به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۹ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۶۶۵۹۷

گنجینه‌ای که فرعون با خود به گور برد

گنجینه‌ای که فرعون با خود به گور برد
گروه فرهنگی: وقتی «هاروارد کارتر»، باستان‌شناس بریتانیایی مقبره فرعون مشهور مصر را گشود، با صحنه‌ای شگفت‌آور مواجه شد؛ مقبره‌ای شاهانه که آثار تاریخی درون آن می‌درخشیدند.به گزارش ایسنا، مصر از شناخته‌شده‌ترین کشورهای جهان در حوزه باستان‌شناسی است و بسیاری از مردم با اهرام باشکوه و مجسمه‌های عظیم‌الجثه آن آشنا هستند. با این حال بسیاری از اشیاء ارزشمند و تاریخی که در مقبره سطلنتی «توت‌عنخ‌آمون» ‌ کشف شده‌اند، همچنان برای مردم ناآشنا مانده است. در گزارش «گنجینه‌های حیرت‌آور مقبره فرعون مصر» به برخی از قابل‌توجه‌ترین آثار تاریخی که به همراه مومیایی «توت‌عنخ‌آمون» در مقبره او کشف شد، اشاره شد اما گنجینه‌ مقبره این فرعون به اندازه‌ای است که همچنان می‌توان به معرفی آن‌ها پرداخت.

ظروف نگهداری از اعضای داخلی بدن
مجسمه‌هایی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید در حقیقت درپوش ظروف نگهداری از اعضای داخلی بدن هستند که در مقبره «توت‌عنخ‌آمون» کشف شده‌اند. چنین ظروفی برای نگهداری اعضایی همچون کبد و شش‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند که در جریان روند مومیایی کردن از درون جسد خارج شده بودند.

دیوارنگاره توت‌عنخ‌آمون و همسرش
در یکی از دیوارنگاره‌هایی که در مقبره این فرعون نام‌دار مصری کشف شد، او و همسرش «عنخ‌اسن‌آمون» در کنار یکدیگر به تصویر کشیده شده‌اند. باستان‌شناسان تاکنون موفق نشده‌اند مقبره «عنخ‌اسن‌آمون» را کشف کنند، اما گمان می‌رود مقبره همسر این فرعون جایی در «دره پادشاهان» قرار داشته باشد.

جامی با نوشته‌های هیروگلیف
این جام که به شکل گُل طراحی شده نیز در این مقبره کشف شده است. نوشته‌های هیروگلیفی که روی این جام حکاکی شده، خواستار اهدای میلیون‌ها سال زندگی به «توت‌عنخ‌آمون» است.

ظرفی با درپوش شیر
این ظرف در مقبره «توت‌عنخ‌آمون» قرار داشت، درپوش آن نیز مجسمه‌ای از شیر نشسته است، ‌ طرح‌هایی که روی بدنه ظرف نقش بسته به نوعی دشمنان مصر در نوبه و غرب آسیا و غلبه مصر بر آن‌ها را به تصویر می‌کشد. این ظرف احتمالا برای نگهداری زیورآلات یا مواد آرایشی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

اوشابتی
این تصویر یک مجسمه اوشابتی است که در مقبره «توت‌عنخ‌آمون» کشف شده است. کشف این مجسمه‌ها در مقبره‌های مصریان باستان غیرمعمول نیست. هدف از قرار دادن مجسمه‌های «اوشابتی» خدمت آن‌ها به فرد متوفی در زندگی پس از مرگ است. این اوشابتی از جنس سنگ آهک است و عصایی در دست دارد.

تخت‌خواب
اثر قابل توجه دیگری که از مقبره توت‌عنخ‌آمون پیدا شده، یک تخت‌خواب است. این تخت‌خواب چوبی طلاکاری‌شده و به شکل گاو است. در مصر باستان گاوها نمادی از «حاثور»، الهه عشق و زیبایی بودند.

نیم‌تاج
این نیم‌تاج تصویرگر کرکس و  مار کبری است. برای ساخت آن از شیشه، لاجورد، ‌ ابسیدین و مرمر سبز استفاده شده است.

مومیایی
مومیایی «توت‌عنخ‌آمون» همچنان در مقبره‌اش واقع در «دره پادشاهان» آرمیده است. با این‌که بسیاری از اشیاء این مقبره به موزه‌ها منتقل شده‌اند، اما مومیایی این فرعون همچنان در مقبره باقی مانده است.

شکارچی اسب آبی
این مجسمه کوچک که در مقبره توت‌عنخ‌آمون پیدا شد، فرعون را حین شکار اسب آبی با استفاده از نیزه به تصویر می‌کشد. با وجود این‌که «توت‌عنخ‌آمون» وضعیت سلامت چندان مناسبی نداشت، اما بعید نیست که در زندگی واقعی تجربه شکار اسب آبی را داشته باشد.

ماکت قایق
این ماکت قایق با استفاده از چوب رنگی و طناب و بادبان کشتی ساخته شده است. این ماکت ۱۰ سانتی‌متر عرض و ۲۲ سانتی‌متر طول دارد.

مجسمه‌های بیشتر از اوشابتی
چندین مجسمه دیگر اوشابتی در مقبره فرعون «توت» ‌ کشف شد. یکی از این مجسمه‌ها سربند مشهور به «نمس» را بر سر داشت و دیگری با کلاه‌گیسی ساخته شده است که با نام کلاه‌گیس نوبه‌ای شناخته می‌شود.

جعبه چوبی
از دیگر اشیاه قابل‌توجه کشف شده در این مقبره، یک جعبه چوبی می‌توان است که صحنه‌هایی از شکار بر روی آن نقش بسته است. درباره نوع کاربری و استفاده این جعبه توضیحی داده نشده است.

سگگ طلا
این سگگ طلا که در مقبره  پیدا شده است طراحی‌هایی دارد که فرعون را حین راندن ارابه‌اش نشان می‌دهد.

زیرسری
این زیرسری از جنس سرامیک نیز از دیگر گنجینه‌های مقبره است. احتمالا این زیرسری به عنوان چیزی شبیه به بالش کاربرد داشته است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها