به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۹ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۳۶۴۸۱۲
موج جدید مهاجرت مردم اوکراین در پی حملات اخیر ارتش متجاوز روسیه

خاموشی گسترده در اوکراین به دنبال حملات پهپادی به نیروگاه‌های برق

گروه بین‌الملل: در حالی که جمهوری اسلامی اعلام کرده قصد دارد به آوارگی مردم اوکراین پایان دهد، رئیس‌جمهور اوکراین گفت حملات اخیر روسیه با پهپادهای ایرانی به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، موج جدیدی از مهاجرت اوکراینی‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا را رقم می‌زند.
خاموشی گسترده در اوکراین به دنبال حملات پهپادی به نیروگاه‌های برق
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین  در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در یک سخنرانی خطاب به آنان گفت: «حملات موشک‌های کروز روسیه و پهپادهای رزمی ایران بیش از یک سوم زیرساخت‌های انرژی ما را نابود کرده است». او افزود: «به همین دلیل، متأسفانه دیگر قادر به صادرات برق برای کمک به شما در زمینه حفظ ثبات نخواهیم بود». زلنسکی تأکید کرد که روسیه همچنین موج جدیدی از مهاجرت اوکراینی‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا را با حمله به منابع برق و گرمایش موجب می‌شود و مسکو قصد دارد تا حد امکان، اوکراینی‌ها به این کشورها نقل مکان کنند.  قرار است سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل گرد هم آیند تا اقدامات جدید خود برای حمایت از اوکراین را بررسی کنند.
نزدیک به هشت ماه از تهاجم روسیه علیه اوکراین می‌گذرد و این جنگ عواقبی ناگزیر در حوزه انرژی اتحادیه اروپا و همچنین قیمت‌ها در این اتحادیه داشته است. همچنین تاکنون بیش از چهار میلیون و سیصد هزار پناهجوی اوکراینی که تقریباً یک سوم آنان در لهستان به سر می‌برند، درخواست خود را برای حفاظت موقت در اتحادیه اروپا به ثبت رسانده‌اند. در این شرایط به‌کارگیری پهپادهای ایران از سوی روسیه برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های اوکراین بحران را تشدید کرده‌اند. اورسولا فون در لاین، رئیس‌ کمیسیون اروپا، حملات روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را «جنایت جنگی» و «اقدامات تروریستی محض» دانسته است. همچنین در پیش‌نویس بیانیه اجلاس سران اتحادیه اروپا که قرار است روز جمعه به تصویب برسد، رهبران این اتحادیه تأکید کرده‌اند که با ادامه حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی خود «تا زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهند ایستاد».
آنان همچنین اعلام کردند که اتحادیه اروپا «پاسخ بشردوستانه خود را به ویژه برای آمادگی در زمینه مشکلات در فصل زمستان افزایش خواهد داد». آسوشیتدپرس نوشت گرچه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد نحوه رسیدگی به پناهجویان اوکراینی دچار اختلافند، اما بسیاری از کشورها، به‌ویژه در اروپای مرکزی و شرقی، مخالفت خود در زمینه استقبال از پناهندگان اوکراینی را کنار گذاشته‌اند.  همچنین در حالی که به تازگی تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی در رابطه با بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اعلام کرده، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بکارگیری چنین پهپادهایی را رد کرد.
امیرعبداللهیان گفت: «ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی این کشور، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.»
اتحادیه اروپا دیروز پنج‌شنبه ۲۸ مهر «صنایع هوایی شاهد» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را همراه با سه مقام ارشد نظامی سپاه به‌دلیل ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تحریم کرد. بر اساس تصمیم جدید اتحادیه اروپا، محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، حجت‌الله قریشی مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع همراه با سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی سپاه پاسداران به فهرست سیاه ۲۷ عضو این اتحادیه اضافه شده‌اند.

درخواست تحقیق سازمان ملل درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی
خبرگزاری رویترز گزارش داد متن نامه‌ای را مشاهده کرده که با امضای بریتانیا، فرانسه و آلمان میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل پخش شده و این سه‌ کشور در آن خواستار تحقیق سازمان ملل درباره گزارش‌ها مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین شده‌اند.

خاموشی گسترده در اوکراین به دنبال حملات هوایی روسیه
وزارت انرژی اوکراین از روز پنجشنبه ۲۸ مهر برای تعمیر شبکه انتقال برق کشور که در حملات اخیر روسیه به شدت آسیب دیده است ناگزیر شد برق بسیاری از مناطق کشور را قطع کند. همزمان، در جبهه‌های جنگ پیشروی ارتش اوکراین به سوی شهر خرسون ادامه دارد.
هر چند ارتش اوکراین در دو ماه اخیر موفق شده است بخشی از مناطق اشغالی در شرق و جنوب این کشور را بازپس بگیرد ولی تاکنون قادر نبوده از زیرساخت‌های انرژی در برابر حملات موشکی و پهپادی روسیه که به نظر می‌رسد هدف آن تضعیف روحیه مردم در آستانه فصل زمستان است، حفاظت کند. دولت از مردم خواسته است مصرف برق را کاهش دهند و روز پنجشنبه برای اولین بار از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه انتقال برق از ساعت هفت صبح تا یازده شب قطع شد. رییس جمهور اوکراین گفت که روسیه در روزهای اخیر به یک سوم از نیروگاه‌های تولید برق اين کشور حمله کرده است. همزمان، انتقال آب در ناحیه سومی واقع در شمال شرقی اوکراین قطع شده و از شهر کی یف نیز خبر می‌رسد که مردم نگران از قطع آب در این شهر بطری‌های آب ذخیره می کنند. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، مسکو را به استفاده از انرژی و گرسنگی به عنوان سلاح جنگی متهم کرد و گفت:«تاکتیک زمین سوخته به پیروزی روسیه در جنگ کمک نخواهد کرد. این روش‌ها فقط باعث تقویت وحدت مردم اوکراین و حامیان این کشور خواهد شد.»
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حملات به زیرساخت‌های انرژی در اوکراین ادامه خواهد یافت. کارشناسان معتقدند از زمان انتصاب ژنرال سرگئی سورویکین، به عنوان فرمانده ارتش روسیه در اوکراین این حملات که هدف آن تضعیف روحیه مردم و ارتش اوکراین است تشدید شده است. ژنرال سورویکین به دلیل کاربرد روش‌های بی‌رحمانه در جنگ سوریه «ژنرال آخرالزمان» لقب گرفته است. وزیر انرژی اوکراین در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت روسیه طی ده روز گذشته ۳۰۰ حمله هوایی به زیرساخت‌های انرژی انجام داده است. او افزود:«ناگزیریم مصرف برق را ۲۰ درصد کاهش دهیم. بخشی از این کاهش به صورت داوطلبانه انجا م می شود ولی اگر کافی نباشد مجبوریم برق را قطع کنیم.»
رییس شبکه انتقال برق اوکراین نیز گفت:«برای تعمیر خسارات وارد شده به تاسیسات برق رسانی ناگزیریم انتقال برق را در مواقعی متوقف کنیم.» ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین غروب چهارشنبه در پیام ویدئویی روزانه خطاب به مردم گفت حل مشکل برق زمان می برد. او افزود:«ارزيابی ما این است که حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی تا زمانی که ما بتوانیم با کمک کشورهای حامی اوکراین صد در صد از موشک‌ها و پهپادهای دشمن را سرنگون کنیم ادامه خواهد یافت.»
کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای کمک‌های بیشتری به اوکراین از جمله تجهیزات تولید برق، مشارکت در بازسازی تاسیسات انرژی و کمک مالی برای احداث نیروگاه‌های جدید هستند. بخش اعظم خساراتی که به تاسیسات و زیرساخت‌های انرژی وارد شده نتیجه حملات پهپادی روسیه است که به گفته دولت اوکراین و کشورهای غربی از ایران خریداری شده است. مسکو و تهران ارسال پهپاد از سوی ایران برای روسیه را تکذیب کرده‌اند.
همزمان، در جبهه‌های جنگ پیشروی ارتش اوکراین به سوی شهر خرسون، تنها مرکز استانی که پس از شروع تهاجم نظامی در پنجم اسفند توسط روسیه اشغال شد ادامه دارد. شهر خرسون و سایر مناطق اشغالی این استان در کنترل مسیرهای زمینی بین ناحیه کریمه و خاک روسیه نقش مهمی دارد. ارتش اوکراین بامداد روز پنجشنبه گفت در تازه‌ترین نبردها در این جبهه ۴۳ سرباز روسیه کشته و شش تانک و خودرو منهدم شده اند. در مقابل وزارت دفاع روسیه گفت نیروهای این کشور در این نبرد پیروز شده اند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها