به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۰۹:۴۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۳۶۶۰۲۶
مناطق آزاد ایران در هزارتوی بروکراسی

سرمایه گذاران از کرده خود پشیمان هستند

سرمایه گذاران از کرده خود پشیمان هستند
گروه اقتصادی: مناطق آزاد ایران که با هدف توسعه تعاملات منطقه‌ای و کمک به اقتصاد کشور شکل گرفت، در حالی هم اکنون گرفتار مشکلات متعدد است که احمد کتابفروش، دبیر سندیکای صاحبان صنایع کیش و عضو هیئت امنای انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش معتقد است تمام مزیت‌های سرمایه گذاری در مناطق آزاد از بین رفته یا کمرنگ شده و لازم است در وانفسای مناطق آزاد فکری برای این مشکلات شود.

مزیت‌های مناطق آزاد رو به افول
احمد کتابفروش گفت: بزرگ‌ترین مشکل سرمایه گذاران و فعالان مناطق آزاد این است که قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مصوب ۱۳۷۲ به طور کامل نقض شده و تمام مزیت‌های قانونی مصرح در این قانون از بین رفته یا کمرنگ شده است.دبیر سندیکای صاحبان صنایع کیش با بیان اینکه در حال حاضر مناطق آزاد حتی از سرزمین اصلی برای سرمایه گذاری محدودتر هستند، ادامه داد: هدف قانونگذار در حوزه مناطق آزاد این بوده که سهولت و تسریع در فرایند سرمایه گذاری در این مناطق انجام شود. همچنین مناطق آزاد به عنوان یک الگوی توسعه اقتصادی که در دنیا تجربه شده بود در ایران پیاده سازی شود و سپس این مدل که مدل باز اقتصادی است، به سرزمین اصلی تسری داده شود.

ناقض قانون چگونگی اداره مناطق آزاد کیست؟
به گفته عضو هیئت امنای انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش، هرچه به سال‌های عقب برمی گردیم وضعیت مناطق آزاد در حوزه سرمایه گذاری و سایر حوزه‌ها وضعیت بهتری بود؛ به این معنا که از سال ۱۳۷۲ که مبدأ این قانون بوده وضعیت سرمایه گذاری در مناطق آزاد بسیار بهتر بود و در سال‌های اخیر به خصوص در ۱۰ سال گذشته سیر نزولی داشته و مزیت‌های سرمایه گذاری و فعالیت در مناطق آزاد کمرنگ شده است.
کتابفروش ادامه داد: ناقض این قانون قوای سه گانه است که مزیت‌های مناطق آزاد را از بین برده و سرمایه گذاران را دچار چالش کرده است.

مناطق آزاد به محاق رفتند
دبیر سندیکای صاحبان صنایع کیش می‌گوید: در حال حاضر سرمایه گذاران در مناطق آزاد و به تبع منطقه آزاد کیش به جای اینکه به توسعه منطقه با هدف غایی توسعه کشور فکر کنند و توامان سازمان‌ها و سازمان‌های مناطق آزاد و بخش خصوصی مناطق آزاد برای تحقق هدف توسعه تلاش و فعالیت کنند، تمام هم و غم آن‌ها چه در بخش دولتی (مدیران سازمان و دبیرخانه) و چه در بخش خصوصی این است که هر روز چه بلایی سرمان می‌آید، قرار است با بخشنامه یا یک مصوبه کدام بخش قانون را نقض کنند و به فکر این باشیم که در کجا حل این مشکلات را پیگیری کنیم.کتابفروش با اشاره به اینکه مجبور شده ایم بار‌ها برای استیفای حقوق سرمایه گذاران مناطق آزاد به قوه قضائیه مراجعه کنیم، ادامه داد: با این وضعیت، عملا هیچ مزیتی برای مناطق آزاد نمانده است.

اتهام قاچاق و پولشویی به مناطق آزاد تنها آدرس غلط دادن است
عضو هیئت امنای انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش گفت: بی ثباتی مدیریتی در مناطق آزاد بیشتر از قبل شده و حتی به تغییر مدیران به سالی ۳ تا ۴ بار رسیده است. این دومین مشکل بزرگی است که در چارچوب وضعیت اسفناک هجمه علیه مناطق آزاد و آدرس غلط دادن‌هایی است که اتفاقات در جایی دیگر می‌افتد و مناطق آزاد را متهم به قاچاق و... می‌کنند.کتابفروش معتقد است البته که خود گویندگان این مسائل می‌دانند که مساله کجاست و آدرس غلط می‌دهند!

سیاست گذاری‌ها در جهت حذف مناطق آزاد است
دبیر سندیکای صاحبان صنایع کیش با بیان اینکه موضوع سوم در مورد مناطق آزاد پیچیدگی فرایند‌های اداری است، گفت: قرار بود بروکراسی اداری در مناطق آزاد در نازل‌ترین حالت ممکن باشد؛ اما این در حالی است که الان بروکراسی اداری در مناطق آزاد و به خصوص منطقه آزاد کیش بسیار پیچیده‌تر از سرزمین اصلی است و پیچ و خم‌هایی که ایجاد شده هر سرمایه گذاری را از کرده خود پشیمان می‌کند.به گفته کتابفروش، این سرمایه‌ها گرچه به نظر سرمایه افراد هستند، ولی سرمایه‌های این کشور محسوب می‌شوند. این در حالی است که سرمایه‌ها بلاتکلیف مانده و نمی‌تواند به نتیجه برسد، زیرا به نظر می‌رسد سیاست گذاری‌ها در جهت حذف مناطق آزاد است، اما صراحتی هم در این زمینه وجود ندارد و مردم را در بلاتکلیفی نگه داشته اند.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: مناطق ازاد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها