به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۳۰ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۳۶۴۸۸۱
بازه زمانی فیلیترینگ باید مشخص باشد

فیلترینگ دائمی باعث افزایش نارضایتی‌ها خواهد شد

فیلترینگ دائمی باعث افزایش نارضایتی‌ها خواهد شد
گروه اقتصادی: بیش از یک ماه است که به دنبال حوادث اخیر در کشور، دسترسی به اینترنت محدود و گاهی با قطعی‌هایی مکرر روبرو می‌شود. علاوه بر آن، پلتفرم‌هایی مثل واتس‌آپ و اینستاگرام فیلتر شده‌اند و بدون فیلترشکن کارآمد، امکان استفاده از آن‌ها هم وجود ندارد.

فضای مجازی و مخصوصاً پلتفرم‌های واتس‌اپ و اینستاگرام در سال‌های اخیر محلی برای درآمدزایی افرادی شده بود که تعداد آن‌ها کم نیست، اما با فیلتر کردن یک‌باره این پلتفرم‌های پراستفاده در کشور، این افراد دچار ضرر و زیان‌های بسیار زیادی شده‌اند تا جایی که احتمال می‌رود برخی از آن‌ها، کسب و کار خود را از دست بدهند.
در همین راستا، عده‌ای از این صاحبان کسب و کار‌های الکترونیکی که جایی به غیر از این پلتفرم‌ها برای فروش محصولات خود نداشتند، کنار خیابان‌ها یا مترو می‌روند تا بلکه بتوانند محصولات‌شان را بفروشند و معیشت خانواده خود را تامین کنند.

انجمن تجارت الکترونیک تهران گفته قطع دسترسی به اینستاگرام، بیشتر از ۴۰۰ هزار کسب و کار را با خطر نابودی مواجه ساخته و امرار معاش بیشتر از یک میلیون نفر را با مشکلاتی جدی همراه کرده است. در این بین هر کدام از مسئولان ذیربط حرف‌های ضد و نقیضی در خصوص رفع فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی می‌زنند، اما سوال اصلی مردم این است که آیا این پلتفرم‌ها برای همیشه فیلتر می‌مانند یا بعد از مدتی رفع فیلتر می‌شوند؟

غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در همین خصوص  گفت: فضای مجازی امروز یک فرصت بسیار جدی برای کشور است و باید از ظرفیت‌های این فضا به شکل بهینه و شایسته استفاده کرد، اما گاهی اوقات دولت بر اساس مصالح ملی، محدودیت‌هایی را برای این فضا قائل می‌شود که این موضوع در همه جهان طبیعی است.وی افزود: اگر مصالح ملی تهدید شود، یک‌سری کنترل‌هایی در فضای مجازی شکل می‌گیرد، اما اینکه این محدودیت‌های تعیین شده مستمر باشد، بنده با آن موافق نیستم و قطع به یقین باید پس از برطرف شدن موانع و رسیدن به آرامش، امکان استفاده از فضای مجازی فراهم شود.

نماینده گرگان تصریح کرد: برخورد سلبی به تنهایی پاسخ نمی‌دهد و اگر قرار است محدودیت‌هایی را در فضای مجازی قائل شویم، معتقد هستم چه بهتر است که این موضوع و دلایل آن از طریق رسانه‌ها به طور شفاف مطرح شود تا این‌طور مطرح نشود که حاکمیت در اندیشه بستن و مسدود کردن کلی این فضا است که نه مجلس و نه دولت همچین نگاهی ندارند.

منتظری اظهار کرد: نگاه ما در کمیسیون فرهنگی نیز بر همین امر استوار است. در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی کارگروه‌های تخصصی، موارد مختلف را رصد می‌کنند و ما انتظار داریم هرچه زودتر به این موضوع پایان داده شود. وی گفت: در واقع انتظار داریم بر اساس مصالح ملی و پس از برطرف شدن موانع، این فضا برای استفاده مردم فراهم شود تا افراد دچار دغدغه نشوند، چراکه برخی افرادی که در حوزه کسب و کار در این فضا فعال هستند، هرچند این امکان در پیام‌رسان‌های داخلی نیز فراهم شده است، اما انتظار آن‌ها بیش از این است. ما واقعاً مسائل این افراد را لمس می‌کنیم و اگر خود را جای فروشنده محصولات در فضای مجازی بگذاریم که زندگی‌مان از این طریق می‌چرخد، هر ثانیه لحظه‌شماری می‌کردیم که این شرایط تغییر کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: در این زمینه نیاز به یک همکاری جمعی داریم. همه ما کشورمان را دوست داریم و دوست داریم کشور ارتقاء پیدا کند، بنابراین باید در جای خود، نقش‌مان را درست ایفا کنیم، چون به محض خروج از محدوده‌ها، مشکل ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، پلیس تا زمانی که یک راننده از مسیر خود خارج نشده، کاری ندارد، اما به محض خروج از مسیرش، پلیس به زحمت می‌افتد و برای دیگران هم مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: به هر روی، قاعده کلی این است که با برطرف شدن موانع، محدودیت‌های ایجاد شده برای پلتفرم‌ها، برداشته شود. این نکته مهم است که علاوه بر ضوابط و مقررات در فضای حقیقی، ضوابط و مقرراتی در فضای مجازی نیز باید وجود داشته باشد. نگاه ما این است که این محدودیت‌ها برداشته شود، منتهی زمان آن را نمی‌دانیم.

منتظری با اشاره به این که با فیلتر شدن اینستاگرام برخی از فروشنده‌ها، به مترو یا خیابان آمده‌اند تا محصولات خود را بفروشند، گفت: یکی از مباحث ما همین موضوع است که این کار باعث ایجاد چنین تعبات و در نتیجه افزایش نارضایتی‌ها می‌شود. باید یک بازه زمانی مشخص شود که تا چه زمانی قرار است این فیلترینگ وجود داشته باشد و مسولان باید با مردم شفاف صحبت کنند و اگر قرار است تمدید شود نیز به مردم اطلاع داده شود که در غیر این صورت، قضاوت‌های مختلفی درباره آن مطرح می‌شود.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها