به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۴ ساعت ۲۰:۲۷
کد مطلب : ۳۶۵۸۸۶

هزینه ثبت برند در ایران شامل چه هزینه‌هایی است؟

گروه کسب و کار: هزینه ثبت برند و نام تجاری در ایران بسته به برخی شرایط تعیین می‌شود. این که فرد متقاضی برای ثبت برند شخص حقیقی باشد یا حقوقی یکی از اصلی ترین فاکتورهایی است که تعیین کننده هزینه ثبت نام تجاری است. اما فرایند ثبت برند به چه صورت است؟ برای ثبت برند باید چه هزینه‌هایی پرداخت شود؟ آیا هر مرحله از ثبت برند همچون ثبت شرکت نیاز به پرداخت هزینه خاصی دارد؟
هزینه ثبت برند در ایران شامل چه هزینه‌هایی است؟
در حالت کلی باید بگوییم همانطور که اشخاص حقیقی باید برای ثبت شرکت برخی هزینه‌های مشخص را بپردازند، ثبت برند نیز شامل هزینه‌های مشخصی است. این هزینه‌ها را می‌توانیم در 4 دسته کلی تقسیم بندی کنیم که عبارتند از:

1- هزینه ثبت برند
در سامانه ثبت برند، هزینه مورد نظر بسته به شرایطی خاصی تعیین می‌شود. شرایطی همچون، این که اظهارنامه ثبت برند به نام شخص حقیقی یا حقوقی ثبت شده است. یا تعداد طبقاتی که برند را در آن طبقات ثبت می‌کنند و همچنین لوگوی سیاه و سفید یا رنگی. همگی این موارد در هزینه نهایی ثبت برند تاثیرگذار هستند.

2- هزینه آگهی تقاضای ثبت برند
دومین هزینه ثبت برند، مربوط به ثبت آگهی  تقاضا در روزنامه نوبت اول است که به تعداد طبقات و این که برند به نام شخص حقیقی است یا حقوقی بستگی دارد.

3- هزینه حق الثبت برند
سومین هزینه مربوط به حق الثبت است که این مورد نیز همچون هزینه ثبت آگهی تقاضا به تعداد طبقات و شخص ثبت کننده نام برند وابسته است.

4-  هزینه آگهی برای ثبت برند در روزنامه رسمی
از دیگر نمونه هزینه‌های ثبت برند، باید به هزینه آگهی اشاره کنیم که همچون دیگر مراحل، این هزینه نیز بسته به تعداد طبقات و این که صاحب برند شخص حقیقی است یا حقوقی محاسبه می‌گردد. 
هزینه ثبت برند



مدارک و هزینه ثبت برند برای شخص حقیقی 
هزینه‌های ثبت برند برای اشخاص حقیقی تفاوت‌هایی با هزینه‌های ثبت برند توسط اشخاص حقوقی دارند. لازم است اشخاص حقیقی برای ثبت برند مورد نظر خود، اقدام به پرداخت هزینه تنظیم اسناد و ایجاد حساب کاربری نموده و سپس با پرداخت هزینه ورود اطلاعات به سامانه، این مرحله را سپری کنند. در مرحله باید آنها باید هزینه ثبت اظهارنامه به ازای هر طبقه و هزینه حق الثبت تنها به ازای یک طبقه را پرداخت نمایند.
در انتها نیز هزینه امضای دفاتر و مراجعه به اداره پست و هزینه روزنامه رسمی آگهی اول و دوم باید پرداخت گردد. پس از آن اشخاص حقیقی می‌توانند منتظر تایید و ثبت علامت تجاری مورد نظر خود بمانند. البته برای ثبت علامت تجاری باید مدارکی نیز ارائه نمایند که این مدارک عبارتند از:
•    کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
•    جواز کسب یا پروانه بهره برداری
در حالت کلی ثبت برند تجاری برای اشخاص حقیقی، در چندین مرحله انجام می‌شود که زمان آن بسته به شرایط متفاوت خواهد بود. اما اصولا این فرایند بیشتر از 3 ماه طول خواهد کشید که باید اشخاص حقیقی آن را مد نظر داشته باشند. 


هزینه ثبت نام تجاری

هزینه ثبت برند تجاری برای اشخاص حقوقی 
اشخاص حقوقی، گروه دیگری هستند که باید با پرداخت هزینه ثبت برند، نام تجاری مورد نظر خود را به دست آورند. البته لازم است مجدد بیان کنیم که این هزینه‌ها در برخی موارد با هزینه‌های پرداختی توسط اشخاص حقیقی متفاوت هستند. اما به طور کلی برخی از این هزینه‌ها مشابه بوده و باید چنین دسته بندی کنیم. 
هزینه ورود اطلاعات در سامانه، هزینه ثبت اظهارنامه به ازای هر طبقه و حق الثبت به ازای تنها یک طبقه، هزینه و حق الوکاله و هزینه روزنامه رسمی. این هزینه‌ها باید توسط اشخاص حقوقی برای ثبت نام تجاری پرداخت شوند. البته آنها لازم است برای انجام این فرایند برخی مدارک را نیز ارائه نمایند که از جمله این مدارک باید به موارد زیر اشاره کنیم:
•    کپی و تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل
•    آخرین آگهی از تغییرات
•    پروانه بهره برداری یا جواز کسب
•    آگهی تاسیس شرکت


ثبت علامت تجاری

منظور از نام برند چیست و به چه دلیل ثبت آن حائز اهمیت است؟ 
همانطور که مشاهده نمودید چه برای پرداخت هزینه ثبت برند اشخاص حقیقی و چه برای اشخاص حقوقی، نام مشخصی از علامت تجاری بیان می‌شود. اما منظور از این نام چیست و چرا باید کسب و کارها پیش از هر فعالیتی، اقدام به ثبت آن نمایند؟ باید بگوییم نام تجاری یا برند، در اصل نشانه یا معرفی از محصول یا کسب و کاری است که باید راه اندازی شود.
البته در قانون ایران هیچ نامی از برند وجود ندارد. بلکه این نام در اصل اصطلاحی است که در دنیای کسب و کارها و در میان افرادی که در این بازار فعالیت می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قانون به طور کلی به علامت تجاری اشاره شده است که مفاهیم و تعاریف خاصی دارد. مثلا در قانون بیان شده است که منظور از علامت، نشانه ای است که قابل رویت بوده و به نوعی کالا و خدمات اشخاص حقیقی را از اشخاص حقوقی متمایز می‌کند. 
از سوی دیگر علامت تجاری همان نامی است که اشخاص پس از ثبت، با آن مشخص و معرفی می‌شوند. با این حال لازم است اشخاص حقیقی و حقوقی برای ثبت این نام یا علامت تجاری، هزینه‌هایی را پرداخت کنند. پس از آن می‌توانند از نام تجاری خود با اطمینان استفاده کرده و در صورت بروز هرگونه مشکلی، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. 

بهترین موسسه حقوقی ثبت برند در ایران 
افرادی که در خصوص انواع هزینه ثبت برند اطلاعاتی ندارند، اما تمایل دارند علامت تجاری خود را به ثبت برسانند، بهتر است به سراغ وکلای مجرب و متخصص در این زمینه روند. موسسه حقوقی ثبت ملل به صورت رایگان اطلاعات لازم را برای ثبت برند در اختیار اشخاص قرار می‌دهد. اما در صورتی که آنها نیاز به انجام این فرایند توسط افراد متخصص داشته باشند، وکلا و کارشناسان خود را برای ارائه خدمات لازم در اختیار اشخاص قرار خواهد داد.
اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند برای تسهیل در روند ثبت علامت تجاری و جلوگیری از پرداخت اضافه هزینه ثبت برند، از خدمات موسسه حقوقی ثبت ملل استفاده کنند. با این کار هم از اتلاف وقت و هم از اتلاف هزینه‌های بیشتر خود جلوگیری خواهند نمود. 
 موسسه ثبت ملل، تخصصی ترین مرکز ثبت شرکت، ثبت برند در ایران
مشاوره رایگان موسسه حقوقی ثبت ملل: 45403-021
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها