به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۹ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۳۶۴۷۵۷

انتشار مجدد چند کتاب در حوزه تاریخ و ادبیات

انتشار مجدد چند کتاب در حوزه تاریخ و ادبیات
گروه فرهنگی: کتاب‌های «گزند روزگار»، «ارامنه و انقلاب مشروطه ایران»، «اراده معطوف به قدرت» و «ادبیات تطبیقی» به همت نشر فرزان روز و نشر و پژوهش شیرازه به چندمین جلد از چاپ خود رسیدند.به گزارش ایلنا، کتاب «گزند روزگار (خاطراتی از تحولات فارس در آستانه جنگ جهانی دوم)» نوشته نصرالله سیف‌پور فاطمی در قالب مجموعه ایران معاصر به همت نشر و پژوهش شیرازه در ۴۸۱ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان با تیراژ ۱۰۰ نسخه به چاپ دوم رسید. 

این کتاب خاطرات دوران خدمت نصرالله‌پور فاطمی در استانداری فارس از سال ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۲ و سال‌های پایانی حکومت رضاشاه تا چند سالی پس از سقوط وی در پی وقایع شهریور ۱۳۲۰ و نیز دورانی که نماینده مردم نجف آباد و فریدن در دوره چهاردهم مجلس شورای ملی بود، است که نه فقط از لحاظ آشنایی با تحولات کشور در این سال‌ها مهم و درخور توجه است، بلکه از نظر شرحی که از مناسبات داخلی نظام دولتی وقت و همچنین نحوه کارکرد درونی جناح بندی‌های سیاسی ایران در این ایام به دست می‌دهد نیز ماخذ منحصر به فردی است. 

سیف‌پور فاطمی (برادر حسین فاطمی وزیر امور خارجه کابینه مصدق) به عنوان یکی از بازیگران عرصه تحولات کشور در دوره پرتلاطم جنگ دوم جهانی از پژوهشگران معتبر تاریخ در دوران خود به شمار می‌آید و در کنار مدیریت روزنامه باختر نگارش آثاری چون تاریخ دیپلماتیک ایران (۱۹۲۳-۱۹۱۷)، دیپلماسی نفت و آیینه عبرت و نیز تجربه تدریس در دانشگاه‌های ایالت متحده تا واپسین روزهای زندگی را در کارنامه خود داشت. 

سید نصرالله سیف‌پور فاطمی (۱۲۷۹ نایین - ۱۳۶۸ آمریکا) نویسنده، روزنامه‌نگار، استاد تاریخ خاورمیانه و یک دوره نماینده مجلس شورای ملی بود. او نخستین مجله به روش جدید (مجله باختر) را در ایران منتشر کرد. پدرش سیدمحمدعلی سیف‌العلماء (درگذشته ۱۳۱۴ خورشیدی) از نوادگان قاضی نورالهدی نائینی بود. 

ارامنه و انقلاب مشروطه ایران
کتاب «ارامنه و انقلاب مشروطه ایران (۱۲۹۱-۱۲۸۵) (عشق به آزادی سرزمین نمی‌شناسد)» نوشته حوری بربریان، سامه جرفی و حسین علی پناهی در قالب مجموعه تاریخ ایران معاصر به همت نشر و پژوهش شیرازه در ۵ فصل با قیمت ۱۴۰ هزار تومان به چاپ سوم رسید. 

کتاب حاضر با ارجاع به منابع تاریخی موفق شده تصویری جامع و کامل‌ترین مطالعه تا به امروز را در زمینه نقش ارامنه در انقلاب مشروطه ایران و مشارکت سیاسی آنان ارائه دهد. نویسندگان کتاب کوشیده‌اند به اوضاع سیاسی اقتصادی و اجتماعی ارامنه در قرن نوزدهم، با تمرکز بر ارامنه ساکن در استان‌های امپراطوری عثمانی که کانون توجه جنبش انقلابی ارامنه در اواخر قرن نوزهم قرار گرفت و نیز در قفقاز تحت حکومت روسیه که مرکز جنبش انقلابی سوسیالیستی و ناسیونالیست بود، تصویر کاملی از جنبش ارامنه فراهم کنند. 

ادبیات تطبیقی
کتاب «ادبیات تطبیقی» نوشته طه ندا و ترجمه زهرا خسروی و مکانی در پنج فصل به همت نشر فرزان روز با قیمت۲۰۰ هزار تومان به چاپ چهارم رسید. این کتاب ترجمه کتاب «الادب المقارن» است. در این اثر علاوه بر تعریف ادبیات و تشریح ادبیات تطبیقی مشرق زمین که پیوندی تنگاتنگ با آیین مقدس اسلام دارد، به برقراری پیوندی استوار میان مسلمانان جهان تاکید شده و ادبیات موثرترین وسیله برای آشنایی این ملت‌ها با یکدیگر برشمرده شده است. نویسنده اعتقاد دارد ادبیات تطبیقی کارآمدترین وسیله‌ای است که مسلمانان با بهره‌گیری از آن می‌توانند با تکیه بر دیرینه دینی-فرهنگی خویش به خودباوری برسند و ارتباط خویش را به جهت مشترکات دینی، اخلاقی و فرهنگی روز افزون و پایدار سازند. 

اراده معطوف به قدرت
کتاب «اراده معطوف به قدرت» اثری نوشته‌ی فردریش نیچه است که با ترجمه محمدباقر هوشیار و به همت نشر فرزان روز به چاپ دهم رسیده است. این کتاب نخستین بار در سال ۱۹۰۱ انتشار یافت و آخرین و یکی از معروف‌ترین آثار نیچه به حساب می‌آید. اگر هنوز هم در این زمانه پست مدرن و عجیب، چیزی به عنوان «فکر خطرناک» وجود داشته باشد، بدون تردید هیچ کتاب دیگری بیشتر از کتاب اراده قدرت، دربردارنده‌ی چنین افکاری نیست. هیچ اثر بزرگ دیگری در ادبیات متأخر، این چنین دلسوزانه و دقیق، نشانه‌های افول تمدن مدرن غرب را گوشزد نکرده است. در این کتاب بسیاری از بینش‌های بنیادین نیچه برای اولین بار به چشم می‌خورند و معرفی می‌شوند. علاوه بر این، موضوع نیهیلیسم نیچه، تفکری که جهان را خالی از معنا و هدف و ارزش می‌داند، در این کتاب مورد پرداختی جامع و چندوجهی قرار می‌گیرد. کتاب اراده قدرت، یکی از برجسته‌ترین آثار متفکر بزرگ آلمانی، فردریش نیچه است. 
برچسب ها: کتاب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها