به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۲:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۳ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۳۶۵۵۴۴

رشد فولیکول‌های مو در آزمایشگاه برای اولین بار

رشد فولیکول‌های مو در آزمایشگاه برای اولین بار
گروه علمی: محققان اخیرا توانسته اند با اصلاح سلول‌های جنین موش، فولیکول‌های مویی ایجاد کرده که طول آن‌ها در طول یک ماه تا ۳ میلی متر افزایش پیدا می‌کند. آن‌ها برای اولین بار توانستند فولیکول‌های موی بالغ را در آزمایشگاه رشد دهند.

 این اقدام می‌تواند در آینده به منظور درمان ریزش مو مورد استفاده قرار گیرد. «کایربان هودیوالا-دیلکه» از کالج کوئین مری دانشگاه لندن که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: «تولید مصنوعی فولیکول‌های مو کار بسیار دشواری است. این سلول‌ها در خارج از بدن به مواد غذایی متفاوتی نسبت به درون بدن نیاز دارند.»

فولیکول‌های موی پستانداران معمولا در جنین آن‌ها و از تعامل بین سلول‌های پوست و بافت همبند تولید می‌شوند. «جونجی فوکودا» از دانشگاه ملی یوکوهاما ژاپن و همکارانش با کنترل ساختار ارگانوئید‌های فولیکول مو (نسخه‌های کوچک و ساده یک اندام) توانستند رشد فولیکول مو را افزایش دهند. فوکودا می‌گوید: «ما شرایط مختلفی از جمله فاکتور‌های رشد، فعال‌کننده‌ها و بازدارنده‌های مسیر‌های سیگنالینگ و اجزای محیط کشت ضروری را مورد بررسی قرار دادیم.»

هودیوالا-دیلکه می‌گوید: «فولیکول‌های مو در وسط مو قرار گرفته اند. سپس لایه‌هایی از سلول‌های اپیتلیال در اطراف فولیکول و سلول‌های تخصصی دیده می‌شود. این سلول‌ها با کمک نوعی ژل می‌توانند در آزمایشگاه رشد کنند.» فولیکول‌های مو توانستند با استفاده از این روش در طول یک ماه به اندازه سه میلی متر رشد کنند. فوکودا می‌گوید: «این احتمالاً به این دلیل است که چرخه رشد موی موش‌ها حدود یک ماه است.»

این تیم اکنون درحال انجام این آزمایش بر روی سلول‌های انسانی می‌باشد. به گفته هودیوالا-دیلکه، فولیکول‌های موی انسان که در آزمایشگاه رشد کرده اند، روزی می‌توانند ریزش مو را درمان کنند. او می‌گوید: «ممکن است در آینده بتوان موی سالم یک انسان را در آزمایشگاه رشد داده و از فولیکول‌های آن برای انجام پیوند مو استفاده نمود.»
مرجع : فرارو
برچسب ها: ریزش مو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها