کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با فواید و مضرات شیره انگور آشنا شوید

3 آبان 1401 ساعت 11:30


گروه فیلم:خواص شیره انگور به‌قدری زیاد است که هر چه بگوییم کم است. شیره انگور یا دوشاب، دارای طبع گرم و‌تر است و از خواص آن می‌توان به درمان کم‌خونی، پیشگیری از سرطان، بالا بردن سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه و جلوگیری از حمله قلبی اشاره کرد.انگور همیشه به عنوان یک میوه سرشار از مواد مغذی، ویتامین و املاح معدنی شناخته می‌شود. شیره انگور از فرآورده‌های انگور است که از آب انگور به دست می‌آید و برای بدن بسیار مفید است. شیره انگور کالری بیشتری نسبت به انگور دارد و مصرف آن می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. شیره انگور سرشار از مواد مغذی و معدنی است.
 

مهم‌ترین این عناصر عبارتند از؛ انواع ویتامین مانند ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، ویتامین K، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر و کلسیم. شیره انگور با وجود همه این عناصر خواص زیادی برای سلامت شما دارد.
شما با خوردن شیره انگور، علاوه‌بر این که از فواید شیره انگور برای بدن بهره‌مند می‌شوید، طعمی شیرین و دل‌چسب را می‌توانید بدون آسیب‌رساندن به سلامتی بدن خود، تجربه کنید. در ادامه با خواص شیره انگور بیشتر آشنا خواهید شد.

نقش شیره انگور در درمان کم‌خونی
کم‌خونی بیماری است که اغلب افراد به‌ویژه خانم‌ها گرفتار آن هستند. شیره انگور حاوی آهن و ویتامین B ۱۲ است که با بالا بردن سطح گلبول قرمز در بدن نقش بسیار مؤثری را در خون‌سازی ایفا می‌کند و یک درمان مؤثر برای رفع کم‌خونی است. این ماده غذایی حدود یک‌سوم از نیاز روزانه‌ بدن به آهن را تأمین می‌کند.
برای درمان کم‌خونی بهتر است هرروز صبح، یک الی دو قاشق غذاخوری شیره انگور بخورید، این کار باعث افزایش تولید آهن در بدن می‌شود و از بروز کم‌خونی پیشگیری می‌کند.

خواص شیره انگور برای رحم
یکی از مهم‌ترین خواص شیره انگور در دوره پریودی است. از طرف دیگر کیست‌های تخمدان که بیمار‌های رحم را به دنبال دارد به دلیل سردی و رطوبت ناشی تخمدان است و بنابراین گرمی بدن در این دوره باید حفظ شود. از مواد سالم و مقوی، شیره انگور است که موجب گرم شدن رحم می‌شود.

بهبود کیفیت شیر مادر با مصرف شیره انگور
این محصول موجب افزایش شیر در مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند می‌شود. البته این تنها فایده شیره انگور برای مادران نیست. غلظت بخشیدن به شیر مادر یکی دیگر از این فواید است. در واقع مادری که مدام از این محصول استفاده می‌کند، شیر غلیظ و پرخاصیتی خواهد داشت و این خود عاملی برای رشد بهتر نوزاد است.

فواید شیره انگور برای معده
شیره انگور به دلیل وجود برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین A و B برای درمان نفخ شکم بسیار مفید است. از طرف دیگر خوردن شیره انگور به هضم غذا هم کمک می‌کند. به همین دلیل به افرادی که زخم معده دارند توصیه می‌شود شیره انگور را در برنامه غذایی خود قرار دهند.از طرف دیگر شیره انگور به پاکسازی معده نیز کمک می‌کند. اگر مرتب از شیره انگور استفاده کنید سموم اضافی و مواد زائد معده از بدن خارج می‌شود.از دیگر خواص شیره انگور برای معده، رفع یبوست است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف شیره انگور همراه با شیر به بیماران دارای مشکل یبوست، نتایج مطلوبی را به همراه داشته است.

پیشگیری از سرطان با مصرف شیره انگور
شیره انگور دارای آنتی‌اکسیدان‌های متنوع و بسیار قوی است. این آنتی‌اکسیدان‌ها با پیچیدن به دور سلول‌های بدن، از سرطانی شدن آن‌ها توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند.همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها محرک ترشح بیشتر گلبول سفید نیز هستند. افزایش سطح گلبول سفید در بدن به همراه وجود مواد معدنی حیاتی مانند پتاسیم و آهن نیز در شیره انگور وجود دارد و باعث بالا رفتن ایمنی بدن می‌شود.

خواص شیره انگور برای کودکان
شیره انگور برای کودکان کم بنیه و ضعیف گزینه بسیار خوبی است. اگر کودک شما وزن نرمالی ندارد می‌توانید با شیره انگور وزن او را بالا ببرید. شیره انگور استخوان بندی کودکان را نیز قوی می‌کند. بهتر است شیره انگور را داخل کمی آب حل کرده و میل کنید.مقدار مصرف شیره انگور برای کودکان، یک تا سه قاشق مرباخوری‌ست و برای بزرگسالان یک تا سه قاشق غذاخوری. بهتر است توجه داشته باشید مصرف زیاد شیره انگور، قند خون را افزایش می‌دهد. پس، از خوردن بیشتر از حد مجاز آن خودداری کنید.

خواص شیره انگور برای پوست
شیره انگور برای پوست نیز مفید است. مصرف شیره انگور باعث ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده پوست و جلوگیری از پیری می‌شود. همان‌طور که گفته شد این شهد گیاهی گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد که این امر به خوش‌رنگی و سرخی پوست صورت کمک می‌کند.شیره انگور در برابر اثرات مضر نور آفتاب از پوست محافظت کرده و برای التیام ورم‌هایی که به دلیل ضربه در بدن ایجادشده، بسیار مؤثر است.جالب است بدانید که قرار دادن شیره انگور به‌صورت مستقیم بر روی پوست، لک و چین‌وچروک‌های آن را از بین می‌برد و از افتادگی پوست پیشگیری می‌کند.

خواص شیره انگور برای تقویت حافظه
شیره انگور یا دوشاب به دلیل قند طبیعی و ویتامین حیاتی به تقویت سلول‌های مغزی کمک می‌کند و می‌تواند فعالیت سلول‌ها را به خوبی تامین کند. شیره انگور نقش مهمی در تقویت حافظه و جلوگیری از پیری مغز ایفا می‌کند.همچنین مواد غذایی که طبع گرم دارند برای بهبود عملکرد سلول‌های مغزی بسیار مفید هستند به همین علت شیره انگور نقش مؤثری در تقویت حافظه دارد.

شیره انگور مفید برای دوران بارداری
وجود مواد مغذی زیاد در شیره انگور، باعث تقویت قوای جسمانی زنان کم‌بنیه به‌خصوص در زمان بارداری می‌شود و به رشد بهتر جنین کمک می‌کند. در این خوراکی شیرین ترکیباتی ازجمله فسفر، کلسیم، منیزیم و ویتامین K وجود دارد که برای بالا بردن تراکم استخوان‌ها عالی هستند. ازاین‌رو مصرف آن در زمان بارداری برای جبران کمبود کلسیم توصیه می‌شود.مادرانی که در معرض ابتلاء به دیابت دوران بارداری هستند نباید در مصرف شیره انگور زیاده‌روی کنند همچنین مصرف آن به افرادی که قبل از بارداری به دیابت مبتلا بودند توصیه نمی‌شود.

مضرات شیره انگور
شیره انگور یک مواد غذایی شیرین است، و به همین علت مصرف زیاد آن برای افراد دیابتی مضر خواهد بود. از طرف دیگر به دلیل کالری بالا مصرف بیش از اندازه این ماده می‌تواند منجر به چاقی و اضافه وزن شود.همانقدر که مصرف آن در افراد لاغر و کودکان مفید است و منجر به رشد بهتر می‌شود، در افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، مفید نخواهد بود. از طرف دیگر علاوه بر شیرینی این ماده، کالری بالای شیره انگور نیز می‌تواند منجر به چاقی در افراد شود.همانطور که گفتیم طبع شیره انگور گرم است و افراد با چنین طبعی نباید در مصرف این ماده زیاده روی کنند. در غیر این صورت ممکن است با عوارض ناخوشایندی مثل جوش صورت یا بدن مواجه شوند.


کد مطلب: 365509

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/365509/فواید-مضرات-شیره-انگور-آشنا-شوید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir