به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۹ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۳۶۴۷۶۴

تا بازگشت به برجام فاصله زیادی داریم

تا بازگشت به برجام فاصله زیادی داریم
گروه بین الملل:  سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با تأکید بر اینکه تا بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران «فاصله زیادی» وجود دارد، یادآور شد که در شرایط کنونی، تمرکز دولت جو بایدن بر پیشبرد احیای برجام نیست.
جان کربی، به مسائل مختلفی در مورد ایران، از جمله موضوع احیای برجام و نیز استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در مرحله اخیر تهاجم به اوکراین پرداخت.
او با اشاره به «فاصله زیادی» برای بازگشت به برجام وجود دارد، تصریح کرد که ایالات در این مرحله روی دیپلماسی و برجام تمرکز ندارد، به‌ویژه آن‌که خواسته‌های مطرح شده از سوی ایران در مذاکرات «بسیار فراتر» از موضوع‌های زیر پوشش برجام بوده است.آخرین دور از مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا در چارچوب نشست‌های وین با میزبانی مسئولان ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته‌ها پیش در شرایطی برگزار شد که اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده این مذاکرات از آماده بودن نسخه نهایی توافق احیای برجام خبر داده بود.
این مذاکرات اما هفته‌های پیش از اعتراضات اخیر در ایران بی‌نتیجه ماند، و در هفته‌های اخیر نیز مقام‌های آمریکایی تأکید کرده‌اند که در شرایط کنونی تمرکز ایالات متحده معطوف به ارائه حمایت از مردم ایران است.
در این زمینه جان کربی نیز گفت که دولت جو بایدن به صراحت موضع خود را در مورد رعایت حقوق بشر و حق آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز در ایران بیان کرده و تأکید دارد که شهروندان ایران باید بتوانند حق اعتراض داشته باشند.
او تأکید کرد که دولت بایدن «بی هیچ محذوریت» به حمایت از اعتراضات مسالمت‌آمیز ایران ادامه می‌دهد و در جستجوی راهکارهایی برای «پاسخگو کردن» ایران خواهد بود.
روسیه پهپادهای بیشتری از ایران دریافت می‌کند
 سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، همچنین گفت که ایالات متحده اطمینان دارد که جمهوری اسلامی ایران نیروهای نظامی خود را برای آموزش نظامیان روسیه در استفاده از پهپادهای ساخت ایران به شبه جزیره کریمه اعزام کرده است. کربی اضافه کرد که روسیه تا کنون ده‌ها پهپاد از ایران دریافت کرده و احتمالاً در آینده نیز محموله‌های بیشتری دریافت خواهد کرد، و نیز در ادامه این روند، به دنبال دریافت سلاح‌های متعارف پیشرفته مانند موشک‌های زمین به زمین از ایران است.
او یادآور شد که شواهد گسترده‌ای مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به اهداف نظامی و غیر نظامی در جنگ اوکراین وجود دارد، در حالی که هم ایران و هم روسیه به «دروغ»، تحویل این سلاح‌ها را انکار می‌کنند. کربی همچنین گفت نیروهای آموزش‌دهنده ایرانی پس از آن به کریمه اعزام شدند که نظامیان روس در آغاز طرز کار درست با پهپادهای ایرانی را خوب بلد نبودند و ایران برای تأمین انتظارات مشتری خود (روسیه) تصمیم گرفت چند مربی و نیروی پشتیبان فنی اعزام کند. با این حال، هدایت‌ کنندگان پهپادهای تهاجمی خود روس‌ها هستند.
او در عین حال گفت که آمار دقیقی از تعداد مربیان ایرانی اعزامی به کریمه فعلاً در اختیار آمریکا نیست.
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه تصریح کرد که تهران در حال حاضر به صورت مستقیم، و از طریق تأمین سلاح‌هایی که روسیه با آن غیر نظامیان و زیر ساخت‌های غیر نظامی در اوکراین را هدف قرار می‌دهد، در صحنه میدانی جنگ اوکراین درگیر شده، غیر نظامیان را می‌کشد و زیر ساخت‌های غیر نظامی در اوکراین را ویران می‌کند.
این مقام ارشد کاخ سفید گفت که رجوع روسیه به ایران برای تجهیز به این سلاح‌ها نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین تا چه حد می‌تواند وحشی رفتار کند و نشان این نیز هست که هم پوتین و هم ایران از بقیه جهان منزوی هستند.
ارتش اوکراین گفته بود در یک ماه و تا اواسط هفته گذشته ۲۲۳ فروند از پهپادهای ایرانی را ساقط کرده است. ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روزهای گذشته چند بار تأکید کرد که ایران با این پهپادها «مردم ما را می‌کشد».
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها