به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۷ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۳۶۶۳۰۵

تعهد سوئد و فنلاند در برابر عضویت در ناتو

تعهد سوئد و فنلاند در برابر عضویت در ناتو
گروه بین الملل: نخست وزیران فنلاند و سوئد اعلام کردند، کشورهایشان به طور همزمان به ناتو خواهند پیوست؛ اظهاراتی که بیانگر یک جبهه متحد در مقابل ترکیه است که تردیدهایی را درباره درخواست‌ عضویت این دو کشور در این ائتلاف نظامی مطرح کرده است.
سوئد و فنلاند در ماه مه سال جاری میلادی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، خواستار عضویت در ناتو شدند اما در این مسیر با مخالفت‌هایی از سوی ترکیه که این دو کشور را به پناه دادن به گروه‌های "تروریستی" متهم کرده، رو به رو شدند.
سانا مارین، نخست وزیر فنلاند تاکید کرد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به من گفت که بیشتر سوالاتش از سوئد است تا فنلاند. با این حال، ما سوئد را در این روند تنها نخواهیم گذاشت.
مارین در کنفرانس خبری مشترکی با همتای سوئدی‌اش در هلسینکی گفت: برای ما بسیار مهم است که فنلاند و سوئد دست در دست یکدیگر به ناتو ملحق شوند.  
اردوغان اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که ترکیه همچنان با عضویت سوئد در ناتو مخالف است.
اولف کریسترشون، نخست‌وزیر جدید سوئد گفت: ما تاکنون تمامی اقدامات را دست در دست یکدیگر انجام داده‌ایم و هیچ یک از ما آرزو و خواسته دیگری نداریم. به زودی با اردوغان دیدار خواهم کرد. کاملاً مشروع است که ترکیه تایید کند که سوئد همان کارهایی را که در چارچوب توافق متعهد به انجامشان شده بود، انجام می‌دهد.  
روزنامه سوئدی افتونبلادت روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد، ترکیه کریسترشون را برای یک نشست دوجانبه در آنکارا که احتمالا در تاریخ هشت نوامبر (۱۷ آبان) برگزار خواهد شد، دعوت کرده است. این در حالی است که سخنگوی کریسترشون هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده است.
برچسب ها: ناتو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها