به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۷ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : ۳۶۶۳۵۳

تحریم‌ها تاثیرات بلندمدتی داشته است

تحریم‌ها تاثیرات بلندمدتی داشته است
 گروه بین الملل: دو پژوهشکده اقتصادی آلمان در گزارش مشترکی اعلام کردند تحریم‌های آلمان علیه ایران که از سال ۲۰۱۲ آغاز شد و علیه روسیه از سال ۲۰۱۴ تاکنون تاثیرات بلندمدتی بر جا گذاشته‌اند.
انستیتو مطالعات اقتصادی آلمان و انستیتو اقتصاد جهانی کیل در گزارش خود می‌گویند که در این بازه زمانی حجم صادرات روسیه حدود ۳۶ درصد و حجم واردات آن کشور حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و در نتیجه سود آن کشور از تجارت خارجی حدود ۱۰ درصد افت کرده است.
گزارش مشترک دو پژوهشکده اقتصادی مدعی است که این افت در سود حاصل از تجارت خارجی در مورد ایران شدیدتر بوده و آمارها نشان می‌دهند که حجم صادرات آن کشور حدود ۴۱ درصد و حجم واردات آن حدود ۸۳ درصد کاهش یافته است و در نتیجه سود حاصل از تجارت خارجی در ایران حداقل ۱۲ درصد افت کرده است.
این دو پژوهشکده تاکید می‌کنند که میزان تاثیرگذاری و موفقیت تحریم‌ها به تعداد کشورهای حامی و مجری این سیاست بستگی دارد چون از یک سو هزینه تحریم‌ها را برای کشوری که مورد تحریم قرار می‌گیرد افزایش و از سوی دیگر هزینه آن را برای کشورهای تحریم‌کننده کاهش می‌دهد.
در این پژوهش با مقایسه تحریم‌های یکجانبه با تحریم‌های بین المللی نتیجه‌گیری شده که میزان تاثیرگذاری تحریم‌های یکجانبه در بهترین حالت حدود ۶۰ درصد تاثیرگذاری تحریم‌های بین‌المللی است. حتی اگر کشورهای مهم نیز به برخی از تحریم‌های بین‌المللی نپیوندند میزان تاثیرگذاری آنها بیشتر از تحریم‌های یکجانبه است.
در این پژوهش مشارکت سایر کشورهای جهان در تحریم‌هایی که غرب علیه ایران و روسیه وضع کرده بررسی شده است. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد اگر کشورهای چین، ویتنام، ترکیه و کره جنوبی به تحریم‌ها علیه روسیه بپیوندند تاثیر آن بسیار بیشتر خواهد شد و در مورد ایران نیز پیوستن کشورهایی نظیر هند، چین، برزیل، سنگاپور و امارات متحده عربی به این تحریم‌ها تاثیر آن را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

 
برچسب ها: تحریم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها