به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۱ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۳۶۵۱۹۷

پیشرفت در جراحی با یک سوزن جراحی جدید

پیشرفت در جراحی با یک سوزن جراحی جدید
گروه علمی: پژوهشگران دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوییس از توسعه یک سوزن جراحی پیشرفته خبر داده‌اند که استفاده از آن، دقت جراحان در عمل‌‎‌های جراحی را افزایش داده و میزان احتمال بروز خطر برای بیماران را کاهش می‌دهد.به گزارش ایسنا، گاهی اوقات در حین جراحی، حتی دقیق‌ترین جراحان، مسیر سوزن را در حین حرکت تنظیم می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است که بافت در زیر یک عضو جمع شود یا دسترسی به آن بسیار دشوار باشد؛ چنین شرایطی می‌تواند فرآیند جراحی را به تاخیر انداخته و احتمال آسیب یا عفونت را افزایش دهد.
 
"چارلز باور" (Charles Baur)، مهندس آزمایشگاه اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوییس با همکاری لنارت روبرت (Lennart Rubbert) پژوهشگر دانشگاه استراسبورگ، نوع جدیدی از سوزن انعطاف‌پذیر (ARC) را طراحی کرده‌اند که به حا این مشکل کمک می‌کند. به لطف نوک انعطاف‌پذیر این سوزن که با یک دکمه ساده کنترل می‌شود، جراحی دقیق امکان‌پذیر می‌شود.

دکمه تعبیه ‌شده روی دسته سوزن به جراحان امکان می‌دهد مسیر حرکت سوزن را اصلاح کنند و این امر آنها را قادر می‌سازد تا سریعتر به بافت‌های بیمار برسند و در صورت نیاز، بافت مجاور را بدون بیرون کشیدن دست بررسی کنند.
باور گفت: امروزه در بیمارستان‌ها تصور می‌شود که هر چه سوزن سفت‌تر باشد، دقت بیشتری می‌تواند داشته باشد. این به این دلیل است که استفاده از یک سوزن سفت برای جراحان آسان‌تر است، زیرا دقیقاً همانطور که می‌خواهند می‌توانند سوزن را حرکت دهند.

این نوع سفتی را می‌توان در سوزنی که باور و همکار فرانسوی‌اش توسعه داده‌اند نیز یافت، اما همراه با نوک سوزنی که جراحان می‌توانند در صورت نیاز آن را منحنی کنند.کل این سیستم مکانیکی است. سوزن دو لوله دارد که یکی داخل دیگری است. هنگامی که جراح دکمه را می‌زند، لوله داخلی، یک، دو یا سه بخش کوچک را آزاد می‌کند که در جهت مشخص‌شده توسط سوزن و جهت‌گیری دست جراح حرکت می‌کنند. در حال حاضر، تنها چند سانتی‌متر اول نوک سوزن انعطاف‌پذیر است، اما سیستم را می‌توان برای گسترش آن تغییر داد.

دانشمندان با کمک یک شرکت چاپ سه‌بعدی توانستند سوزن‌های تخصصی با اندازه‌های ۰.۹-۴.۵ میلیمتر را برای پوشش انواع کاربردهای جراحی ایجاد کنند.سوزن‌های انعطاف‌پذیر تقریباً برای آزمایش‌های بالینی آماده هستند و مهندسان فعالانه به دنبال شرکت‌هایی هستند که با آنها همکاری کنند.
برچسب ها: سوزن عمل جراحی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها