به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۹ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۳۶۴۷۸۱

تاثیر آلودگی هوا در کاهش جذب ویتامین D

تاثیر آلودگی هوا در کاهش جذب ویتامین D
گروه سلامت: رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آلودگی هوا موجب کاهش جذب ویتامین D است، تصریح کرد: برخی فصل‌ها بر جذب آفتاب اثر گذار است به عنوان مثال در تابستان و پاییز جذب نور آفتاب بیشتر و در بهار و زمستان کمتر است. نکته‌ای مهمی که وجود دارد زمان قرار گرفتن در جلوی تابش نور آفتاب در سالمندان باید بیشتر از افراد دیگر باشد. 
 
به گزارش ایسنا، دکتر نوشین فهیم فر، متخصص اپیدمیولوژی و رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز دانشگاه علوم پزشکی تهران،در سمینار یک روزه تازه‌های اسئوپروز در رابطه با پوکی استخوان و نورآفتاب گفت: یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار در پوکی استخوان، سطح ویتامین D در بدن و نور آفتاب برای جذب این ویتامین در بدن است.
منابع غذایی منبع بسیار قوی برای جذب ویتامین نیستند و بخشی از ویتامین D با تابش نور افتاب از طریق پوست جذب می‌شود چنانچه نور آفتاب کافی به بدن نرسد این مراحل طی نمی‌شود و در نتیجه با کمبود ویتامین D مواجه می‌شویم.
 
وی افزود: اگرچه نور آفتاب برای سلامت بدن و ساخت ویتامین D بسیار ضروری است ولی باید با شرایط درست و بهینه در مقابل نور افتاب قرار بگیریم و در ساعت‌هایی که تابش نور آفتاب مستقیم است(مخصوصا ظهر) به دلیل آنکه می‌تواند منجر به سوختگی و خطراتی برای پوست شود، در معرض آن نباشیم. رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز دانشگاه علوم پزشکی تهران، به عوامل اثر گذار بر جذب ویتامین D اشاره کرد و گفت: تابش باید به صورت مستقیم و نه از پشت شیشه باشد، چرا که باعث می‌شود اشعه ماوراء بنفش مورد نیاز جذب نشود.

همچنین ضد آفتاب باعث می‌شود میزان جذب آفتاب بسیار کاهش یابد لذا در ساعاتی که تابش مستقیم آفتاب کاهش می‌یابد می‌توانیم جذب ویتامین داشته باشیم و یا نواحی که در نور افتاب قرار دارد بدون پوشش کرم‌های ضد آفتاب باشد. دکتر فهیم فر، آلودگی هوا را موجب کاهش جذب ویتامین دانست و تصریح کرد: برخی فصل‌ها بر جذب آفتاب اثرگذار است به عنوان مثال در تابستان و پاییز جذب نور آفتاب بیشتر و در بهار و زمستان کمتر است. نکته‌ای مهمی که وجود دارد زمان قرار گرفتن در جلوی تابش نور آفتاب در سالمندان باید بیشتر از افراد دیگر باشد. 
وی با اشاره به اهمیت مصرف ویتامین D گفت: گاهی ممکن است جذب ویتامین D فقط از طریق قرار گرفتن در معرض نور آفتاب تامین نشود و نیاز به مصرف ویتامین D با توجه به توصیه پزشک برای ثابت نگهداشتن سطح ویتامین D باشد. 

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر فهیم فر، افزود: پوکی استخوان فقط در سالمندی ایجاد نمی‌شود بنابراین زیر بنای پوکی استخوان را از دوره‌ کودکی، نوجوانی و جوانی برای خودمان می‌گذاریم و اگر در سن کودکی تغذیه مناسب و کلسیم و فعالیت کافی نداشته باشیم و به تراکم استخوانی مناسب که در سن ۳۰ سالگی اتفاق می‌افتد نرسیم، در نتیجه بیماری پوکی استخوان زودتر رخ می‌دهد. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها