به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۹ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۳۶۴۷۵۶

خدای مرگ در مصر باستان چه کسی بود؟

خدای مرگ در مصر باستان چه کسی بود؟
گروه فرهنگی:تصویری قدیمی از پاپیروسی بدست آمده که روی طوماری با خط هیروگلیف از خدای مرگ در مصر باستان یاد شده.به گزارش  ایلنا ، مصریان باستان به چیزهای زیادی مانند مومیایی کردن، ساخت مقبره‌ها و هرم‌های بزرگ، سیستم نوشتاری پیچیده و البته اعتقاد به زندگی پس از مرگ معروف هستند. با توجه به اینکه مرگ و ارادت به خدایان در این فرهنگ بسیار برجسته بود، خدای مرگ مصر باستان چه کسی بود؟ 

در حالی که در اغلب مواقع «اوزیریس» به عنوان خدای مصری عالم اموات یا خدای مردگان در نظر گرفته می‌شود، کارشناسان معتقد هستند شاید اینگونه نباشد. آندریا کوچارک (مدیر پروژه‌ای در دانشگاه هایدلبرگ آلمان که به متون آیینی اوزیریایی می‌پردازد) با اشاره به آنکه شاید نامیدن «اوزیریس» به عنوان خدای مرگ، کار اشتباهی باشد، گفت: «اوزیریس» مرگ را نمی‌آورد و باعث مرگ نمی‌شد بلکه درواقع خدا و حاکم بر دنیای مردگان است. او همچنین خدای زندگی است و باروری گیاهان، حیوانات و انسان‌ها را تضمین می‌کند. 

مارک اسمیت (استاد بازنشسته مصرشناسی در دانشگاه آکسفورد) نیز معتقد است: «اوزیریس» در میان خدایان مصری غیرمعمول بود، زیرا او خود مرده بود و به لطف تشریفاتی که برای او انجام می‌شد، در حالت تغییر شکل جدیدی به زندگی بازگردانده شد. مردم معمولی در مصر امیدوار بودند با استفاده از همان آیین‌ها بتوانند بعد از مرگ، به دنیای زندگان بازگردند. بنابراین از آنچه بر «اوزیریس» گذشته و بعد از مرگ، زنده شده است پیروی می‌کردند. 

دیگر خدایان مصری مانند Anubis، Horus، Hathor و Isis با مردگان مرتبط بودند. با این حال، نامیدن هر یک از آن‌ها به عنوان خدای مرگ، نادرست است. آنوبیس با سر شغال، خدای مهمی است که با مردگان مرتبط است. برخی از مصرشناسان معتقد هستند؛ او خدای مومیایی کردن است. حتا اولین مومیایی، خود اوزیریس بود. برخی دیگر هم اعتقاد دارند که مصریان هیچ فرقه‌ای که مرگ را بپرستد نداشتند. 

به نوعی می‌توان گفت، خدای مرگ در مصر باستان، خدای مرموزی است. یکی از معدود مواردی که در آن، این خدای مرموز ثبت شده است، روی پاپیروسی است که مربوط به حدود ۳۰۰۰ سال پیش است. این پاپیروس یک «مار بالدار با دو جفت پای انسان و یک سر انسان که دمش به سر شغال ختم می‌شود» را نشان می‌دهد. برخی معتقد هستند که روی پاپیروس نوشته شده است که این خدای «مرگ، خدای بزرگی که خدایان و انسان‌ها را می‌سازد» نام دارد. شاید شخصی که این پاپیروس را نوشته سعی کرده «مرگ، خدای بزرگ» را خلق کند، اما هرگز موفق نشده است.
برچسب ها: مصر باستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها