کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

باید صدای کسانی که به وضعیت کنونی انتقاد دارند را شنید

ایران نیازمند تغییر برنامه‌ریزی اقتصادی است

قرن نو , 4 آبان 1401 ساعت 10:29


گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی گفت: ایران نیازمند تغییر جهت اساسی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی است و دولت باید هرچه سریع‌تر این ضرورت را دریابد. حسین راغفر با اعلام این مطلب افزود: باید صدای کسانی که به وضعیت کنونی انتقاد دارند را شنید و راهی برای حل مشکلات یافت.وی ادامه داد: ‌ راه‌‌حل‌های بسیار مشخصی برای امیدبخشی به نسل جوان وجود دارد؛ اما این موارد مستلزم یک تغییر جهت اساسی در سیاست‌گذاری اقتصادی دولت است.

راغفر در توضیح این مطلب افزود: این مسئله نیازمند عزم سیاسی جدی برای تغییر مسیر و نیز ریل‌گذاری در اقتصاد کشور است؛ اما متأسفانه عزم این کار هنوز به‌وجود نیامده و علی‌رغم همه بحران‌های خطرناک و تهدید‌کننده‌ای که از پیش نسبت به بروز آنها هشدار داده شده بود و قابل‌پیش‌بینی بود و ما نیز بارها این وضعیت را متذکر شده‌ و خطر بروز آن را مطرح کرده‌ بودیم اما تا امروز نسبت به این موارد توجه نشده است. وی ادامه داد: اکنون نیز به نظر بنده اگر حاکمیت عزم جدی برای تغییر این مسیری که در بیش از سه دهه گذشته، طی کرده و پیموده، نداشته باشد باید منتظر عواقب گسترده‌تر، عمیق‌تر و مخرب‌تری باشیم. 

برنامه هفتم باید تغییر مسیر بدهد
این استاد اقتصاد به مسئله تدوین برنامه هفتم اشاره کرد و با اشاره به اینکه کیفیت برنامه هفتم به‌واسطه تحولات اجتماعی باید متفاوت از برنامه‌های سابق باشد، گفت: بعید است با چهارچوبی که برای برنامه تعریف شده، نتیجه خاصی رخ دهد؛ زیرا این برنامه تکرار برنامه‌های قبلی است و نتیجه خاصی از فرایند فعلی حاصل نخواهد شد. 
وی تصریح کرد: ضمن اینکه مدت‌های مدیدی است که برنامه‌های جامع عملاً تعطیل شده و متأسفانه هنوز در کشور ما این دسته از برنامه‌ها در دستورکار دولت‌هاست و به نظر بنده هیچ نشانه‌ای از اینکه نسبت به توسعه در کشورهایی که شیوه دیگری از برنامه‌ریزی را در برنامه‌های مشخص در حوزه‌های خاص و با اهداف بسیار روشن در مورد تأمین مالی پروژه‌ها و طرح‌های تعیین شده؛ درس گرفته شده باشد در ایران مشاهده نمی‌شود. 

این در حالی است که علاوه بر مشخص‌بودن حوزه‌های توسعه‌ای باید توجه داشت که این بخش‌ها محدود به چند حوزه پیش‌برنده سایر حوزه‌های توسعه‌ای در کشور باشند باید منابع تأمین مالی این بخش‌ها کاملاً مشخص باشد تا برای مثال هر برنامه و طرح از چه منابعی تأمین مالی خواهد شد؛ هنگامی که برنامه‌های ما جامع و کلی است؛ فقط فرصت‌هایی را برای رشد فساد در کشور فراهم می‌کند و هیچ‌کدام منتج به نتیجه نشده‌اند.   عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد برنامه هفتم نیز در همان مسیر در حال شکل‌گیری است.


کد مطلب: 365699

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/365699/ایران-نیازمند-تغییر-برنامه-ریزی-اقتصادی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir