به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۷ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۳۶۶۲۸۱
قیمت گاز در اروپا چگونه منفی شد؟

پایان فرضیه«زمستان سختِ ۲۰۲۲»؛قیمت گاز در اروپا به زیر صفر رسید

پایان فرضیه«زمستان سختِ ۲۰۲۲»؛قیمت گاز در اروپا به زیر صفر رسید
گروه اقتصادی: قیمت آتی گاز برای نوامبر سال ۲۰۲۳ نیز از رکورد ۳۰۰ یورویی فاصله گرفته و تا ۱۴۰ یورو پایین آمده است. گفتنی است که اصوگرایان تبلیغات گسترده ای درباره بحران و کمبود گاز در اروپا کرده بودند و امیدوار بودند که با بحران گاز در اروپا، بتوانند در مذاکرات احیای برجام از غرب امتیاز بگیرند. قیمت عمده فروشی گاز طبیعی در اروپا روز دوشنبه منفی شد؛ به تعبیری تامین کنندگان گاز مایل بودند که به مدت یک ساعت که قیمت به زیر صفر رسید، نزدیک به ۱۶ یورو به هر کسی که می‌توانست یک مگاوات ساعت گاز را با خود ببرد، پرداخت کنند، حجمی از گاز که تقریبا معادل میانگین مصرف ماهانه یک خانوار بریتانیایی بود.این یک چرخش قابل توجه در بازاری بود که تا پایان ماه اوت شاهد ثبت رکوردهای قیمتی بیش از ۳۰۰ یورو برای هر مگاوات ساعت گاز بود.

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تصمیم گرفت عرضه گاز در بازار اروپا را از طریق خط لوله نورداستریم۱ متوقف کند، یعنی از اواخر اوت گذشته، برخلاف انتظارها قیمت گاز در اروپا در مجموع روندی نزولی به خود گرفته است.
 
هر چند بلافاصله پس از اعلام این تصمیم بهای هر مگاوات ساعت گاز از حدود ۱۷۰ یورو به ۲۰۰ یورو جهش کرد ولی این نرخ طی روزهای اخیر به ۱۰۰ یورو بازگشته که نزدیک به قیمت‌های پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و روزهای آغازین سال ۲۰۲۲ است.در همین حال، قیمت آتی گاز برای نوامبر سال ۲۰۲۳ نیز از رکورد ۳۰۰ یورویی فاصله گرفته و تا ۱۴۰ یورو پایین آمده است.

این افت قیمت در شرایطی رخ می‌دهد که همزمان با پُر شدن انبارهای ذخیره گاز طبیعی مایع در اروپا محموله‌های جدید همچنان در بنادر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال پهلوگیری هستند.افزون بر این، کارشناسان معتقدند که در کنار سپری کردن پاییزی معتدل‌، روند صرفه‌جویی در مصرف چه در میان صنایع و چه در میان خانوارها از دیگر عوامل کاهش قیمت گاز است.

اما آنها هشدار می‌دهند که با وجود پایان نگرانی‌ جدی در مورد رخداد بحران انرژی در زمستان ۲۰۲۲ از هم اکنون زنگ خطر برای زمستان سال آتی به صدا درآمده، زمانی که در نبود گاز روسیه امکان پرکردن انبارها در تابستان آتی فراهم نیست و از هم اینک رهبران اروپایی باید به دنبال رفع نگرانی موجود در مورد سال آینده باشند.
برچسب ها: گاز اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها