به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۳۶۶۴۴۳

سیاست آمریکا در قبال کره‌شمالی تغییر نکرد

سیاست آمریکا در قبال کره‌شمالی تغییر نکرد
گروه بین الملل: پس از آن که یک مقام ارشد آمریکایی که مسئول سیاست هسته‌ای است، اظهار داشت که واشنگتن مایل به شرکت در مذاکرات کنترل تسلیحات با پیونگ‌یانگ است، ایالات متحده گفت که سیاستش در قبال کره‌شمالی تغییری نکرده است.
 برخی کارشناسان معتقدند که به رسمیت شناختن کره‌شمالی به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌ای – همان خواسته‌ای که پیونگ‌یانگ به دنبال آن است - پیش نیاز چنین مذاکراتی است. اما واشنگتن مدت‌هاست که استدلال می‌کند که برنامه هسته‌ای کره‌شمالی غیرقانونی و مشمول تحریم‌های سازمان ملل است.روز پنجشنبه در کنفرانس هسته‌ای واشنگتن از بانی جنکینز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات سوال شد که در چه مرحله‌ای کره‌شمالی باید به عنوان یک مشکل کنترل تسلیحاتی تلقی شود. خانم جنکینز هم پاسخ داد: اگر آنها می‌خواهند با ما گفت‌وگو کنند، کنترل تسلیحات همیشه می‌تواند یک گزینه باشد؛ اگر که دو کشور مایل به نشستن بر سر میز مذاکره و گفت‌وگو هستند.این مقام آمریکایی ادامه داد: و نه فقط کنترل تسلیحات، بلکه کاهش خطر و همه چیزهایی که منجر به یک معاهده سنتی کنترل تسلیحات و تمام جنبه‌های مختلف کنترل تسلیحات می‌شود که می‌توانیم با آنها داشته باشیم. ما به کره‌شمالی خیلی واضح اعلام کرده‌ایم که آماده گفت‌وگو با آنها هستیم و هیچ پیش شرطی نداریم.او با اشاره به کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی افزود: اگر او تلفن را بردارد و بگوید "می‌خواهم در مورد کنترل تسلیحات صحبت کنم"، ما نه نمی‌گوییم.
ایالات متحده و متحدانش نگران هستند که کره‌شمالی ممکن است آزمایش بمب هسته‌ای را برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ از سر بگیرد؛ چیزی که برای دولت بایدن در آستانه انتخابات میان دوره نوامبر بسیار ناخوشایند خواهد بود. کره‌شمالی درخواست آمریکا برای بازگشت به مذاکرات را رد کرده است.
در همین رابطه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنان بانی جنکینز گفت: می‌خواهم بسیار شفاف در این مورد صحبت کنم. سیاست آمریکا اصلا تغییری نکرده است.
ند پرایس افزود: سیاست آمریکا همچنان خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره است. با این حال ما آماده دیپلماسی با جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) هستیم و همچنان می‌خواهیم با پیونگ‌یانگ در تماس باشیم. ما به پیگیری یک رویکرد دیپلماتیک متعهدیم. ما آماده ملاقات بدون پیش‌ شرط هستیم و از جمهوری دموکراتیک خلق کره می‌خواهیم تا در دیپلماسی جدی و پایدار مشارکت کند.
این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که روز جمعه هم الکساندرا بل، یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی در همان کنفرانسی که جنکینز صحبت کرده بود، تاکید کرد که سیاست آمریکا بدون تغییر مانده است.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها