به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۳۶۶۴۳۰
بخش عمده‌ای از این شعار مردم‌پسند به سرانجام نرسیده است

ساخت 1 میلیون مسکن در سال به کجا رسید؟

ساخت 1 میلیون مسکن در سال به کجا رسید؟
گروه اقتصادی: ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سالِ کاری دولت سیزدهم را باید یکی از برجسته‌ترین وعده‌های سیدابراهیم رئیسی قلمداد کرد که حتماً تحقق و یا عدم‌تحقق این شعار، می‌تواند در رای وی در انتخابات ۱۴۰۴، تاثیر به سزایی داشته باشد.

در حالی که حدود ۱۵ ماه از دوران کاری دولت سیزدهم می‌گذرد، بخش عمده‌ای از این شعار مهم و مردم‌پسند به سرانجام نرسیده و به نظر، اگر روال در ادامه به همین‌گونه باشد باید حتی نزدیک‌شدن به ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال را رویایی دانست.در همین خصوص، محمدرضا رضایی‌کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت تا امروز، به ۳۰ درصد وعده خود عمل کرده و ۷۰ درصد از برنامه‌ای که خودش قول داده بود، عقب است. یعنی ۳۰ درصد آن یک میلیون مسکنی که باید آماده شود، شروع و روال ساخت آن دارد دنبال می‌شود.

وی افزود: از آن‌جایی که ساخت مسکن حدود دو سال طول می‌کشد، باید در این شرایط، حداقل دو میلیون مسکن تا مرز ۵۰ درصد پیشرفت را شاهد می‌بودیم، اما ۳۰۰ هزار واحد که آن هم در حد ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت داشتند را شاهدیم. از این‌رو، به عملکرد دولت در این خصوص انتقاد دارم، چون خیلی عقب هستیم.

نماینده جهرم تصریح کرد: این عقب‌افتادگی تنها به عملکرد یک شخص یا وزارتخانه برنمی‌گردد، بلکه مجموعه‌ای از عوامل باعث این کار شده‌اند. از وزارت راه و شهرسازی گرفته تا وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، بانک‌ها و حتی وزارت جهادکشاورزی به خاطر زمین‌هایی که باید در این راستا به دولت ارائه می‌داد. حتی استانداران و مدیران کل هم در حد خود، مقصرند. از طرفی، وضعیت کشور و مخصوصاً گرانی مصالح هم، تاثیر چشمگیری در این کُند بودن حرکت داشته است.

رضایی‌کوچی اظهار داشت: همچنان در واگذاری زمین‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن، مشکل داریم. این نقص، هم در دستگاه‌های اجرایی است و هم در عملکرد وزارت راه و شهرسازی. مثلاً اگر وزارت امور خارجه، زمینی در این خصوص دارد و در واگذاری آن با وزارت راه و شهرسازی همکاری نمی‌کند، وزیر راه و شهرسازی باید به اداره ثبت نامه بزند تا دو ماهه، زمین به نام وزارت راه و شهرسازی شود تا بتوانند مسیر ساخت مسکن را دنبال کنند، اما هر دو طرف در اجرای مسئولیت خود، کوتاهی کردند. حتی به بخش‌های دیگر دولتی گفته شده بیایید زمین تحویل دهید تا برای کارمندان‌تان خانه ساخته شود، که باز هم شاهد همکاری خاصی نبودیم.

وی یادآور شد: حداکثر ۱۰ درصد همکاری برای تحویل زمین، دستگاه‌های دولتی با وزارت راه و شهرسازی داشتند. از طرفی، بانک‌ها که می‌بایست، ۲۰ درصد تسهیلات خود را برای ساخت مسکن ارائه می‌دادند، در حد پنج تا شش درصد تسهیلات دادند و از این‌رو، کار ضعیف پیش می‌رود.

رییس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ما به دنبال تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستیم. راهِ علاج، تفکیک است. وزارت راه و شهرسازی بسیار بزرگ و با مسئولیت‌های مختلف شده و برای همین، کار خوب جلو نمی‌رود. اگر تفکیک صورت بگیرد نه تنها در بخش ساخت مسکن، وضع بهتر خواهد شد، بلکه در موضوعاتی مثل گسل‌ها، فرونشست زمین، حاشیه‌نشینی، نظام مهندسی، کیفیت مصالح و... هم، روند‌ها نظم و نسق پیدا خواهد کرد.
مرجع : اقتصاد 24

۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ۱۸:۲۶
انتخابات ۱۴۰۴ (402748)
فریدون
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ۱۸:۳۳
از اول هم دروغ بود (402752)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها