به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۳۶۶۴۰۲

سردرد خوشه‌ای؛ علائم، درمان و پیشگیری

سردرد خوشه‌ای؛ علائم، درمان و پیشگیری
گروه علمی: سردردهای خوشه‌ای نوع نادر و دردناکی از اختلال سردرد اولیه هستند. آنها را «سردردهای خوشه‌ای» می‌نامند، زیرا این سردردها به صورت خوشه‌ای هستند که هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد.
سردردهای خوشه‌ای زمان، شدت، نوع و محل علائم مشخصی دارند.
 
علائم سردرد خوشه‌ای
• هنگامی که سردرد خوشه‌ای دارید، درد شدیدی را احساس خواهید کرد که اغلب به صورت تیز یا سوزش توصیف می‌شود.
• درد در یک طرف صورت، بالای چشم و اطراف شقیقه در همان سمت صورت رخ می‌دهد.
• درد معمولاً در 5 تا 10 دقیقه اول به اوج خود می‌رسد و می‌تواند تا دو ساعت قبل از فروکش کردن ادامه یابد. می‌تواند شما را در نیمه‌های شب بیدار کند.
• همچنین ممکن است علائم دیگری مرتبط با سردردهای خوشه ای، از جمله تورم در اطراف یک یا هر دو چشم، اشک یا قرمزی چشم‌ها، احتقان بینی، رنگ پریدگی پوست و بی‌قراری را تجربه کنید.

سردردهای خوشه‌ای چگونه درمان می‌شوند؟
داروهای ضد درد معمولاً برای سردردهای خوشه‌ای به خوبی عمل نمی‌کنند. درمان سردرد خوشه‌ای شامل روش‌هایی برای درمان سردرد در حین بروز آن و همچنین روش‌های پیشگیرانه است.

درمان حاد
اکسیژن استنشاقی اولین خط درمانی برای درمان سردرد خوشه‌ای است، به این معنی که درمان انتخابی است. تحقیقات نشان داده است که استنشاق اکسیژن می‌تواند حمله سردرد خوشه‌ای را کند یا متوقف کند.پزشک شما همچنین ممکن است داروهایی به نام تریپتان را برای متوقف کردن سردرد خوشه‌ای توصیه کند. ایمترکس یک تریپتان معمولی است. می‌توانید داروهای تریپتان را تزریق کنید، آنها را از طریق دهان مصرف کنید یا از طریق بینی مصرف کنید.

گاهی اوقات از دی هیدروارگوتامین تزریقی نیز استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که دی هیدروارگوتامین در صورت ترکیب با تریپتان‌ها خطرناک است.گاهی اوقات تریپتان یا دی هیدروارگوتامین تزریقی همراه با اکسیژن استنشاقی تجویز می‌شود.

پیشگیری‌کننده‌ها
اگر حملات خوشه‌ای شما مکرر نباشد، ممکن است یک داروی پیشگیرانه برای مصرف دائمی برای شما تجویز نشود. اقدامات پیشگیرانه معمولاً در زمانی شروع می‌شوند که یک حمله خوشه‌ای شروع می‌شود. درباره محرک‌های سردرد خوشه‌ای بیاموزید تا از آنها پیشگیری کنید. اینها شامل وراپامیل، بلوک‌های عصبی، توپاماکس یا امگالیتی، یک مهارکننده سی‌جی‌آر‌پی است، دوره کوتاهی از استروئیدها ممکن است به کوتاه شدن دوره خوشه‌ای کمک کند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها