به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۶ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۳۶۶۰۱۵

علت سفیدشدن زودرس موها چیست؟

علت سفیدشدن زودرس موها چیست؟
گروه علمی: استاد پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:برخلاف تبلیغات فریبنده فضای مجازی، هیچ درمانی برای سفید شدن زودرس یا ارثی موها وجود ندارد. مهدی قیصری، متخصص پوست و مو وعضو هیات علمی دانشگاه شهید در برنامه مادر کودک شبکه سلامت در پاسخ به این سوال که علت سفید شدن رنگ موها چیست؟، گفت: پیاز مو دارای سلول‌هایی است که مسئول تولید رنگدانه ملانین هستند،یکسری ملانین ها، رنگ قرمز رو به قهوه ای و سری دیگر رنگ قهوه ای رو به مشکی دارند، این رنگدانه ها از طریق ارث به افراد منتقل می شوند.
 
وی گفت: سلول های مسئول تولید رنگدانه، ملانوسیت نام دارند و به هر علت کارکرد آنها متوقف شود، به مرور رنگ مو کمرنگ تر شده و به رنگ سفید در می‌آید.قیصری گفت: سفید شدن رنگ موها یک پدیده طبیعی است و مثل تمام سلول‌های بدن که به تدریج کارکرد خود را از دست می‌دهند و پیر می‌شوند این اتفاق نیز در فولیکول‌های مو حادث می‌شود و سلول‌های ملانوسیت‌ها کارکرد خود را از دست می‌دهند و موها بطور طبیعی سفید میشوند‌
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سابقه ژنتیک و سابقه خانوادگی هر فرد تعیین کننده اصلی زمان سفید شدن موها است.

وی گفت: در نژادهای مختلف، زمان سفید شدن مو ها متفاوت است. بطور طبیعی در نژاد سفید پوست، حوالی ۲۰ سالگی موها کم کم شروع به سفید شدن می‌کنند اما در نژاد تیره‌تر و نژاد سیاه پوست در حوالی ۳۰ سالگی این اتفاق می‌افتد.قیصری یادآور شد:‌در مطالعات انجام گرفته تقریباً ۲۰ درصد افرادی که به سن ۵۰ سالگی می‌رسند بیش از ۵۰ درصد موهایشان سفید شده است. بنابراین اگر سفید شدن موها در نژاد سفید، قبل از ۲۰ سالگی و در نژاد تیره تر،  قبل از ۳۰ سالگی اتفاق بیفتد، می‌توانیم بگوییم سفید شدن زودرس مو برای این فرد اتفاق افتاده است و ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

وی گفت: اگر قبل از بیست سالگی چند عدد تار موی سفید در سر دیده شود، نگران کننده نیست، زیرا در هر ۱۰۰ هزار تار مویی که بر روی سر وجود دارد، ممکن است چند تار مو با اختلال تولید ملانوسیت وجود داشته باشد.
قیصری در پاسخ به این سوال که دلیل سفید شدن موها در دوران نوجوانی چیست؟، گفت: این حالت ممکن است مطرح کننده مشکلات داخلی فرد باشد که نیاز به درمان دارد. در یک سری از بیماری‌های ژنتیکی موها به صورت تکه‌ای سفید می‌شود، در این افراد نیاز است که از نظر بیماریهای زمینه‌ای و داخلی کنترل صورت گیرد، بخصوص اگر با مشکلاتی در زمینه بینایی و شنوایی همراه باشد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که بیماری برص یا ویتیلیگو چیست؟، گفت: در این بیماری ژنتیکی، سلول‌های پوست رنگدانه خود را از دست می‌دهند و پوست بی رنگ و سفید می‌شود، همچنین پیازهای موی همان نواحی هم رنگدانه خود را از دست می‌دهند در نتیجه موهای همان ناحیه سفید می‌شوند.کارشناس برنامه از ریزش موی سکه‌ای که بسیار هم شایع است، نام برد و تاکید کرد: در صورت درمان ریزش موی سکه‌ای، پس از چند سیکل، در موها مجدداً تولید رنگدانه صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: یکسری از مشکلات تغذیه‌ای نیز باعث سفید شدن زودرس موها می‌شود، از جمله کمبود: آهن، مس، روی، سلنیوم و انواعی از ویتامین‌ها مانند: ویتامین های:B12 ،B6، D وE.وی تاکید کرد: این باور غلط است که با مصرف ویتامین و مواد معدنی سفیدی مو را درمان کنیم، تنها در صورت وجود کمبود این ویتامین‌ها، می‌توان با تجویز آنها سفیدی مو را درمان کرد، در صورتی که کمبود وجود نداشته باشد مصرف ویتامین‌ها تاثیری در جلوگیری از سفید شدن مو ها ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یک سری فاکتورهای محیطی مانند استرس، در سفید شدن موها تاثیر گذار است، استرس شدید و حاد باعث مهاجرت ملانوسیت‌ها از سلول‌های مو می‌شود.
وی ابراز کرد:همچنین آلودگی هوا و  استفاده از رنگ موهایی که از مواد غیر استاندارد تهیه شده‌اند را از جمله دیگر عوامل سفیدی زودرس مو نام برد.کارشناس برنامه گفت: برخلاف تبلیغات فریبنده فضای مجازی، هیچ درمانی برای سفید شدن زودرس یا ارثی موها وجود ندارد، این تبلیغات نه تنها باعث گمراهی افراد می‌شود، بلکه بعضاً با ایجاد مشکلاتی در سلامتی آنها همراه خواهد بود.

 قیصری در پاسخ به این سوال که آیا ویتیلیگو یا پیسی درمان دارد؟ گفت: بیماری ویتیلیگو درمان دارد و می‌توان با تحریک ملانوسیت‌ها آنها را وادار به ساختن ملاتونین یا رنگدانه مو کرد.وی گفت: یکسری از بیماریهای قارچی نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ موها شود، همچنین بعضی از داروها هم به کمرنگ شدن رنگ موها می‌انجامد، مانند: مصرف هیدروکسی کلروکین که باعث ایجاد لکه‌های تیره در پوست و مخاطات و برعکس باعث کمرنگ شدن موها می‌شود.

کارشناس برنامه گفت: در ریزش موی سکه‌ای، سیستم ایمنی بدن به پیاز مو حمله می‌کند و ملانوسیت‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد.وی متذکر شد: تشخیص ریزش موی سکه‌ای تنها با پزشک است. در ریزش موی سکه‌ای پیاز موی آن نا حیه از بین نمی‌رود و موها مجدداً پس از درمان قادر به رشد خواهند بود. قیصری در پاسخ به این سوال که آیا سفید شدن موها با مصرف داروهای هورمونی ارتباط دارد؟ گفت: هیچ ارتباطی بین مصرف داروی هورمونی و سفید شدن زودرس موها وجود ندارد.

وی همچنین یادآور شد: سفید شدن موها که به صورت فیزیولوژیک ویا ارثی در افراد اتفاق می افتد، هیچ راه درمانی ندارد.این استاد پوست تصریح کرد: افراد باید با کاهش استرس، عدم مصرف دخانیات و دوری از عوامل محیطی مخرب، مانند آلودگی هوا، تا حد امکان از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کنند.
برچسب ها: سفیدی مو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها