به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۳۰ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۳۶۴۹۶۳

اراده جدی برای رفع کمبودهای دارویی وجود ندارد

اراده جدی برای رفع کمبودهای دارویی وجود ندارد
گروه جامعه:  رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از اینکه کمبودهای دارویی همچنان ادامه دارد و رفع نشده است، گفت: بارها در جلسات ستاد مبارزه با کرونا این موضوع را مطرح و یادآوری کردم، اما علی‌رغم تمامی پیگیری‌ها و برگزاری جلسات توسط کمیسیون بهداشت و اینجانب در اغلب استان‌ها با کمبود جدی دارو مواجه هستیم.

حسینعلی شهریاری افزود: در حال حاضر کودکان و افراد مسن در معرض آنفلوآنزا و سرماخوردگی قرار دارند و این بیماری‌ها در حال افزایش است، اما با کمبود آنتی‌بیوتیک به‌ویژه برای کودکان در ۳۰ استان کشور روبه‌رو هستیم.
شهریاری با انتقاد از تداوم کمبود سرم در کشور، قوانین بانکی و گمرکی، شرکت‌های بیمه‌ای، کمبود مواد اولیه، طلب شرکت‌های تولید دارو افزایش هزینه حمل‌ونقل و تعرفه‌های بازرگانی را از جمله دلایل مؤثر کمبودهای دارویی و سرم برشمرد.

وی با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰درصد تولید داروی کشور در اختیار شرکت‌ها و بنگاه‌های شبه‌دولتی است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس تحت فشارهای شدید قرار دارند و مردم برای کمبودهای دارویی به ما مراجعه می‌کنند و وظیفه ما هم پیگیری و تذکر و اعلام خطر است. زیرا مجلس به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست.

عزم و اراده جدی برای رفع کمبودهای دارویی وجود ندارد
نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم یادآور شد: رئیس‌جمهور بارها خطاب به مسئولان مربوطه تأکید کردند که قیمت دارو نباید افزایش یابد و کمبودهای دارویی و سرم باید رفع شود اما تاکنون در این رابطه اقدامی انجام نشده‌ است. مردم با کمبود دارو مواجه هستند چه‌کسی باید پاسخگوی آنها باشد.حسینعلی شهریاری با انتقاد از اینکه عزم و اراده جدی برای رفع کمبودهای دارویی وجود ندارد گفت: با دستورهای کاغذی این مشکل حل نمی‌شود و اگر در این‌ رابطه تدبیر و فکر عاجلی نشود افزایش نارضایتی‌ها را به‌‌دنبال دارد و مشکل کمبود دارو نباید به مشکلات فعلی کشور افزوده شود.

شهریاری افزود: خانواده شهدا و جانبازان نیز به‌‌علت بدهی‌های بنیاد شهید به بیمه دی با مشکل تامین دارو مواجه هستند. در حالی‌ که مجلس برای این مهم بودجه پیش‌بینی کرده‌ است و به‌‌نظر می‌رسد گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات وجود ندارد. درست است علت بخشی از مشکلات کشور دشمن خارجی است، اما نباید چشممان را بر واقعیت‌ها ببندیم و اقدامی برای رفع مشکلات انجام ندهیم.

وی با تاکید بر اینکه برای مسائل دارو و درمان کشور باید قرارگاه عملیاتی تشکیل شود و نباید جزیره‌ای عمل کرد، تصریح کرد: در تابستان و بهار سال جاری در مورد کمبود دارو تذکر دادیم و تأکید کردیم که نباید اجازه داد این کمبودها به فصول پاییز و زمستان برسد، اما توجهی نشد. البته وزارت بهداشت هم به‌ تنهایی قادر به حل مشکل کمبود دارو نیست و دولت، بانک مرکزی، گمرک و مجلس باید همکاری و تعامل مناسبی داشته باشند. انتظار می‌رود رئیس‌‌جمهور هرچه سریع‌تر دستور تشکیل قرارگاه را بدهد تا مشکلات حوزه دارو و درمان برطرف شود.
مرجع : خانه ملت
برچسب ها: کمبود دارو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها