به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۹ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۳۶۴۷۲۶

نقش پیاز در ارتقاء سیستم ایمنی بدن

نقش پیاز در ارتقاء سیستم ایمنی بدن
گروه علمی:  پیاز‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها نیز می‌توانند خاصیت‌های گوناگونی داشته باشند. به طور مثال پیاز زرد، سفید، قرمز، شیرین، موسیر، پیاز سبز و تره فرنگی، همگی جزء انواع مختلف پیاز‌ها هستند.
در ادامه به برخی از مهم‌ترین خاصیت‌هایی که پیاز‌ها می‌توانند با خود به همراه داشته باشند می‌پردازیم. این خواص به نوعی هستند که سبب می‌شوند سلامتی فرد در طولانی مدت تضمین شده و میزان رضایت از زندگی نیز در افراد به دلیل ابتلای کمتر به بیماری‌ها، بیشتر شود.

پیاز میوه ای ضد سرطان
اولین خاصیت مربوط به ضد سرطانی بودن این ماده است. طی برخی از تحقیقات مشخص شده است که پیاز قرمز می‌تواند سلول‌های سرطانی موجود در قسمت سینه و همچنین روده بزرگ را از بین ببرد. این مسأله به دلیل وجود کورستین و آنتوسیانین زیاد در این نوع از پیاز است. در واقع پیاز به دلیل داشتن این دو ماده می‌تواند شرایط برای رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را غیر مساعد کرده و به این ترتیب با بروز بیماری سرطان مبارزه کند.

ارتقاء سلامت قلب با مصرف پیاز
مورد بعدی در خصوص ارتقا وضعیت و سلامت قلب است. فلانوئید و همچنین گوگردی که در پیاز وجود دارد بسیار ارگانیک بوده و سبب حفاظت قلب در برابر بیماری‌های مختلف می‌شود. ماده مهم بعدی که در پیاز وجود دارد با نام تیوسولفینات شناخته می‌شود. این ماده نیز می‌تواند سبب رقیق شدن خون شود و به این ترتیب از گرفتگی عروق و بروز سکته‌های قلبی جلوگیری خواهد کرد.

البته پیاز دارای ماده دیگری به نام کوئرستین نیز می‌باشد. این ماده نیز خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و کاملاً ضد التهاب است. وجود کوئرستین حتی سبب می‌شود تا اگر رژیم غذایی پر کالری هم داشته باشید باز هم خطر بروز سکته‌های قلبی در شما پایین‌تر از حد طبیعی باشد. تفاوتی ندارد که کدام نوع از پیاز را مصرف می‌کنید، زیرا این ماده حتی توانایی کنترل سطح کلسترول خون را نیز دارد. تنظیم کردن کلسترول نیز از سوی دیگری می‌تواند بیماری‌های قلبی را تحت کنترل داشته باشد.

کنترل قند خون با خوردن پیاز
بیماری قند از جمله بیماری‌های خاموشی است که فرد ممکن است حتی تا مدت‌های طولانی نیز متوجه این موضوع نشود که به قند خون مبتلا شده است. این موضوع سبب می‌شود تا روز به روز میزان قند بیمار افزایش پیدا کند و فرصت برای درمان از دست برود. مصرف مداوم و مرتب پیاز سبب می‌شود تا سطح قند خون در فرد کاهش پیدا کند. این موضوع نیز به دلیل وجود گوگرد است که می‌تواند اهمیت زیادی در این زمینه داشته باشد.
یکی از اصلی‌ترین دارو‌هایی که برای بیماران قند خون تجویز می‌شود قرص‌های متفورمین است. اگر افراد بیمار این نوع از قرص‌ها را به همراه پیاز مصرف کنند، می‌توانند اثرات مثبت بیشتری را نیز مشاهده نمایند.

کمک پیاز به دستگاه گوارش
دستگاه گوارش برای هضم غذایی که در طول روز مصرف می‌کنیم می‌تواند نیاز به نیروی کمکی نیز داشته باشد. فیبر یکی از این مواد و نیرو‌های کمکی است که می‌تواند به هضم ساده‌تر غذا کمک کند. این ماده علاوه بر آن که سبب می‌شود تا مواد غذایی در معده و روده‌ها راحت‌تر به حرکت در بیایند و از بروز فشار به معده و روده جلوگیری می‌کند، می‌تواند حتی سبب شود تا سطح باکتری‌های مفیدی که در روده‌ها وجود دارند نیز همچنان در سطح خوبی حفظ شود. پیاز از جمله موادی است که فیبر سرشاری دارد و می‌تواند از بابت این مورد نیز برای سلامتی بدن مفید واقع شود.البته ناگفته نماند که در پیاز ماده طبیعی دیگری نیز وجود دارد. این ماده طبیعی در واقع همان پروبیوتیک است که می‌تواند برای درمان یبوست بسیار مفید باشد و شدت آن را نیز کاهش دهد.

پیاز و جلوگیری از بروز آلرژی
آلرژی و التهاب دو بیماری هستند که می‌توانند گاهی اوقات بسیار بی‌خطر باشند. الیته این دو مورد در زمانی که شدت پیدا کنند حتی خطر مرگ را نیز می‌توانند داشته باشند. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها بهتر است مراقبت‌های غذایی زیادی داشته باشید. کوئرستین و همچنین انواع فلانوئید‌هایی که در پیاز وجود دارند، می‌توانند از بروز التهاب جلوگیری کنند.از سوی دیگر پیاز می‌تواند از ترشح شدن هیستأمین در بدن که عامل بروز آلرژی می‌باشد نیز جلوگیری کند و به این ترتیب از مبتلا شدن به انواع آلرژی‌ها همچون حساسیت‌های فصلی و... ممانعت نماید.

نقش پیاز در ارتقاء سیستم ایمنی بدن
سیستم ایمنی بدن می‌تواند در برابر عوامل بیماری‌زا درونی و بیرونی از شما محافظت کند. نیاز است که در طول مدت زندگی خود از این سیستم به خوبی نگهداری و مراقبت کنید. خوردن پیاز یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به شما کمک زیادی در این زمینه کند.پیاز دارای ماده‌ای به نام سلنیوم است که می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. از سوی دیگر مصرف پیاز می‌تواند از تحریک شدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن و بروز بیماری‌های خود ایمنی همچون‌ام اس و ... نیز جلوگیری به عمل آورد.

جمع‌بندی
همان طور که متوجه شدید پیاز می‌تواند علیرغم بوی تندی که دارد، خواص بسیار زیادی نیز داشته باشد. مصرف روزانه و پیوسته پیاز سبب می‌شود تا پوست شما روشن‌تر شده و سیستم ایمنی بدنتان نیز تقویت شود. به همین دلیل است که توصیه می‌کنند تا پیاز را در وعده‌های غذایی روزانه خودتان قرار دهید.در صورتی که معده شما نسبت به مصرف پیاز حساسیت نشان می‌دهد نیز بهتر است ابتدا از مصرف کم شروع کرده و در صورتی که باز هم شاهد حساسیت زیاد بودید بهتر است با مشورت پزشک اقدام به مصرف دارو کنید تا این مشکل برطرف شود.
برچسب ها: پیاز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها