به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۳۰ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : ۳۶۵۰۴۷

سوگند نخستین نخست‌وزیر زن ایتالیا

سوگند نخستین نخست‌وزیر زن ایتالیا
گروه بین الملل:با ادای سوگند جورجا ملونی در حضور رئیس جمهوری ایتالیا، برای نخستین بار در تاریخ این کشور یک زن نخست‌وزیر شد. ملونی رهبر حزب راستگرای افراطی "برادران ایتالیا" است و ریاست دولت ائتلافی راستگرایان را بر عهده می‌گیرد.
جورجا ملونی  در حضور سرجو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا به عنوان نخستین نخست‌وزیر زن تاریخ این کشور سوگند یاد کرد.حزب راستگرای "برداران ایتالیا" در انتخابات زودهنگام ۲۵ سپتامبر اکثریت آراء را نصیب خود کرد و رهبر آن ملونی مامور تشکیل کابینه شد.
دولت آینده ایتالیا از ائتلاف این حزب، حزب محافظه‌کار "فورزا ایتالیا" به رهبری نخست‌وزیر سابق سیلویو برلوسکونی و راستگرایان افراطی حزب "لیگا" به رهبری ماتئو سالوینی تشکیل خواهد شد. قرار است روز یک‌شنبه مراسم رسمی تحویل قدرت از دولت ماریو دراگی به دولت جدید به ریاست ملونی برگزار و شورای وزیران نخستین نشست خود را برگزار کند.دولت جدید ایتالیا باید رای اعتماد دو پارلمان این کشور را دریافت کند و ناظران پیش‌بینی می‌کنند این کار ابتدای هفته آینده انجام خواهد شد.با توجه به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمانی توسط راستگرایان در انتخابات حدود دو ماه پیش، انتظار نمی‌رود گرفتن رای اعتماد برای دولت جورجا ملونی با مانعی روبرو شود.سه حزب ائتلافی در روزهای گذشته بر سر تصاحب برخی وزارت‌خانه‌های کلیدی دچار اختلاف بودند اما با حل این مناقشه‌ها، جورجا ملونی صبح جمعه پس از ارائه فهرست کابینه پیشنهادی خود به سرجو ماتارلا مامور تشکیل دولت شد.روند معرفی کابینه دولت راستگرایان زیر سایه اظهارات جنجال‌برانگیز برلوسکونی در حمایت از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام شده است.
به تازگی یک فایل صوتی از برلوسکونی رسانه‌ای شده که نخست‌وزیر پیشین ایتالیا در آن از روابط دوستانه خود با پوتین و تبادل پیام‌های محبت‌آمیز و هدایا با او سخن می‌گوید.
 اختلاف نظر درباره تجاوز نظامیان روسی به خاک اوکراین که ۲۴ فوریه امسال به فرمان پوتین آغاز شد برای دولت راستگرای ایتالیا یک چالش جدی به شمار می‌رود.
در حالی که برلوسکونی و راستگرایان افراطی حزب لیگا در جنگ اوکراین طرف روسیه را می‌گیرند، جورجا ملونی تجاوز نظامی به اوکراین را به شدت محکوم می‌کند و از حامیان سرسخت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می‌رود.در دولت راستگرای آینده ایتالیا ۹ وزارت‌خانه در اختیار حزب جورجیا ملونی خواهد بود و دو حزب ائتلافی دیگر هر کدام پنج وزارت‌خانه را در دست خواهند داشت.آنتونیو تاجانی، رئیس سابق پارلمان اروپا از حزب برلوسکونی قرار است معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه دولت جورجا ملونی باشد.سالوینی، رهبر راستگرایان افراطی حزب لیگا هم دیگر جانشین نخست‌وزیر خواهد بود اما مجبور شده به وزارت‌خانه به نسبت کم‌اهمیت‌تر زیرساخت‌ها رضایت دهد.
ماتئو سالوینی تمایل داشت بر مسند وزیر کشور بنشیند. او سال ۲۰۱۸ در دولت جوزپه کونته این سمت را برعهده داشت و به خاطرسیاست‌های سخت‌گیرانه علیه پناهجویان و مهاجران با انتقادهای زیادی روبرو بوده است.وزارت دادگستری نیز از پست‌های مورد مناقشه کابینه بوده و برلوسکونی اصرار داشت یکی از معتمدان او در راس آن قرار گیرد اما این وزارت‌خانه به کارلو نوردیو، دادستان سابق و عضو حزب ملونی رسید.
وزارت‌خانه‌های دارایی و دفاع از دیگر پست‌های حساس دولت به شمار می‌روند؛ یکی از اعضای حزب لیگا در راس اولی قرار می‌گیرد و یکی از هم‌حزبی‌های جورجا ملونی وزیر امور دفاعی دولت آینده ایتالیا خواهد بود.


 
برچسب ها: ایتالیا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها