به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۱
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۳۶۴۸۳
اثری از ترافیک شهر و آلودگی هوا نیست

نوروز تهران از نگاه خبرنگار واشنگتن پست

گروه جامعه: خبرنگار واشنگتن پست در گزارشی درباره مشاهدات خود در ایام نوروز، مسافرت گسترده شهروندان تهرانی ؛ کاهش آلاینده ها و پاکی هوا را از مهمترین دستاوردهای این تعطیلات برشمرد.
نوروز تهران از نگاه خبرنگار واشنگتن پست
خبرنگار واشنگتن پست نوشت: ˈنوروزˈ آئین ملی- باستانی ایرانیان است که تعطیلات آن، فرصتی نادر برای پاک ماندن هوای آلوده شهر تهران است. جیسون می‌نویسد‌: گرامی داشت ˈنوروزˈ همه ساله در ایران برگزار مي‌شود و در چنین ایامی که با آغاز فصل بهار همزمان است جمعیت کثیری از اهالی تهران به مسافرت مي‌روند. کسانی که در شهر مي‌مانند، از موهبت هوای پاک و مطبوع بهره مند مي‌شوند. اکثر مراکز تجاری و مراکز آموزشی در این ایام تعطیل است. اثری از ترافیک شهر و آلودگی هوا نیست.

در این روزها، اگر بر فراز قله ˈتوچالˈ در 13 هزار پایی بام شهر بایستی، به وضوح مي‌توانی همه تهران را با شفافیت کامل تماشا کنی، این حادثه در سایر ایام سال به ندرت قابل تجربه کردن است. كوهستان پوشیده از برف توچال در این ایام خاطره روزهای آلوده را محو مي‌سازد. تهران با جمعیتی افزون بر 12 میلیون نفر، فقط در ایام نوروز خالی از جمعیت است. اغلب اهالی شهر از فرصت تعطیلات 16 روزه نوروز استفاده مي‌کند تا به مسافرت بروند. اکثر ایرانیان با بهره بردن از این تعطیلات به سفر مي‌روند و جمعیت کثیری نیز با خودروهای شخصی سفر مي‌کنند.

ˈعباس آخوندیˈ وزیر راه و شهرسازی ایران هفته گذشته اعلام کرد که 1/2 میلیون ایرانی در دو هفته اول نوروز با قطار سفر مي‌کنند و 15 هزار پرواز داخلی برای این ایام برنامه ریزی شده است. کارگزاران تورهای گردشگری هم مي‌گویند که به گردشگران خارجی توصیه مي‌کنند در ایام تعطیلات نوروز به ایران سفر نکنند زیرا در این ایام همه هتل ها بوسیله گردشگران داخلی رزرو شده است.

به گردشگران خارجی توصیه مي‌شود که بهترین ماه ها برای سفر به تهران آوریل و مه است. علاوه بر جاذبه های فراوان گردشگری شهر تهران و جاذبه های دیدنی دو شهر تاریخی اصفهان و شیراز ، صدها هزار نفر هم در روزهای تعطیل نوروز به شهرهای حاشیه دریای خزر سفر مي‌کنند. در ایام نوروز جشن ها و آیین هایی هم در کشورهای مجاور ایران مانند ترکیه ، امارات ، گرجستان و منطقه کردستان عراق برگزار مي‌شود.

تلویزیون ایران هم برای افرادی که در خانه ماندند و به سفر نرفتند برنامه های متنوعی تدارک دیده است و حتی چند فقره فیلم های مطرح قدیمی و جدید هالیوودی را هم پخش مي‌کند ؛ فیلم هایی مانند ˈ تفنگدار تنها ˈ و یا ˈ12 سال بردگی ˈ که البته همه آنها منطبق با استانداردهای فرهنگی ایران اصلاح شده و پخش تلویزیونی مي‌شوند. فیلم دیگری که از تلویزیون پخش شد، ˈتایتانیکˈ بود.

فروغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ۱۸:۲۴
ایشا... سال دیگه اصلا خبری از الاینده ها نباشه (213954)