از سعید مرتضوی تا محمد جواد ظریف خاطرنشان کرد: با توجه به اوضاع داخلی در ایران و فشار جامعه ایرانیان در خارج به طور متحدتر بر دولت‌هایی مثل کانادا و سابقه به جا مانده از اتفاق هواپیمایی اوکراینی در نگاه کانادا به ایران، این رفتار می تواند دارای معنای خاص خود در جهت یادآوری حوادث گذشته در دولت‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد.
وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا هم از این مدل تبعیت می‌کند اگر چه تحفظ‌هایی دارد، گفت: اتحادیه اساسا در چارچوب نوعی اصطکاک با واشنگتن و در رقابت با غرب همواره می‌خواسته به ایران نزدیک باشد و انگلیس این تلاش را در گفت‌وگوهای سازنده با ایران داشته است هر چند که آلمان اجرای آن را در زمان وزارت خارجه یوشکا فیشر به عهده گرفت. با توجه به واگرایی انگلستان از اتحادیه اروپا و نزدیک شدن آن به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و با توجه به روند مسایل ایران به ویژه پرونده هسته‌ای با آمریکا در جهت اعمال فشار بیشتر به تهران همراهی می‌کنند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اتحادیه اروپا می‌داند که بر اساس تجربه زیسته شده‌اش در سال های اخیر با وجود اینکه سعی کرد با گسیل داشتن هیات‌های نمایندگی وسیع به تهران بعد از برجام وارد تعامل گسترده با ایران شود اما محقق نشد دیگر چندان تلاشی به خرج ندهد. در هر حال با خروج آمریکا از برجام خواست‌های اروپا از برجام محقق نشد و اکنون آنها با وجود مقاومتی که در این سال‌ها داشتند احتمالا دوباره وارد چرخه تحریم ایران به بهانه‌های حقوق بشری و هسته‌ای شوند.


 
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها