به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۳۶۶۴۲۷

قیمت تیبا و ساینا 2 برابر می‌شود؟

قیمت تیبا و ساینا 2 برابر می‌شود؟
گروه اقتصادی: هنوز تکلیف خودروهای وارداتی مشخص نشده، تولید ۳ خودرو داخلی متوقف شده است. موضوعی که احتمالا موجب تغییر در بازار شود یا حداقل قیمت سه خودرویی را که تولیدشان متوقف شده، افزایش دهد.، سخنگوی شرکت سایپا از توقف تولید ساینا ، تیبا و تیبا ۲ خبر داده و گفته تولید این خودروها پس از انجام شماره‌گذاری و تحویل تعهدات باقی مانده متوقف خواهد شد. احتمالا توقف تولید این سه خودرو موجب افزایش قیمت آنها می‌شود، چرا که در خصوص پراید نیز این اتفاق رخ داد.

تیبا و ساینای ۴۰۰ میلیون تومانی؟
پراید که زمانی به خودرو خانوارهای کم درآمد معروف بود، حالا به آرزوی خیلی از اقشار جامعه تبدیل شده است. وقتی سایپا تصمیم گرفت دیگر پراید تولید نکند، این خودرو با اقبال بیشتری مواجه شد. چراکه در شرایط تحریمی و یکسان نبودن عرضه و تقاضا در بازار خودرو، توقف تولید خودروی اقتصادی نه تنها قیمت آن را کاهش نداد، بلکه افزایش هم داد.آخرین پراید در نیمه اول سال ۹۹ شد. در پایان همان سال قیمت پراید حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود، برخی از مدل‌های این خودرو بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هم بودند. اما ۲ سال گذشته پراید قیمت‌های بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را هم دیده است. یعنی قیمت این خودروی به اصطلاح اقتصادی، ظرف دو سال دو برابر شد.

براساس نرخ‌های اعلامی دیوار، در حال حاضر آخرین سری پراید تولید شده، ۱۸۶ میلیون تومان است. یعنی در دو سال گذشته ۸۶ میلیون تومان معادل ۸۶ درصد افزایش قیمت داشته است.این سرنوشت توقف تولید یک خودرو اقتصادی بدون جایگزین کردن آن است. بعید نیست با توقف تولید ساینا و تیبا، بعد از دو سال قیمت دو محصولب که الان حدود ۲۰۰ میلیون تومان است به ۴۰۰ میلیون تومان برسد.

خودرو تولید داخل از برنامه عقب است
توقف تولید این سه خودرو در شرایطی اتفاق می‌افتد که خودروسازان از برنامه تولید امسال عقب مانده‌اند. یکی از شعارهای رئیس دولت سیزدهم تولید سالانه ۱٫۶ میلیون دستگاه خودرو بود. وعده‌ای که وزیر صمت نیز روی آن تاکید کرد.برنامه امسال طراحی‌شده برای خودروسازان تولید یک ‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو است که یک ‌میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه آن بر پایه پلتفرم‌های داخلی خواهد بود. در این راستا، سهم ۷۵۰ هزار دستگاهی برای ایران‌خودرو و سهم ۶۵۰ هزار دستگاهی برای سایپا در نظر گرفته شده است.

یعنی در نیمه اول سال ایران خودرو باید حدود ۳۷۵ هزار دستگاه و سایپا ۳۲۵ هزار دستگاه تولید کرده باشد. اما آمارها این موضوع را تایید نمی‌کند.در مجموع شش ماه ابتدایی سال جاری گروه صنعتی ایران‌خودرو ۲۵۶ هزار و ۶۹۰ دستگاه تولید کرده است. همچنین در گروه خودروسازی سایپا نیز در مجموع شش ماهه ابتدایی سال جاری، ۱۵۸ هزار و ۱۸ دستگاه خودرو تولید شده است.

در واقع ایران خودرو ۳۲ درصد از برنامه ۶ ماهه خود عقب است. میزان عقب ماندگی سایپا نیز بیش از ۵۱ درصد است.همچنین از کل میزان تولید سایپا ۱۲۵ هزار و ۳۰۸ دستگاه خودروهای خانواده X۲۰۰ (شامل تیبا، ساینا و کوییک) است. یعنی در شرایطی که حداقل ۸۰ هزار دستگاه خودرو تولیدی شرکت سایپا مربوط به ۲ نوع ساینا و تیبا می‌‌شود، قرار است تولید آن متوقف شود.

خودرو وارداتی جای تیبا و ساینا را می‌گیرد؟
در حالی از توقف تولید ساینا و تیبا گفته می‌شود، هنوز برنامه خودرو جایگزین اعلام نشده است. تنها تغییر در طرف عرضه خودرو در بازار به خودروهای وارداتی مربوط می‌شود. موضوعی که پس از گذشت ۶ ماه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.طبق وعده معاون وزیر قرار است تا پایان ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود. با فرض عملیاتی شدن این وعده نیز، خودروهای وارداتی نمی‌توانند جایگزین تیبا و ساینا باشند، نهایتا بتوانند بازار خودروهای قیمت بالای خودروسازی‌ها را پوشش دهند که به توجه به تعداد اندک آن بعید به نظر می‌رسد.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها