به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۶ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۳۶۶۱۶۲

شیرین بیان گیاهی برای درمان آلرژی و التهاب

شیرین بیان گیاهی برای درمان آلرژی و التهاب
گروه سلامت: شیرین بیان گیاهی است چند ساله که در مناطق معتدل رشد می­کند. ریشه شیرین بیان نسبتاً قطور و طویل می باشد.به طوری که طول ریشه آن به 30 تا 200 سانتی متر می­رسد و دارای خواص درمانی از جمله اثرات ضد التهابی و ضد آلرژیک می باشد. ماده مؤثر موجود در ریشه گیاه شیرین بیان گلیسریزیک اسید است که با افزایش سن گیاه افزایش می­یابد.
 
گیاه­شناسان معتقدند که این اسید در واریته ایرانی بیشتر ازسایر واریته ها است ترکیبات شیمیایی این گیاه شامل گلوکز، ساکاروز، آسپارژین، مواد آلبومینی، رزین و کمی اسانس می­باشند. درمان رینیت آلرژیک بر اساس آموزش به بیمار در مورد دوری نمودن از آلرژن های خاص، درمان دارویی و ایمونوتراپی می باشد. درمان دارویی شامل داروهای آنتی هیستامین، ضد احتقان ها، اسپری های موضعی کورتیکواستروئیدی بینی، اسپری های موضعی بینی و استروئیدهای خوراکی است.

در بررسی­های صورت گرفته بیماران با علائم آلرژیک چشمی مانند اشک ریزش، خارش و قرمزی تحت درمان با اسید گلیسریزیک قرار گرفتند. نتیجه این بررسی نشان داد که این ماده دارای خاصیت ضد التهاب و ضد حساسیت می باشد و به میزان فراوانی در درمان علایم حساسیت چشمی مؤثر است و عوارض جانبی خاصی نیز برای این درمان گزارش نشده است. بر اساس نتایج مطالعات اسید گلیسریزیک در درمان یا کاهش علایم رینیت آلرژیک حدا قل به اندازه اسپری­های تجویزی (مثل بکلومتازون) مؤثر است که با توجه به ساختار گیاهی آن و عوارض کمتر و در دسترس بودن، استفاده از این دارو در درمان رینیت آلرژیک می تواند مورد توجه قرار گیرد.
برچسب ها: شیرین بیان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها