به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ ساعت ۲۱:۰۴
کد مطلب : ۳۶۴۹۴
جامعه شناس آلمانی:

نوروز موجب نزدیکی دل‌ها و فرهنگ‌ها است

گروه فرهنگي: استاد جامعه شناسی دانشگاه برلین و یکی از مدیران موزه مردم شناسی پایتخت آلمان جشن نوروز را یکی از سنت های زیبا و تاریخی ایرانیان دانست که پاسداشت و برگزاری هرچه با شکوه تر آن می تواند به نزدیک تر شدن دل‌ها و فرهنگ‌ها در کشورهای مختلف منطقه و جهان منجر شود.
نوروز موجب نزدیکی دل‌ها و فرهنگ‌ها است
ˈاینگرید شیندلبک ˈ،به عنوان مدیر و مسوول برگزاری جشن نوروز مشترک 11 کشور در محل موزه مردم شناسی برلین که از سه سال قبل با حضور گسترده علاقه مندان بیشمار و شخصیت های سیاسی، فرهنگی و علمی مقیم از کشورهای حوزه نوروز و همچنین دوستداران این روز از آلمان و دیگر اروپایی‌ها برگزار مي‌شود،گفت: برپایی جشن نوروز سبب نزدیکی هرچه بیشتر ملت‌ها مي‌شود و این مي‌تواند درمورد نزدیکتر شدن آلمانی‌ها و ایرانی‌ها نیز بشود.

شیندلبک از نمایندگی جمهوری اسلامی در آلمان به خاطر ارایه طرح و ابتکار برگزاری جشن نوروز مشترک که ابتدا با حضور ایران و کشورهای افغانستان و تاجیکستان برگزار شده است، قدردانی کرد و گفت: از اینکه میزبان جشنی چنین زیبا و تاریخی هستیم به خود مي‌بالیم. وی افزود: نمایشگاه بین المللی ˈجهان مسلمانˈ که در نوامبر سال 2011 در این موزه با حضور نمایندگان بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی و آسیای غربی و نمایشگاهی از آثار تاریخی و فرهنگی این کشور برگزار شد موجب این شد که به فرهنگ و سنن این منطقه علاقمند شوم و میزبانی از جشن نوروز مشترک برای بیشتر آشنا شدن با این سنت زیبا و تاریخی را ایده جالبی یافته و آن را مطرح کردم.

این جامعه شناس آلمانی افزود: در دومین سال میزبانی از جشن نوروز مشترک شاهد افزایش کشورهای مشارکت کننده به 11 کشور هستیم و همچنین حضور و استقبال علاقمندان به نوروز به اندازه ای گسترش یافته که احساس مي‌کنم اگر همین روند ادامه داشته باشد،برای پذیرایی از میهمانان در سال های آینده با مشکل کمبود جا و امکانات روبه رو خواهیم شد.

شیندلبک با بیان اینکه نوروز شباهت های زیادی به جشن های آغاز بهار در اروپا و از جمله آلمان دارد،گفت: با اینکه نوروز در ایران همزمان با آغاز سال نو جشن گرفته مي‌شود اما یک جشن بهاری است و خیلی از آداب و رسوم نورز ایرانیان در این جشن با آداب و سنت های مردم آلمان برای آغاز بهار و مراسم عید پاک شباهت دارد. این جامعه شناس به عنوان نمونه به رنگ گردن تخم مرغ و هدیه دادن آن به میهمانان در جشن نوروز و عید پاک اروپایی‌ها اشاره کرد و گفت:نوروز برای ما جشنی بسیار خاطره انگیز و آشناست که به افزایش اعتماد ملت‌ها منجر مي‌شود.

مدیر موزه مردم شناسی برلین افزود: نوروز نه فقط یک جشن تاریخی شاد و زیبا برای خود کشورهایی است که با مذاهب و آیین های مختلف برگزار مي‌کنند بلکه مراسمی با شکوه است که مي‌تواند در نزدیک کردن ملت‌ها به هم و دور هم جمع کردن سیاستمداران کشورها، بسیار موثر واقع شود.

شیندلبک تاکید کرد: به عنوان مسوول برگزاری این جشن مشترک زیبا، بخاطر میزبانی از کشورهای حوزه نوروز بسیار خوشحالم و از اینکه هر سال استقبال از این مراسم سنتی بیشتر مي‌شود احساس خوبی دارم. وی با یادآوری اینکه موزه مردم شناسی برلین که به عنوان بزرگترین موزه از این نوع درجهان شناخته مي‌شود، علاقمند ادامه همکاری و برگزاری جشن نوروز مشترک در سال های آینده است،گفت: مکان این موزه در سال 2019 به دانشگاه هومبولت منتقل خواهد شد و با توسعه فضای این مجموعه فرهنگی، بیشتر مي‌توانیم از کشورهای شرکت کننده حوزه نوروز و آثار آنها در نمایشگاه استقبال کنیم.

شیندلبک، معرفی فرهنگ و سنن ملت‌ها به مردم آلمان و دیگر مراجعه کنندگان موزه مردم شناسی و نزدیک تر کردن فرهنگ های مختلف را یکی از اهداف اصلی موزه مردم شناسی برلین نام برد و افزود: برگزاری جشن نوروز مشترک کمک بسیار بزرگی به تحقق این هدف ما درمورد کشورهای این حوزه کرده است. وی افزود: آماده سازی برای برگزاری این جشن از ماه سپتامبر آغاز مي‌شود و ما همه ساله البته شاهد اتفاقات غیرمنتظره ای مي‌شویم که موجب ایجاد تغییراتی در آخرین روزها و ساعات مي‌شود که در برخی موارد با تغییر برنامه‌ها به هیجان این جشن نیز مي‌افزاید.

شیندلبک دلیل حضورنیافتن افغانستان در سطح رییس نمایندگی در این مراسم را بدون سفیر بودن سفارت این کشور در برلین عنوان کرد و گفت:این مساله هماهنگی برای حضور قوی در این جشن برای این کشور را سخت کرد. کشورهای حوزه نوروز روز یکشنبه درسومین روز ازآغاز سال 1393جشن مشترک نوروز خود را برای سومین سال پیاپی به میزبانی یک موسسه فرهنگی آلمانی در موزه مردم شناسی برلین برگزار کردند.

در این مراسم که با حضور سفیران و دیپلمات های کشورهای ایران،آذربایجان،ترکیه ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، پاکستان و عراق برگزار شد جمع زیادی از ایرانیان مقیم آلمان و همچنین علاقمندان به نوروز از این کشور و دیگر اروپایی‌ها نیز حضور داشتند.
مرجع : ايرنا

دانای کل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۷ ۰۰:۵۷
نوروز موجب نزدیکی دل‌ها و فرهنگ‌ها است ؟؟؟؟ نوروز از سلاح بمب اتم هم قویتر است منتهی باید دست مدیریت مدیر بیفتد (214036)
اصلاح طلب کرمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۷ ۰۷:۱۶
خدایی یکی جکله ی حکیمانه ی دانای کل رو واسه منم معنی کنه!!!!!!!!!!!
نوروز از سلاح بمب اتم هم قویتر است یعنی چه؟!؟!؟!؟!؟!؟ (214065)