به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۶ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۳۶۶۰۷۴

چرا مبتلایان به سرطان باید ورزش کنند؟

چرا مبتلایان به سرطان باید ورزش کنند؟
گروه علمی:«در طی شیمی‌درمانی ممکن است ورزش آخرین چیزی باشد که به آن فکر کنید، اما اکنون مطالعات جدید حاکی از آن است که ورزش‌کردن به دلیل مزایای بسیاری که دارد باید اولین گزینه‌ای باشد که به ذهن‌تان می‌رسد.»«دکتر آنمیک والنکمپ (Annemiek Walenkamp)، نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص سرطان در مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن هلند، می‌گوید: «یافته‌هایی وجود دارند که اثبات می‌کنند بهینه‌ترین زمان ورزش برای بیماران سرطانی در طول شیمی‌درمانی است.»
 
او گفت: اگر شروع یک برنامه ورزشی در طول شیمی‌درمانی برای فرد ممکن نیست، می‌توان آن را کمی به تعویق انداخت و مدتی پس از شیمی‌درمانی، ورزش را شروع کرد. بد نیست که پزشکان دلسوز، بیماران را در طول مراحل درمان سرطان به انجام تمرینات ورزشی ترغیب کنند.محققان خاطرنشان کردند که در طول شیمی‌درمانی، جذب اکسیژن (که تضمین‌کننده‌ سلامت قلب است)، معمولاً تا ۲۵درصد کاهش می‌یابد. درمان سرطان همچنین می‌تواند بر کیفیت زندگی و سلامت قلبی و تنفسی تأثیر بگذارد. علاوه بر اینها شیمی‌درمانی می‌تواند منجر به خستگی شدید و افت عملکرد قلبی - عروقی شود.
 
طی این مطالعه، دکتر والنکمپ و همکارانش در یک نشست آموزشی، به برشماردن مزایای ورزش در میان بیماران پرداختند. این بیماران مبتلا به سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان بیضه یا لنفوم غیر هاجکین بودند و همگی باید تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گرفتند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به طور تصادفی برای شرکت در یک برنامه ورزشی ۲۴ هفته‌ای در حین یا بعد از درمان انتخاب شدند. ورزش مد نظر در این برنامه شامل دوچرخه ثابت، وزنه‌برداری آزاد و بدمینتون بود.

در پایان مشخص شد کسانی که در طول شیمی‌درمانی ورزش می‌کردند، کمتر دچار احساس خستگی می‌شدند و طی مدت زمان طولانی‌تری می‌توانستند به ورزش ادامه دهند. علاوه بر این، عملکرد قلبی و تنفسی آنها بهتر بود و قدرت عضلانی بیشتری داشتند.گروهی که پس از سه ماه شیمی‌درمانی شروع به ورزش کردند نیز تا حدودی بهبود یافتند. محققان دریافتند که هر دو گروه یک سال پس از اتمام برنامه ورزشی، به آمادگی قلبی تنفسی عادی خود بازگشتند.

دکتر اریک یانگ، مدیر برنامه قلب و عروق دانشگاه کالیفرنیا - لس‎‌آنجلس (UCLA)، گفت: «این مطالعه، افزوده مهمی به رشته انکولوژی ورزشی است.»او از اعضای این تیم مطالعاتی نبود اما با بررسی نتایج این تحقیق گفت: ورزش فواید زیادی در سلامت قلب و عروق بیماران داشته و با توجه به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در درمان سرطان، ارزیابی استراتژی‌ها برای بهینه‌سازی سلامت قلب و کیفیت زندگی افراد مهم است.

او توضیح داد که اگر چه درمان‌های سرطان امروزه عوارض کمتری بر جای می‌گذارند اما اینگونه درمان‌ها همچنان پتانسیل آن را دارند که به قلب آسیب برسانند.یانگ گفت: «بسیاری از عوارض جانبی رایج در شیمی‌درمانی، از جمله خستگی، کاهش تعداد سلول‌های خونی، حالت تهوع و افت انرژی، به طور مستقیم و غیر مستقیم بر توانایی فرد برای انجام کارهای عادی و روزمره تأثیر می‌گذارند اما ورزش به‌تدریج می‌تواند از این اثرات منفی بکاهد و در مقابل، بر سلامت قلبی عروقی و قوای جسمانی بیفزاید.»

او تأکید کرد: طبق شواهد، ورزش برای کمک به مقابله و کاهش اثرات منفیِ درمان‌های سرطانی بر قلب، امری مفید و ضروری است؛ چرا که درمان سرطان می‌تواند افراد را طی درازمدت در معرض خطرات قلبی - عروقی قرار دهد. مهم است که سلامت قلب را در اولویت قرار دهیم؛ روش‌های درمان سرطان در حال تغییرند و به بیماران توصیه می‌شود که در طول درمان، نگران سلامت کلی خود باشند نه اینکه صرفاً به بهبود سرطانشان فکر کنند. دورانی که به شما گفته می‌شد فقط روی درمان سرطان تمرکز کنید، گذشته است. در این میان، مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که ورزش‌کردن، بی‌خطرترین راه برای ارتقای سلامت و عملکرد جسمی است.یانگ امیدوار است که بیماران در طول شیمی‌درمانی، با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و گنجاندن ورزش در برنامه روزانه خود، سبک زندگی سالمی را در پیش گیرند، با قدرت بر سرطان غلبه کنند و آن را شکست دهند.»
برچسب ها: سرطان ورزش کردن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها