کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحریم ایران به دلیل فروش پهپاد به روسیه

28 مهر 1401 ساعت 11:15


گروه بین الملل: دولت‌های ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به طور موقت با تحریم هشت فرد و نهاد ایرانی به دلیل فروش پهپاد به روسیه موافقت کرده‌اند.
اوکراین پیشتر گزارش داده بود که در هفته‌های اخیر روسیه چندین بار با پهپادهای شاهد ۱۳۶ به شهرها و مناطق مسکونی اوکراین حمله کرده است. جمهوری اسلامی فروش پهپاد به روسیه را رد کرده و کاخ کرملین نیز در این باره نظری نداده است.
یک سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفته در جلسه روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه در لوگزامبورگ، به طور گسترده توافق در این باره وجود داشت که اتحادیه اروپا باید به ارسال پهپاد از ایران به روسیه فورا واکنش نشان دهد.این سخنگو در کنفرانس خبری روزانه کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «اکنون که ما شواهد کافی خود را جمع آوری کرده‌ایم، کار در شورا[شورای اروپا] برای پاسخ روشن، سریع و قاطع پیش می‌رود.»
 محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، حجت الله قریشی، معاون وزارت دفاع که مهندسی فروش پهپادهای ایران را برعهده داشته است، سعید آقاجانی، فرمانده واحد پهپادی نیروی هوا‌فضای سپاه پاسداران و همچنین صنایع هوایی شاهد از جمله افراد و نهادهایی هستند که نامشان در این فهرست وجود دارد.
طبق قطعنامه ۲۲۳۱ که پس از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ تصویب شد، ایران تا سال ۲۰۲۰ حق صادرات تسلیحات متعارف را نداشت. دیپلمات‌های غربی می‌گویند با وجود پایان یافتن دوره محدودیت‌ صادرات تسلیحات از سوی ایران، مفاد این قطعنامه دست‌کم تا اکتبر ۲۰۲۳ شامل سامانه‌های پیشرفته موشکی و فن‌آوری‌های پیشرفته نظیر تکنولوژی پهپادی هم می‌شود.
در حالی که جمهوری اسلامی همواره فروش پهپاد به روسیه برای استفاده از جنگ در اوکراین را رد کرده، علی مطهری، نماینده سابق مجلس و از اصول‌گرایان در توییترش تلویحا این موضوع را تایید کرده است. او نوشته "حضور پهپادهای ایرانی در حمله روسیه نشان می‌دهد که همچنان میدان بر دیپلماسی غلبه دارد".
مقامات اوکراین می‌گویند روسیه در حملات اخیر خود به زیرساخت‌های اوکراین از پهپادهای "شاهد ۱۳۶" (کامیکاز) ساخت ایران استفاده کرده است.  پیشتر نیز عکس‌ها و گزارش‌هایی منتشر شده بود که نشان می‌داد پهپادهایی که روسیه با آنها به اوکراین حمله می‌کند از نوع شاهد ۱۳۶ هستند.



 


کد مطلب: 364608

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/364608/تحریم-ایران-دلیل-فروش-پهپاد-روسیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir