به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۹ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۳۶۶۵۹۰

باکتری‌های روده عامل این بیماری هستند

باکتری‌های روده عامل این بیماری هستند
گروه علمی: آرتریت روماتوئید از هر صد نفر در سراسر جهان یک نفر را مبتلا کرده و باعث التهاب، درد و متورم شدن مفاصل، اغلب در دست ها و مچ دست شده و می تواند منجر به از دست دادن عملکرد مفصل، درد مزمن، بدشکلی و آسیب شود.علت آرتریت روماتوئید و نتایج عجیب آن هنوز ناشناخته است. در مطالعه‌ ای که اخیراً منتشر شد، میگان کریسول (Meagan Chriswell) از دانشگاه پزشکی کلرادو و همکارانش سرنخ مهمی از عامل بالقوه این بیماری پیدا کردند که بسیار شگفت انگیز بود. به گفته محققان باکتری ‌های موجود در روده عامل این بیماری هستند.
 
آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است، به این معنی که زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به خود کند. پروتئین هایی به نام آنتی بادی ها که معمولا به مبارزه با ویروس ها و باکتری ها کمک می کنند، در عوض شروع به حمله به مفاصل می کنند.

منشاء آنتی بادی هایی که باعث آرتریت روماتوئید می شوند، سال هاست که مورد مطالعه بوده است. برخی تحقیقات نشان داده اند که این آنتی بادی ها می توانند بیش از ۱۰ سال قبل از بروز علائم در اندام هایی مانند دهان، ریه و روده شروع به تشکیل شوند.به گزارش سیناپرس، اما تا به حال، مشخص نبود که چرا محققان این آنتی بادی ها را در این مناطق خاص پیدا می کنند.

کریسول توضیح می دهد:ما می خواستیم بررسی کنیم که چه چیزی می تواند باعث تشکیل این آنتی بادی ها شود. به طور خاص، ما دریافتیم که باکتری‌ های موجود در میکروبیوم که جامعه ‌ای از میکروارگانیسم‌هایی هستند که در روده زندگی می ‌کنند، ممکن است آنهایی باشند که پاسخ ایمنی را فعال کرده و منجر به آرتریت روماتوئید می ‌شود.

او همچنان افزود: از آنجایی که میکروب‌ها معمولاً در همان مکان ‌هایی زندگی می ‌کنند که آنتی‌ بادی ‌ها باعث آرتریت روماتوئید می ‌شوند، ما فرض کردیم که این باکتری ‌ها می ‌توانند باعث تولید این آنتی ‌بادی‌ها شوند. ما استدلال کردیم که اگرچه این آنتی ‌بادی‌ ها برای حمله به باکتری‌ها هستند، اما آرتریت روماتوئید زمانی ایجاد می ‌شود که از روده‌ها برای حمله به مفاصل پخش می ‌شوند.

 ابتدا، پژوهش ها به دنبال شناسایی باکتری های روده ای بودند که توسط این آنتی بادی ها مورد هدف قرار می گیرند. برای انجام این کار، محققان باکتری‌ های موجود در مدفوع زیرمجموعه ‌ای از افراد در معرض خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را در معرض این آنتی ‌بادی‌ها قرار دادند که به آن ها این امکان را داد که فقط گونه‌ های باکتریایی را که واکنش نشان داده و به آنتی ‌بادی ‌ها متصل شده ‌اند را جدا کنند.

کریسول در ادامه گفت: ما متوجه شدیم که یک گونه باکتری ناشناخته در روده حدود ۲۰ درصد از افرادی که یا مبتلا به آرتریت روماتوئید بودند یا آنتی ‌بادی‌ هایی تولید می ‌کردند که باعث بیماری می ‌شدند، وجود داشت.او افزود: ما همچنین دریافتیم که این باکتری ها می توانند سلول های ایمنی تخصصی به نام سلول های T را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید فعال کنند. سلول های T باعث ایجاد پاسخ های التهابی در بدن شده و با ایجاد بیماری های خودایمنی مختلف مرتبط هستند. این یافته ها نشان می دهد که این باکتری های روده ممکن است سیستم ایمنی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید را فعال کنند. اما به جای حمله به باکتری ها، سیستم ایمنی آنها به مفاصل حمله می کند.

کریسول در انتها گفت: با این وجود، ما معتقدیم که این باکتری‌ها می ‌توانند به عنوان ابزاری برای توسعه درمان‌ های آرتریت روماتوئید و راه‌هایی برای جلوگیری از بروز بیماری در وهله اول مورد استفاده قرار گیرند.شرح کامل این مطالعات در مجله تخصصی The Conversation منتشر شده است.
مرجع : سیناپرس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها